Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. máj 2024, nedeľa
 

Šiesta veľkonočná nedeľa

Bratislava, 21. 05. 2017

Ponúkame biblické čítania a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Sk 8,5-8.14-17

Biblický text:

Filip prišiel do mesta Samárie a zvestoval im Krista. Zástupy pozorne a jednomyseľne sledovali, čo Filip hovorí, pretože počuli i videli, že robí znamenia. Lebo z mnohých posadnutých vychádzali s veľkým krikom nečistí duchovia a mnohí ochrnutí a chromí ozdraveli. A v meste nastala veľká radosť. Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého, lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého.

Komentár:

V Kristových časoch bola Palestína rozdelená na provincie: Na západ od Jordánu (Predjordánsko) sa spomínajú Judea, Samária a Galilea. Hlavným mestom provincie Samárie bola rovnomenná Samária, okrem nej sa spomína mesto Sychar, kde bola známa Jakubova studňa.

Prvé 4 verše 8.kap. Sk hovoria o prenasledovaní, ktoré malo za následok rozpŕchnutie sa učeníkov. Takto sa niektorí dostali až do Samárie. Kvôli napätiu medzi Židmi a Samaritánmi bolo vhodnejšie, keď tam ohlasovali Evanjelium „grécki“ diakoni. Po tejto prvej misii tam išli aj Peter a Ján, ktorí Samaritánom udeľovali dary DS. Takto sa spojilo palestínske a samarijské kresťanstvo. Kresťanská viera je tu ako spojivo predtým znepriatelených ľudí.

Navyše sa v úryvku hovorí o tom, že „z mnohých posadnutých vychádzali zlí duchovia“. Duch zla bol teda nahradený Duchom Svätým. Tým je zvýraznené, že „premena“ pri prijatí kresťanskej viery nebola len vonkajšia, ale vychádzala z vnútra, z centra osobnosti, ktorou hýbe Duch Boží. 

Rozmach cirkvi pod vplyvom Ducha Svätého je úžasná vec: aká iná môže byť naša odpoveď na ňu, ak nie responzórium žalmu: „Jasaj v Bohu celá zem!“ 

2. čítanie 1 Pt 3,15-18

Biblický text:

Uctievajte sväto Krista, Pána, vo svojich srdciach, stále pripravení obhájiť sa pred každým, kto vás vyzýva zdôvodniť nádej, ktorá je vo vás. Robte to však skromne, s bázňou a s dobrým svedomím, aby sa tí, čo tupia váš dobrý život v Kristovi, zahanbili práve v tom, z čoho vás osočujú. Lebo je lepšie trpieť za dobré skutky, ak je to Božia vôľa, ako za zlé. Veď aj Kristus raz navždy trpel za hriechy, spravodlivý za nespravodlivých, aby vás priviedol k Bohu. Bol usmrtený v tele, ale Duchom oživený.

Komentár:

Úryvok je pokračovaním povzbudenia kresťanov, ktorí prišli k viere a boli prijatí krstom do cirkvi. Hovorí o probléme, ktorý je aktuálny vo všetkých dobách: ako viesť skutočne kresťanský život uprostred nekresťanského sveta. Doporučuje dva zásadné postoje: pevné zakotvenie v Kristovi a skromnosť a pokoru voči neveriacim. Nejde o alternatívu, ale obidva postoje sú rovnako dôležité a máme sa o ne usilovať spolu.

Evanjelium Jn 14,15-21

Biblický text:

Ak ma milujete, budete zachovávať moje prikázania. A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky - Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, lebo ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď ostáva u vás a bude vo vás. Nenechám vás ako siroty, prídem k vám. Ešte chvíľku a svet ma už neuvidí, ale vy ma uvidíte, lebo ja žijem a aj vy budete žiť. V ten deň spoznáte, že ja som v svojom Otcovi, vy vo mne a ja vo vás. Kto má moje prikázania a zachováva ich, ten ma miluje. A kto miluje mňa, toho bude milovať môj Otec; aj ja ho budem milovať a zjavím mu seba samého.“

Komentár:

Jn 14, 1-17 a Jn 14, 18-31 je delenie 14. kapitoly podľa exegetickej literatúry. Táto kapitola hovorí o Ježišovom odchode k Otcovi. Ježiš prisľubuje učeníkom trvalé spoločenstvo s nimi, hovorí o sebe, že je „cesta, pravda a život“. Ďalej hovorí a to je už dnešný úryvok, že láska k nemu, to nie sú iba slová: „kto ma miluje, bude zachovávať moje  prikázania“ Nakoniec Ježiš sľubuje zástancu, utešiteľa Ducha sv., ktorý bude znamením trvalej prítomnosti Ježiša medzi učeníkmi. Táto prítomnosť je ďalej charakterizovaná ako „pomoc“ „ochrana“ a „posila“.

Od 18.v reč evanjelia prechádza k téme Ježišovho druhého príchodu – parúzii. Záver nášho úryvku je asi reakciou na otázku spoločenstva – prečo sa Ježiš po zmŕtvychvstaní zjavil iba učeníkom a blízkym a nie neveriacim svedkom.

Záver:

Bohoslužba slova tejto nedele nám pomáha pochopiť pravú podstatu kresťanskej viery ako život v láske ku Kristovi, čo znamená zachovávať jeho prikázania. Predstaviť svetu aktuálne posolstvo evanjelia. Teda ideálom nemôže byť, aby sa v našich kostoloch „zastavil čas“. Kresťanstvo samých zásad, povinností a naučených právd, či citovej útechy je neúplné. Skutočné kresťanstvo je dielo Ducha sv. v nás. Impulzom nám môže byť prvotná cirkev, ktorá neuveriteľne rástla vo veľmi nepriaznivom a nekresťanskom prostredí.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy