Dvadsiata šiesta nedeľa cez rok
Bratislava, 29. 09. 2019Ponúkem biblické šítania a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Am 6, 1a. 4-7
Biblický text:
Beda bezstarostným na Sione a bezpečným na vrchu Samárie Sedíte na pohovkách zo slonoviny, vyvaľujete sa na lôžkach, jete baránky zo stáda a teľce z prostriedku čriedy. Vyspevujú si pri zvuku harfy, vymýšľajú si hudobné nástroje ako Dávid. Pijú víno z krčahov, natierajú sa najlepším olejom, ale pre podlomenie Jozefa sa netrápia. Preto pôjdu teraz do zajatia na čele zajatcov, prestane hulákanie tých, čo sa vyvaľujú.
Komentár:
V tomto úryvku je opísaný život vo falošnej istote: je nám dobre... Máme na to... dokedy? a čo bude potom? Je na škodu keď si človek a zvlášť veriaci, nechce položiť aj takéto otázky...
2. čítanie 1 Tim 6,11-16
Biblický text:
Ale ty, Boží človek, utekaj pred tým a usiluj sa o spravodlivosť, nábožnosť, vieru, lásku, trpezlivosť, miernosť. Bojuj dobrý boj viery a zmocni sa večného života; veď doň si povolaný a zložil si pred mnohými svedkami dobré vyznanie. Prikazujem ti pred Bohom, ktorý všetkému dáva život, a pred Kristom Ježišom, ktorý dobrým vyznaním vydal pred Ponciom Pilátom svedectvo: Zachovaj prikázanie bez poškvrny a bez úhony až do príchodu nášho Pána Ježiša Krista, ktorého v pravom čase ukáže blahoslavený a jediný vládca, Kráľ kráľov a Pán pánov. On jediný má nesmrteľnosť a prebýva v neprístupnom svetle; jeho nik z ľudí nevidel, ani vidieť nemôže. Jemu česť a večná vláda. Amen.
Komentár:
Pavol Timotejovi hovorí, čo má robiť, aby bol dobrým duchovným pastierom: Zachovávať neporušenú náuku až do príchodu Ježiša Krista. (náuka o parúzii – druhom príchode Ježiša Krista na konci časov).
Evanjelium Lk 16, 19-31
Biblický text:
Bol istý bohatý človek. Obliekal sa do purpuru a kmentu a deň čo deň prepychovo hodoval. Pri jeho bráne líhal akýsi žobrák, menom Lazár, plný vredov. Túžil nasýtiť sa z toho, čo padalo z boháčovho stola, a len psy prichádzali a lízali mu vredy. Keď žobrák umrel, anjeli ho zaniesli do Abrahámovho lona. Zomrel aj boháč a pochovali ho. A keď v pekle v mukách pozdvihol oči, zďaleka videl Abraháma a Lazára v jeho lone. I zvolal: »Otec Abrahám, zľutuj sa nado mnou a pošli Lazára, nech si namočí aspoň koniec prsta vo vode a zvlaží mi jazyk, lebo sa hrozne trápim v tomto plameni!« No Abrahám povedal: »Synu, spomeň si, že si dostal všetko dobré za svojho života a Lazár zasa iba zlé. Teraz sa on tu teší a ty sa trápiš. A okrem toho je medzi nami a vami veľká priepasť, takže nik - čo ako by chcel - nemôže prejsť odtiaľto k vám ani odtiaľ prekročiť k nám.« Tu povedal: »Prosím ťa, Otče, pošli ho do domu môjho otca. Mám totiž piatich bratov; nech ich zaprisahá, aby sa nedostali aj oni na toto miesto múk.« Abrahám mu odpovedal: »Majú Mojžiša a Prorokov, nech ich počúvajú.« Ale on vravel: »Nie, otec Abrahám. Ak príde k nim niekto z mŕtvych, budú robiť pokánie.« Odpovedal mu: »Ak nepočúvajú Mojžiša a Prorokov neuveria, ani keby niekto z mŕtvych vstal.«“
Komentár:
- Niekedy sa na toto evanjelium pozeráme cez pohľad odmeny a trestu. Sme zvyknutí uvažovať že za dobrý život je odmena vo večnosti a za zlý – trest vo večnosti. Nie že by to nebola pravda, ale.... Ako to v skutočnosti bude a hlavne ako to bude s každým z nás – to vie len Boh. Nevieme to povedať dopredu nikto.
- Žobrák Lazár je tu opísaný ako kontrast k boháčovi, ktorý žil vo falošnej istote. (viď. 1. čítanie) Lazar= pogréčtená forma Eleazar= Boh pomohol (prijal ho k sebe do radosti).
- Starý zákon videl v bohatstve prejav Božej priazne a požehnania, v chudobe typickú otázku: kto zhrešil tento, alebo jeho rodičia...
- Príbeh je známy aj z egyptskej literatúry, ako aj z rabínskeho rozprávania.
- Biblista Jeremias trefne poznamenáva: tento príbeh podobenstva nie je ani o boháčovi, ani o Lazárovi. Je to tých 5 bratoch... (vôbec nie je o tom, ako to bude všetko po smrti vyzerať).
- Majú Mojžiša a prorokov – prostredníctvom nich hovoril k nim Boh = Božie slovo je cesta k spáse.
- Netreba sa spoliehať na to, že „niečo“ nás privedie k obráteniu – napr. nešťastie v živote, alebo nejaké špeciálne zjavenie. Máme plno ľudí, ktorí zažili tragédie a neobrátili sa. Je to pekné, ťažké ale je to skôr výnimka.
- Podobne si treba všimnúť, že mnohé „moderné súkromné“ zjavenia hovoria vlastne to, čo je v PS (prečo im teda dávame taký význam?). Božie slovo je hlavný a dostatočný prameň informácií, ktoré potrebujeme k spáse! My máme okrem „Mojžiša a prorokov“ aj evanjelium Ježiš Krista! Tu je na mieste otázka – aké miesto má sv. Písmo v mojom živote?
- Na prvé prečítanie sa nám mohlo zdať, že sme počuli v evanjeliu to, čo sme chceli počuť. Chamtivec bol potrestaný a chudák vyzdvihnutý. Takto koná Boh, ktorý je podľa nás spravodlivý. (Kde berieme takú istotu, že my rozumieme Božej spravodlivosti?!). Ale v tomto evanjeliu by sme mali počuť aj my toto: Máte Mojžiša a prorokov, máme Kristovo evanjelium a to Vám stačí. Ako ktosi napísal: Máme prameň – netreba kopať studňu. Božie slovo je prameň. Všetko ostatné – nech by sa nám to akokoľvek páčilo, je len a len studňa.