Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 31. október 2020, sobota
 

Horskí záchranári majú novú aplikáciu: pomoc si privoláte jedným klikom a ak sa nevrátite z túry, pôjdu vás hľadať

22. 07. 2020

Horská záchranná služba v spolupráci s poisťovňou Generali sprístupnili novú aplikáciu Horská záchranná služba, s ktorou si v prípade núdze privoláte pomoc jedným tlačidlom, zdieľate svoju polohu so záchranármi a máte prehľad o počasí, výstrahách a dôležitých miestach v horách kdekoľvek na Slovensku.

 

Aplikácia obsahuje taktiež unikátnu funkciu – elektronickú knihu vychádzok, ktorá je technologickou novinkou v rámci celej Európskej únie.

Horská záchranná služba predstavila úplne novú aplikáciu s množstvom užitočných funkcií, ktoré nielen v núdzi ocení každý turista. Nová aplikácia HZS nadväzuje na úspešný projekt záchranárskej aplikácie, ktorú si stiahlo viac ako 65-tisíc užívateľov.

„Aplikácia je v dnešnom svete nástroj, ktorý dokáže dať návštevníkovi na jednom mieste a zároveň kdekoľvek v teréne množstvo užitočných informácií a rád, a tie môžu prispieť k zvýšenému komfortu a bezpečiu v horách," uviedol Jozef Janiga, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

Turisti sa vďaka novej aplikácii dokážu okamžite spojiť so záchranármi. Jediné kliknutie na tlačidlo „Privolať pomoc" ich okamžite spojí s tiesňovou linkou HZS. Ak nemôžu pre úraz hovoriť alebo sú nepočujúci, komunikovať so záchranármi môžu aj prostredníctvom chatu alebo sms správ.

Aplikácia

Nová aplikácia je výraznou pomocou aj pre samotnú Horskú záchrannú službu. Z jej štatistík vyplýva, že počet zásahov z roka na rok pribúda, pričom najčastejšie ide o prípady, keď sa turisti stratia v horách. „Za posledných 10 rokov evidujeme nárast žiadostí o pomoc o 182 percent, z čoho takmer štvrtinu tvoria zablúdenia alebo uviaznutia ľudí v horskom teréne, čo je alarmujúci stav. Bez moderných nástrojov by pomoc bola veľmi náročná, hlavne z časového hľadiska," upozorňuje Jozef Janiga.

Ak sa v horách stratíte, záchranári vás vďaka GPS lokalizácii v teréne ľahšie nájdu alebo vám poradia, ako sa dostať späť na turistický chodník. Okrem toho aplikácia obsahuje aj ďalšie užitočné funkcie. Dohľadať si jednoducho viete najbližšie stredisko Horskej záchrannej služby, záchrannú stanicu, stanicu s defibrilátorom či najbližšiu horskú chatu.

V aplikácii si môžete vyplniť vaše plánované turistické trasy, ako aj predpokladaný čas vášho návratu. Po uplynutí stanoveného času vám príde upozornenie na úspešné potvrdenie cieľa. Ak naň nezareagujete, bude automaticky odoslané upozornenie na osobu, ktorú v aplikácii uvediete ako kontaktnú pre prípad núdze. V poslednom čase sa stretávame s návštevníkmi, ktorí sa pohybujú po horách sami. Práve pre nich je určená kniha vychádzok a túr. Ide vlastne o virtuálnu knihu, v ktorej si môžu turisti zadať cieľ a čas návratu a v prípade potreby aplikácia informuje o problémoch blízku osobu alebo HZS," vysvetľuje Jozef Janiga.

Na tlačovej konferencii

Turisti nájdu v aplikácii aj aktuálne výstrahy a upozornenia pre konkrétne turistické oblasti na území Slovenska, taktiež informácie o uzavretí chodníkov či zhoršení turistických podmienok na trase, napríklad z dôvodu  popadaných stromov či nespevneného chodníka, a ak je to možné, aj o vhodnej obchádzke alebo alternatívnej trase. Rovnako tu nájdete aj inštruktáž, ako správne podať prvú pomoc.

Aplikáciu si je možné zadarmo stiahnuť v App Store alebo Google Pay.

 Po stiahnutí aplikácie do smartfónu a overení telefónneho čísla si užívatelia vyplnia osobný profil. Tam o sebe môžu uviesť nielen základné informácie, ale aj informácie o  zdravotných ťažkostiach a zoznam užívaných liekov, či osobu, ktorú treba v prípade potreby kontaktovať. Tieto informácie sú pre Horskú záchrannú službu veľmi užitočné, pretože môžu uľahčiť prípadnú záchrannú akciu.

Na vývoji novej aplikácie Horskej záchrannej služby pracovala spoločnosť Medical Information Technologies, ktorá takéto aplikácie prevádzkuje aj v Maďarsku, Rakúsku či Českej republike. „Nová aplikácia HZS je unikátnym spojením funkcionalít na privolanie pomoci s funkciami a informáciami pre bezpečný pohyb v horskom teréne. Napríklad systém elektronickej knihy vychádzok je v rámci Európskej únie úplnou novinkou. Unikátna je taktiež cezhraničná spolupráca a schopnosť aplikácie privolať pomoc vrátane odoslania dôležitých dát v rámci ďalších 3 krajín, a to bez potreby sťahovania samostatnej aplikácie," vysvetľuje Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti Medical Information Technologies.

Veľkou výhodou aplikácie je práve jej medzinárodné uplatnenie. Privolať si s ňou pomoc dokážete v slovenčine aj v Maďarsku či Rakúsku a, samozrejme, funguje to aj obrátene. „Zo štatistík jednoznačne vyplýva, že najviac návštevníkov slovenských hôr pochádza zo Slovenska. Významnou skupinou návštevníkov sú Česi, Poliaci, Maďari, ale aj Angličania, Rakúšania či Nemci. Pri niektorých volaniach na našu tiesňovú linku sa stretávame s jazykovou bariérou, s čím nám práve aplikácia môže významne pomôcť," zdôraznil šéf horských záchranárov Jozef Janiga.

Projekt je financovaný z Nadačného fondu poisťovne Generali pri Nadácii Pontis. Poisťovňa Generali je zároveň aj generálnym partnerom aplikácie. „Hory a poistenie k sebe jednoducho patria, preto sme radi, že sme práve my mohli podporiť vývoj tejto jedinečnej aplikácie, ktorá v sebe spája presne to, čo je blízke aj našej poisťovni – pomoc ľuďom, prevenciu a inovácie. Aj toto je spôsob, akým chceme byť ešte aktívnejší v našich komunitách a pomáhať tam, kde to situácia a okolnosti vyžadujú," uzavrel Juraj Jurčík, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali.

 
 
 
 

Dôležité odkazy

Všetko o COVID 19

Verejné obstarávanie na MV SR

 

Dôležité oznamy

Elektronický občiansky preukaz