Verejná správa

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 18. december 2017, Pondelok
 

Od 1. októbra 2015 zmeny v zákone o matrikách

01. 10. 2015

Občania, ktorí sú držiteľmi elektronického občianskeho preukazu s čipom /eID karta/, môžu od 1. októbra 2015 vybaviť niektoré svoje matričné záležitosti aj cez internet. Umožní to novela zákona č. 154/1994 Z. z.o matrikách z dielne Ministerstva vnútra SR, ktorá zavádza do legislatívy elektronickú matriku. Návrh zákona schválila 14. mája 2015 Národná rada SR. Ministerstvo vnútra SR tým chce znižovať byrokraciu a šetriť čas občanov.

Operačný program Informatizácie spoločnsoti

Európska únia

Riadiaci orgán pre OPIS

Sprostredkovateľský orgán pre OPIS

Tvoríme vedomostnú spoločnosť

Európska únia

Riadiaci orgán pre OPIS

Sprostredkovateľský orgán pre OPIS

 

Novela ďalej reaguje na podnety z aplikačnej praxe zákona. Okrem iného sa sprísňuje ochrana osobných údajov pri nazeraní do matriky a výpisov z matriky, upravuje sa postup pred uzatváraním manželstva či rieši sa zápis dieťaťa nájdeného v tzv. hniezde záchrany.

Elektronická matrika

  • Elektronická matrika ako samostatný špecializovaný portál a informačný systém umožní vykonávať úkony v matrike na základe elektronickej komunikácie. Pôjde jednak o komunikáciu medzi orgánmi verejnej moci, ale najmä medzi matrikou samotnou a žiadateľmi. Zrýchli, zjednoduší a zefektívnení sa tým komunikácia občanov s úradmi.
  • Občania budú môcť požiadať elektronicky napríklad o rôzne potvrdenia a výpisy z matričných kníh (duplikát rodného, sobášneho alebo úmrtného listu) či zmenu mena alebo priezviska. Doteraz to bolo možné len osobne alebo poštou. Pri elektronickej komunikácii sa bude vyžadovať eID karta so zaručeným elektronickým podpisom.
  • Osobne alebo poštou bude možné požiadať o potvrdenia a výpisy z matriky aj bez použitia eID karty po novom ktorúkoľvek matriku na Slovensku, ktorá bude pripojená do elektronickej matriky. Občania tak teda nebudú musieť spraviť na vecne príslušnej matrike v mieste uzavretia manželstva, respektíve narodenia dieťaťa či úmrtia osoby. Ušetrí im to čas a ubudnú im tiež výdavky na cestovanie.  
  • Prvotný zápis narodenia, uzavretia manželstva a úmrtia budú občania musieť vybavovať aj naďalej osobne z dôvodu, že rodičia musia podpísať dohodu o mene dieťaťa, snúbenci žiadosť o sobáš a pod.
  • Ak matričný úrad nebude pripojený na informačný systém elektronická matrika, postúpi žiadosť občana miestne príslušnej matrike a žiadateľa o tom informuje.
  • Projekt elektronizácie služieb matriky sa realizuje prostredníctvom Operačného programu Informatizácia spoločnosti /OPIS/ financovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Na základe projektu sa vytvára centrálna databáza matričných udalostí, ktorá bude integrovaná s Registrom fyzických osôb. V tejto databáze budú evidované údaje o fyzických osobách spojené s matričnými udalosťami zaznamenanými v knihách manželstiev, narodení a úmrtí. Občania tak nebudú musieť predkladať na matriku doklady, ktoré sú už súčasťou elektronickej matriky, čím sa zníži ich administratívne zaťaženie.
  • Správcom elektronickej matriky bude MV SR, ktoré bude na svojom webe a ústrednom portáli verejnej správy zverejňovať zoznam matričných úradov pripojených na informačný systém elektronickej matriky.
  • Elektronickú matriku budú povinné používať matričné úrady, MV SR a okresné úrady. Používať ju majú aj iné štátne orgány. Súdy, lekári, orgány cirkví a náboženských spoločností budú dočasne oslobodené od jej používania, ak im to neumožňujú technické dôvody.

Pôrody mimo zdravotníckeho zariadenia

Ak vzniknú pochybnosti o tom, kto je matkou dieťaťa, pretože oznámenie o narodení nie je úplné, presné alebo nebolo urobené v ustanovenej lehote, rozhodne o tom súd v súlade so zákonom o rodine. Takéto pochybnosti vznikajú v praxi pri niektorých pôrodoch mimo zdravotníckeho zariadenia bez prítomnosti kvalifikovaného zdravotníckeho personálu, keď rodičia odmietnu privolať lekára aj po pôrode.

Zápis dieťaťa nájdeného v tzv. hniezde záchrany

Novela rieši, na základe čoho sa zapisuje do knihy narodení dieťa odložené do verejne prístupného inkubátora. Zápis sa vykoná na základe správy lekára príslušného ústavného zariadenia. Správa musí obsahovať údaje o čase a mieste nájdenia dieťaťa a predpokladaný dátum narodenia.

