Z denníkov - November 2021
30. 11. 2021Charakteristika a zarámcovanie Výzvy č. 2 na predkladanie žiadostí o spoluprácu na pilotnej schéme
V súlade so schválením pokračovania národného projektu Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík II. na 20. riadnom zasadnutí monitorovacieho výboru pre operačný program Efektívna verejná správa dňa 30. septembra 2021 zverejňujeme Výzvu na predkladanie žiadostí o spoluprácu č. 2 na realizácii programu Učiace sa inštitúcie: budovanie kapacít pre oblasť participatívnej tvorby verejných politík v prostredí ústredných orgánov štátnej správy (PDF, 1 MB).
Účelom výzvy je zapojiť päť až sedem ústredných orgánov štátnej správy (ÚOŠS) do programu Učiace sa inštitúcie a odborne podporiť prípravu a realizáciu participatívnej tvorby verejných politík.
Kľúčovým zámerom pilotnej schémy je zabezpečiť systematické a priebežné vzdelávanie a zosieťovanie odborných zamestnancov ÚOŠS, ktorí budú zohrávať úlohu „ambasádorov participácie" a „lídrov otvoreného vládnutia" a zároveň zabezpečiť riadenú odbornú podporu pre ÚOŠS v oblasti participácíe nielen na úrovni preškolených zamestnancov, ale aj na úrovni inštitúcií – optimalizované procesy, personálne a organizačné zabezpečenie.
Vzdelávanie je realizované na princípe „peer education“ t. j. učenie sa praxou na reálne spustených a prebiehajúcich procesoch participatívnej tvorby verejných politík.
Hlavnými cieľmi je budovať odborné kapacity a poznatkovú prax v oblasti participatívnej tvorby verejných politík v prostredí ústredných orgánov štátnej správy, podporiť tvorbu verejných politík na participatívnom princípe a zvyšovať dôveru medzi občanmi a inštitúciami prostredníctvom zapájania verejnosti do tvorby verejných politík.
Výzvu so sprievodným listom a prílohou prijali od Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti elektronicky:
- Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Kancelária ministra;
- Úrad vlády Slovenskej republiky;
- Protimonopolný úrad Slovenskej republiky;
- Štatistický úrad Slovenskej republiky;
- Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky;
- Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky;
- Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky;
- Úrad pre verejné obstarávanie;
- Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky;
- Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky;
- Národný bezpečnostný úrad.
Dátum zverejnenia Výzvy: 23. november 2021
Dátum predkladania žiadostí 1.fáza: 10. december 2021
Kontaktné osoby:
- Obsahová časť: Mgr. Barbara Gindlová; 0908 333 881
- Technická časť – pravidlá čerpania EŠIF: Ing. Silvia Ďurechová; 0907 697 201
Výzva na predkladanie žiadostí o spoluprácu č. 2 (PDF, 1 MB)
Výzva na predkladanie žiadostí o spoluprácu č. 2 (DOCX, 235 kB)
ÚRADNÍCI školili ÚRADNÍKOV aj v novembri
30. novembra 2021 sa zišla ďalšia skupina úradníkov, ktorí majú záujem naučiť sa ako využívať jednoduché online nástroje na efektívnu komunikáciu s občanmi, ale aj v rámci pracovných tímov. Ako jednoducho určiť termín pracovného stretnutia pri vyššom počte účastníkov – doodle? Ako pripraviť dotazník s dodržaním GDPR – google.docs? Ako umožniť kladenie otázok na online stretnutí s občanmi – sli.do? Ako pracovať s virtuálnou nástenkou – jamboard? Ďakujeme viac ako 20 účastníkom za aktívnu účasť a pre ďalších záujemcov už pripravujeme pokračovanie praktického vzdelávania v roku 2022.
Participácia a medziobecná spolupráca - dobré príklady z praxe
Druhé podujatie, týkajúce sa medziobecnej spolupráce a jej dobrých príkladov z praxe sa konalo 23.11.2021. Ako prvý príklad z praxe sa nám predstavil Ján Cundra, starosta obce Nižná Polianka, ktorý hovoril o spoločnom dome smútku pre viacero obcí (PDF, 8 MB), zapájaní svojich občanov do chodu obce a taktiež nám predstavil projekt Ondava pre život – obnova ekosystémových funkcií krajiny horného povodia rieky Ondava (PDF, 11 MB).
Po ňom sa predstavil starosta susednej obce Sveržov, Pavol Ceľuch, ktorý účastníkom podujatia svojim storytellingom priblížil medziobecnú spoluprácu s okolitými obcami v rôznych tipoch spoločných úradovní a spolupráce s malými obcami na severovýchode Slovenska.
Podujatia sa v reálnom čase zúčastnilo viac ako 20 účastníkov.
Expertná diskusia na tému medziobecnej spolupráce
V mesiaci november sme otvorili tému Medziobecnej spolupráce expertnou diskusiou, ktorej moderátorom bol Boris Tonhauser z Rady európskych obcí a regiónov. Podujatie sa uskutočnilo 9.11.2021 a diskutujúcimi boli Gabriel Mihályi, starosta obce Jesenské a predseda Sekcie verejnej správy Rady ZMOS, Antonín Lízner zo Svazu měst a obcí Českej republiky, Tomáš Černěnko, riaditeľ Inštitútu správnych a bezpečnostných analýz na Ministerstve vnútra SR a vyučujúci na Katedre verejnej správy a regionálneho rozvoja na Národohospodárskej faulte Ekonomickej univerzity v Bratislave a Matúš Drotár z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR z Odboru tvorby operačného programu Slovensko. Páni diskutovali o hodnotových, ekonomických a legislatívnych aspektoch, verejných službách a formách medziobecnej spolupráce.
Podnetnú diskusiu sledovalo v reálnom čase viac ako 40 divákov.
CONSIDER.IT – Poznáme nový nástroj e-participácie!
V piatok 5.11.2021 spolu s nami spoznalo nový nástroj e-participácie Consider.it aj takmer 30 účastníkov úplnej novej časti vzdelávacieho programu Úradníci úradníkom 2.
Lektorom školenia bol Miroslav Šimkovič, ktorý tento nástroj po komunikácii s autorom platformy preložil do slovenčiny a sám ho aktívne využíva, zaujímavo a prakticky predstavil tento užívateľsky jednoduchý nástroj na získavanie kvantitatívnych i kvalitatívnych dát od občanov.
- prezentácia - nastroj e-participácie Consider.it (PDF, 918 kB)
Podľa aktivity účastníkov tento nástroj e-participácie zaujal, preto chystáme aj ďalšie školenie ešte v tomto roku.