Pakt o migrácii a azyle - kam sme sa posunuli po roku?
24. 09. 2021Pred rokom 23. septembra 2020 predstavila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen Nový pakt o migrácii a azyle. Ide o rámcový strategický nelegislatívny dokument, ktorý načrtáva reformy v oblasti migrácie a azylu s cieľom nahradiť ad hoc riešenia pri riadení zmiešaných migračných tokov komplexným prístupom.
Čo sa za ten rok udialo? Pandémia SARS-CoV-2 mala výrazný dopad aj na migráciu: počet žiadostí o medzinárodnú ochranu v EÚ sa dočasne prepadol a ocitol sa na úrovni z roku 2013 /Správa úradu EASO o azyle 2021/. Migračnú „pohodu" narušili až letné udalosti na hraniciach EÚ s Bieloruskom a odchod spojencov spojený s pádom vlády v Afganistane. Váhanie členských štátov nad spoločnou dohodou s veľkou pravdepodobnosťou vystrieda svižnejšie tempo v implementácii krokov uvedených v tzv. cestovnej mape, ktorá je prílohou paktu.
Čo sa teda udialo v EÚ za ostatný rok v oblasti migrácie?
- Vystriedali sa tri predsedníctva v Rade EÚ: po Nemecku a Portugalsku rok 2021 ukončí Slovinsko.
- Uskutočnilo sa viac ako 30 videokonferencií odborných pracovných skupín, 9 zasadnutí ministrov vnútra v rámci Rady JHA, kde sa aspoň okrajovo diskutovalo aj o pokroku pri napĺňaní cieľov paktu.
- Experti ministerstva vnútra, migračného úradu a úradu hraničnej a cudzineckej polície sa podieľali na článkovom čítaní legislatívnych návrhov nových nariadení predložených spolu s paktom; konkrétne:
- k tzv. procedurálnemu nariadeniu, kde sa uskutočnili 2 článkové čítania;
- k nariadeniu EURODAC, pri ktorom sa aktuálne ukončili práce na treťom kompromisnom znení, a ktoré by mohlo byť pri politickej vôli skoro prijaté;
- nariadenie o preverovaní prichádzajúcich migrantov (skríning) prešlo tiež viacerými expertnými čítaniami a aj vzhľadom na situáciu v Afganistane je snaha o jeho skoré prijatie, ako aj na
- asi najkomplexnejšom nariadení o riadení migrácie a azylu, kde stále prebiehajú diskusie k prvému kompromisnému textu.
Hoci pakt o migrácii a azyle pozostáva z 9 kapitol a pokrýva rôzne aspekty migrácie /legálnu migráciu, ochranu hraníc, boj proti prevádzačom, medzinárodnú ochranu, integráciu cudzincov a tiež návraty tých, ktorí pre pobyt v EÚ nespĺňajú podmienky/, pozornosť verejnosti sa upriamuje spravidla len na jediný aspekt solidarity, navyše často zúžený na tzv. kvóty.
Ide o politicky veľmi citlivú tému, pri ktorej panuje zhoda členských štátov o potrebe pomáhať krajinám na vonkajšej Schengenskej hranici. Chýba však kompromis, ako túto solidaritu prejaviť. Návrh nariadenia o riadení azylu a migrácie má viac ako 100 strán a v článku 45 uvádza viacero možností - relokácie, návratové sponzorstvo, opatrenia na budovanie kapacít v oblasti azylu, príjmu a návratu či v oblasti spolupráce s tretími krajinami. K nariadeniu sa len v roku 2021 konalo takmer 20 online rokovaní na rôznej úrovni, dosiaľ bez úspechu pri nájdení kompromisu.
Situáciu v otázkach solidarity sa preto EÚ snaží riešiť úsilím o prijatie aspoň tých legislatívnych návrhov, ktoré majú skôr technický charakter. Patrí k nim nariadenie o zriadení Agentúry EÚ o azyle /terajšie EASO/, nariadenie EURODAC, ktoré okrem iného umožní lepšiu evidenciu migrantov a mať tak presnejšie údaje o ich pohybe, alebo tzv. nariadenie k skríningu, teda na preverovanie prichádzajúcich migrantov na vonkajších hraniciach.