Posilnenie ochrany osobných údajov pri nazeraní do matriky a výpisov z matriky

  • Fyzická osoba môže nazerať do matriky a robiť si z nej výpisy len v prítomnosti matrikára. Dôvodom je ochrana osobných údajov uvedených pri ostatných zápisoch.
  • O úradný výpis z matriky bude možné požiadať aj prostredníctvom splnomocnenej osoby. A to na základe písomného splnomocnenia, ktoré musí spĺňať ustanovené náležitosti, aby sa predišlo neoprávnenému nakladaniu s matričným dokladom.
  • V prípade osvojených detí sa výrazne zúži okruh osôb s oprávnením nazerať do matriky a robiť si z nej výpisy – môžu byť nimi len osvojitelia a po dovŕšení plnoletosti aj osvojenci.
  • Doslovný výpis z matriky bude možné vydať len pre úradnú potrebu orgánov verejnej moci. Sleduje sa tým eliminácia zneužitia veľmi citlivých osobných údajov (napríklad zmena pohlavia, určenie otcovstva, osvojenie). Iné oprávnené osoby budú môcť získať len aktuálny výpis z matriky, ktorý neobsahuje celú históriu matričných záznamov.

Postup pred uzavretím manželstva

  • Doklady potrebné na uzavretie sobáša budú občania povinní predkladať na matriku najmenej sedem dní pred uzavretím manželstva. Matrikári potrebujú aspoň minimálne nevyhnutný čas na preverenie správnosti údajov v žiadosti o uzavretie manželstva, najmä ak ide o manželstvo uzavreté cirkevnou formou. Stáva sa totiž, že snúbenci si dohodnú termín na farskom úrade, ale matričnému to oznámia napríklad deň pred sobášom.
  • Rovnako ako v prípade sobáša na úrade, zápisnica o uzavretí manželstva pred orgánom cirkvi bude musieť obsahovať aj meno, priezvisko a podpis sobášiaceho a zapisovateľa.
  • Upravuje sa aj ustanovenie o dokladoch, ktoré je povinný cudzinec pred uzavretím manželstva v SR povinný predložiť matričnému úradu. Je to požiadavka aplikačnej praxe. Niektoré cudzie štáty totiž nepoznajú právne termíny používané v našej krajine. Vzhľadom na tento stav sa upravuje pomenovanie dokladov tak, aby ich slovenská strana mohla akceptovať a cudzinec nemal problém pri ich získaní vo svojej domovskej krajine. (Napríklad miesto dokladu o spôsobilosti na uzavretie manželstva sa bude predkladať doklad o osobnom stave.)
  • V novele sa rozširuje oprávnenie pre okresný úrad pri preverovaní dokladov predložených cudzincom pri uzatváraní manželstva. Okresný úrad bude mať možnosť obrátiť sa s požiadavkou o stanovisko na ministerstvo, t.j. na jednotlivé útvary ako migračný úrad, cudzineckú políciu a pod., ktoré majú nástroje k podrobnejšiemu preverovaniu údajov o osobe, ktorá žiada o uzavretie manželstva. (Podľa platného znenia zákona o matrikách, ak ma matričný úrad pochybnosti o správnosti alebo platnosti dokladov predložených cudzincom, požiada okresný úrad o ich preverenie.)

Ďalšie zmeny

  • V konaní pred orgánom verejnej moci, rozhodnutie ktorého je podkladom na zápis či zmeny v matrike, bude možné použiť len úradný výpis nie starší ako tri mesiace. V praxi boli totiž zaznamenané prípady, kedy napríklad pred súdom osoba predložila starší doklad, v ktorom údaje nekorešpondovali s aktuálnymi údajmi v matrike (napríklad prebehlo určenie otcovstva, rozvod, zmena priezviska a podobne). Rozhodnutia orgánov sa preto opierali o nesprávne osobné údaje účastníkov konania.
  • Po novom sa bude vyžadovať písomná forma oznámení pri zmenách zápisov, dodatočných zápisoch a záznamoch a ich opravách v matrike.

Novelizácie ďalších zákonov

  • Novelou zákona o matrikách sa zároveň navrhujú aj zmeny v zákone č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku. Dopĺňa sa ďalšia kategória žiadateľov o zmenu priezviska jedného z manželov. Určuje sa príslušnosť okresného úradu na povolenie zmeny mena alebo priezviska maloletého podľa trvalého pobytu zákonného zástupcu podávajúceho žiadosť.
  • Novelizuje sa tiež zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine. Sprísňuje sa režim odpustenia dokladov, ktoré snúbenec predkladá matričnému úradu k žiadosti o uzavretie manželstva. Podľa platného zákona sa môže od ich predloženia upustiť, ak je ich zadováženie spojené s ťažko prekonateľnou prekážkou. V praxi niektoré matričné úrady pristupujú k posudzovaniu dokladov a listín benevolentne a umožnia nahradiť dôležité doklady o osobnom stave čestným prehlásením snúbenca. Novela rieši spôsob podávania takej žiadosti, o ktorej bude rozhodovať okresný úrad.

 

 

 

 

Dôležité odkazy


Úradné hodiny podateľne Sekcie verejnej správy MV SR:

po, ut, štvr - 08.00 h - 15. 00 h

str - 08.00 h - 17. 00 h

pia - 08.00 h - 14.00 h

Dôležité oznamy

  • e-služby MV SR
    Pri hlásení pobytu či evidencii vozidiel môžete využívať elektronické služby
  •