Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. máj 2024, sobota
 

Dvadsiata prvá nedeľa cez rok

Bratislava, 27. 08. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

Prvé čítanie      Iz 22, 19-23 

 

Biblický text:

 

Odstránim ťa z tvojho miesta a zvrhnem ťa z tvojho postavenia. V ten deň zavolám svojho služobníka Eliakima, syna Helkiáša, a oblečiem ho do tvojho rúcha, opášem ho tvojím pásom a dám mu do rúk tvoju moc. I bude otcom obyvateľom Jeruzalema a Júdovmu domu. Dám mu na plece kľúč Dávidovho domu, keď otvorí, nikto nezavrie, a keď zavrie, nikto neotvorí. Osadím ho ako kôl na pevnom mieste, že bude slávnym trónom domu svojho otca. 

 

Komentár

 

  • Úryvok je z prvej časti Iaziášovho proroctva (protoizaiáš). Na záver „proroctiev proti národom“ nasleduje proroctvo o Jeruzaleme z ktorého je náš úryvok. Od 24. kapitoly potom nasleduje tzv. Izaiášova apokalypsa.
  • Na pozadí textu úryvku je historická udalosť; kráľ Ezechiáš ustanovil za správcu miesto Sobnu muža menom Eliakim. Dôležitá je hlavne zmienka o kľúči, ktorý tu symbolizuje odovzdanie moci.
  • Symbolika vyjadrení, použitých v texte: rúcho, pás a kľúč – sú odznaky moci. Neotvoriteľnosť a nemožnosť zatvoriť – znamená autoritu, ktorá dáva konečné rozhodnutia – bez možnosti rekurzu. „kôl“ na pevnom mieste – symbol zo života Beduínov – kolík, ktorý drží stan – symbol istoty.
  • Ide o jeden z najúplnejších textov v Písme svätom, ktorý popisuje obraz „autority“. 

 

Druhé čítanie    Rim 11, 33-36 

 

Biblický text:

 

Aká hĺbka Božieho bohatstva, múdrosti a vedomosti! Aké nepochopiteľné sú jeho súdy a nevyspytateľné jeho cesty! Veď kto poznal Pánovo zmýšľanie? Alebo kto bol jeho radcom? A kto mu dal niečo prvý, aby mu bolo treba vrátiť? Lebo od neho, skrze neho a pre neho je všetko. Jemu sláva naveky. Amen. 

 

Komentár:

 

  • V kapitolách 9 až 11 Listu Rimanom Pavol hovorí, že Boh, napriek všetkým hriechom, ponúka ľuďom stále nové cesty spásy.
  • Zakončenie tzv. náukovej časti Listu Rimanom a čítaný hymnus, ospevujúci Božiu múdrosť, je vlastne vyvrcholením tohto Pavlovho diela. Pavol svedčí o Bohu, ktorý ospravedlňuje veriacich.
  • Hymnus je inšpirovaný Ž 139, 17 – 18: „Bože, aké vzácne sú pre mňa tvoje myšlienky a ich počet aký je obrovský.  Keby som ich všetky chcel porátať, je ich viac ako zŕn piesku; a keby som prišiel na koniec, ešte stále som pri tebe.“ A Iz 40,13, ako aj niektorými pasážami Knihy Jób.    

 

Evanjelium        Mt 16, 13-20 

 

Biblický text:

 

Keď potom Ježiš prišiel do okolia Cézarey Filipovej, pýtal sa svojich učeníkov: "Za koho pokladajú ľudia Syna človeka?" Oni vraveli: "Jedni za Jána Krstiteľa, iní za Eliáša a iní za Jeremiáša alebo za jedného z prorokov." "A za koho ma pokladáte vy?", opýtal sa ich. Odpovedal Šimon Peter: "Ty si Mesiáš, Syn živého Boha." Ježiš mu povedal: "Blahoslavený si, Šimon, syn Jonášov, lebo ti to nezjavilo telo a krv, ale môj Otec, ktorý je na nebesiach. A ja ti hovorím: Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu. Tebe dám kľúče od nebeského kráľovstva: čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi, a čo rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi." Potom prikázal učeníkom, aby nikomu nehovorili, že on je Mesiáš. 

 

Komentár: 

 

  • Synoptické evanjeliá majú viac geografickú stavbu, ako napr. Evanjelium podľa Jána. Úryvok tejto nedele je vlastne vyvrcholením časti Mt, ktorá hovorí o Ježišovom pôsobení v Galileji (4, 17 – 16,20).
  • Mnohokrát zaznela otázka o Ježišovej identite: „Kto je to?“ ...  že robí takéto zázraky. Správne odpovedal Šimon Peter v texte úryvku.
  • Petrova odpoveď vyznieva na pozadí odpovedí iných (za koho pokladajú ľudia Syna človeka) ako kontrast. Táto odpoveď je zároveň vyznaním.
  • Je zaujímavé, že hoci Petrova odpoveď platila za všetkých, Ježišov prísľub platí len pre Petra – ide teda o dar, privilégium... Peter nedostáva len nové meno, ale sám má byť skalou, na ktorej Kristus postaví cirkev = gr. ekklesia (prel. z hebr. kahal – zhromaždenie, obec, skupinu ľudí)
  • Petrovo nové meno sa niekedy dáva do súvisu z premenovaním Abrama na Abraháma (Gen 17,5). Podobne v Iz 51, 1 – 2 čítame o Abrahámovi: „Počúvajte ma, čo sledujete pravdu a hľadáte Pána: Pozrite na skalu, z ktorej ste vytesaní, a na hĺbku studne, z ktorej ste vykopaní. Pozrite na Abraháma, svojho otca, a na Sáru, ktorá vás zrodila. Veď som ho osamelého povolal, požehnal som ho a zveľadil.“
  • Kľúče od nebeského kráľovstva, moc zväzovať a rozväzovať – znamenajú autoritu – v kontraste k autorite farizejov a zákonníkov, ktorí viazali neznesiteľné bremená...Mt 23, 13 a zatvárali ľuďom nebeské kráľovstvo, kým Peter ho má otvárať. Ďalší význam tejto právomoci je v prijímaní a vo vylučovaní zo spoločenstva cirkvi.
  • Prvé čítanie i evanjelium hovoria o autorite, ktorú dáva Boh. 

 

Záver: Prakticky každý z nás je nositeľom autority – v rodine, v zamestnaní... Dnešné texty nám pomáhajú lepšie pochopiť podstatu autority i jej pôvod. Boh je zdrojom i darcom autority, preto by sme ju mali primerane používať – ako službu....

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy