Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 4. máj 2024, sobota
 

Piata pôstna nedeľa

Bratislava, 18. 03. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Jer 31,31-34 

Biblický text:

Hľa, prichádzajú dni, hovorí Pán, keď uzavriem s domom Izraela a s domom Júdu novú zmluvu!  Nie ako zmluvu, ktorú som uzavrel s ich otcami, keď som ich chytil za ruku, aby som ich vyviedol z Egypta. Tú moju zmluvu oni zrušili, hoci som im bol Pánom - hovorí Pán. Ale toto bude zmluva, ktorú po týchto dňoch uzavriem s domom Izraela - hovorí Pán. Svoj zákon dám do ich vnútra a napíšem ho do ich srdca. A budem im Bohom a oni budú mojím ľudom.  Už sa nebudú vzájomne poučovať a brat bratovi nebude hovoriť: "Poznajte Pána!", pretože ma všetci poznajú od najmenšieho po najväčších - hovorí Pán. Lebo im odpustím vinu a na ich hriech si viac nespomeniem."  

Komentár: 

  • Jeremiáš (hebr. Jirmejahu = povýšený Jahvem) je jeden z veľkých prorokov Starého zákona a zároveň hlavný predstaviteľ Knihy Jeremiáš(ovej) Starého zákona. Niektorí biblisti v ňom vidia predobraz Ježiša Krista.
  • Jeremiáš bol povolaný asi roku 627 pred Kr.. Žil v období, keď kráľ Nabuchodonozor prvý krát obsadil Jeruzalem a odvliekol časť ľudí (598 pred Kr. ). Nabáda ľudí, aby čakali a nevzbúrili sa, a preto je považovaný za zradcu a chcú ho zabiť. Roku 587 pred Kr. prišiel Nabuchodonozor druhý krát. Zničil Jeruzalem, podpálil chrám a odvliekol skoro všetkých do Babylonu. Zaniklo teda aj južné kráľovstvo. Jeremiáš vytýka nedostatok horlivosti, no po Josiášovej smrti aj on stráca nádej a videl, že aj Júdske kráľovstvo je stratené. Po prvom páde Jeruzalemu začína písať optimistické proroctvá o kráľovstve Mesiáša vytvorenom Bohom, o novom kráľovi ustanovenom Bohom. Vravel, že katastrofa, ktorá sa stala, je iba očisťovaním a Pán príde a ustanoví novú zmluvu. Trest neznamená, že Boh zabudol.
  • Úryvok hovorí o uzatvorení novej zmluvy. Táto zmluva nebude iba nejakým vonkajším zákonom, bude zapísaná v srdci človeka. Táto zmluva znamená odpustenie hriechov. 

2. čítanie Hebr 5,7-9 

Biblický text:

On v dňoch svojho pozemského života so silným výkrikom a so slzami prednášal prosby a modlitby tomu, ktorý ho mohol zachrániť od smrti; a bol vyslyšaný pre svoju bohabojnosť.   A hoci bol Synom, z toho, čo vytrpel, naučil sa poslušnosti;   a keď dosiahol dokonalosť, stal sa pôvodcom večnej spásy pre všetkých, ktorí ho poslúchajú. 

Komentár: 

  • List Hebrejom má zvláštne miesto v NZ. V podstate je to starokresťanská homília, ktorá vychádza zo SZ textov. Predstavuje JK ako jediného veľkňaza novej zmluvy, ktorý je solidárny s človekom. Spis je adresovaný kresťanom z druhej generácie, ktorých spoločenstvo prežívalo duchovnú krízu, riešenie ktorej hľadali v návrate k SZ praktikám uzmierenia s Bohom.
  • Ježišova obeta, ktorú priniesol za nás, nám odpúšťa hriechy. Je úplne postačujúca, návrat k SZ očistným obradom preto nie je pre kresťana opodstatnený.
  • Poslušnosť JK je pre kresťanov zároveň vzor a posila pri prekonávaní ťažkostí a duchovných kríz. 

Evanjelium Jn 12,20-33 

Biblický text:

Otec Niektorí z tých, čo sa cez sviatky prišli klaňať Bohu, boli Gréci.  Pristúpili k Filipovi, ktorý bol z galilejskej Betsaidy, a prosili ho: "Pane, chceli by sme vidieť Ježiša."  Filip šiel a povedal to Ondrejovi. Ondrej a Filip to išli povedať Ježišovi.  Ježiš im odpovedal: "Nadišla hodina, aby bol Syn človeka oslávený.  Veru, veru, hovorím vám: Ak pšeničné zrno nepadne do zeme a neodumrie, ostane samo. Ale ak odumrie, prinesie veľkú úrodu.  Kto miluje svoj život, stratí ho, a kto svoj život nenávidí na tomto svete, zachráni si ho pre večný život.  Ak mi niekto slúži, nech ma nasleduje! A kde som ja, tam bude aj môj služobník. Kto bude mne slúžiť, toho poctí.  Teraz je moja duša vzrušená. Čo mám povedať? Otče, zachráň ma pred touto hodinou? Veď práve pre túto hodinu som prišiel.  Otče, osláv svoje meno!" A z neba zaznel hlas: "Už som oslávil a ešte oslávim."  Zástup, ktorý tam stál a počul to, hovoril, že zahrmelo. Iní vraveli: "Anjel s ním hovoril."  Ježiš povedal: "Nie kvôli mne zaznel tento hlas, ale kvôli vám.  Teraz je súd nad týmto svetom, teraz bude knieža tohto sveta vyhodené von.   A ja, až budem vyzdvihnutý od zeme, všetkých pritiahnem k sebe.  To povedal, aby naznačil, akou smrťou zomrie.  

Komentár: 

  • Medzi pútnikmi boli Gréci (treba rozumieť ako rodení Gréci, ktorí konvertovali na židovstvo – prozelyti), ktorí sa prišli pokloniť Bohu. Nemohli mať úplnú účasť na slávení židovských sviatkov. Títo „cudzinci“ chceli vidieť Ježiša o ktorom isto veľa počuli. Ježiš hovorí o „hodine  oslávenia“. Toto oslávenie syna človeka začína už na kríži (synoptické evanjeliá – tretieho dňa)
  • O smrti a vzkriesení Ježiš ďalej hovorí na obraze pšeničného zrnka. „Veľká úroda“ je symbolom množstva tých, ktorí prostredníctvom Ježišovej smrti dosiahnu večnú spásu.
  • Možno nás zarazí výrok – „kto miluje svoj život, stratí ho, kto však nenávidí svoj život na tomto svete, zachráni si ho pre večný život.“ Ide tu o semitský spôsob vyjadrovania (Jn evanjelium je viac „židovské“ ako by sme si mysleli na prvý pohľad) tento radikálny kontrast znázorňuje, že človek má žiť v slobode od toho, čo nás zväzuje na tomto svete, na čom často ľudsky bazírujeme.
  • Kto nasleduje Ježiša Krista, ten bude mať svetlo života a Otec mu daruje oslávenie.
  • Ježiš hovorí, že jeho duša je vzrušená – je to predzvesť pašiového príbehu. Prekrásne však pokračuje – čo mám povedať? Otče, zachráň ma pred touto hodinou? Veď práve pre túto hodinu som prišiel. (tieto slová platia aj o hodine nášho odchodu z tohto sveta!)
  • Otče, osláv svoje meno – semitizmus – meno znamená osobu. Niečo podobné, ako v modlitbe Otčenáš – posväť sa meno tvoje. Z neba zaznel hlas: Už som ho oslávil a ešte oslávim.  Boh bol oslávený v minulosti, v prítomnosti – životom JK a v budúcnosti jeho obetou na kríži a vzkriesením.  
  • V Jn je časté nedorozumenie v pochopení znamení – zástup hovoril, že „zahrmelo“ alebo že „prehovoril k nemu anjel“ – Ježiš uvádza všetko na správnu mieru – pre vás zaznel tento hlas – na posilnenie vašej viery.
  • Ježišovo vyvýšenie na kríž pritiahne k sebe všetkých, ktorí sa vierou pre Neho otvoria. Takto sme sa dostali späť k požiadavke Grékov, ktorí chceli vidieť Ježiša. Teda to, čo je treba „vidieť“ na Ježišovi, je práve jeho vyvýšenie na kríž, treba ho prijať s vierou. Táto viera dáva človeku nádej na večný život.  

Záver: Z čítaní už cítiť blízkosť Veľkej noci. Skúsme si zapamätať, že to, čo je treba „vidieť“ na Ježišovi, je práve jeho vyvýšenie na kríž, treba ho prijať s vierou. Táto viera dáva človeku nádej na večný život. V takomto povedomí sa pokúsme sláviť tohoročnú Veľkú noc. Budeme tak celkom blízko k jej podstate. 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy