Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 24. september 2018, Pondelok
 

Nové elektronické služby registra adries

02. 07. 2015

 Register adries, správcom ktorého je ministerstvo vnútra,  obsahuje informácie o všetkých adresách, adresných bodoch, bytových a nebytových budovách na celom území Slovenska. V registri adries teda nie sú informácie o majiteľoch budov či pobytoch osôb.

Operačný program Informatizácie spoločnsoti

Európska únia

Riadiaci orgán pre OPIS

Sprostredkovateľský orgán pre OPIS

Tvoríme vedomostnú spoločnosť

Európska únia

Riadiaci orgán pre OPIS

Sprostredkovateľský orgán pre OPIS

 

Informačný systém Registra adries buduje ministerstvo vnútra v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti /OPIS/ financovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Adresa je v tomto informačnom systéme súborom údajov, identifikujúcich umiestnenie hlavného vchodu, prípadne ďalších vstupov do budovy, ak im bolo určené orientačné číslo, a to aj na mape. Identifikovať ju možno cez identifikátor adresy, čo je množina alfanumerických znakov slúžiaca na účely komunikácie medzi informačnými systémami.

Ide teda o  evidenciu popisujúcu umiestnenie vchodov bytových a nebytových budov, a to slovným označením, ako aj vizualizáciou na mape Slovenskej republiky. Dostupné údaje môžu využívať štátne orgány, najmä bezpečnostné a záchranné zložky pri ochrane zdravia a majetku, pošta pri doručovaní zásielok, rovnako aj podnikateľská sféra a v neposlednom rade občania v situáciách, pri ktorých potrebujú overiť či zistiť presnú lokalitu adresy.

Od 1. júla má verejnosť k dispozícii elektronické služby registra adries. Dostupné sú na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk a tiež aj na portáli Elektronické služby MV SR https://portal.minv.sk.
Každý môže požiadať napríklad o podrobné údaje o adrese. Ak je už v informačnom systéme adresný bod ukazujúci vchod do budovy, jeho grafická prezentácia sa zobrazí na mape.
Ďalšou zo služieb je overenie údajov o adrese.
Požiadať možno aj o dataset, čiže súbor údajov o adresách obce alebo jej častí podľa vlastných zvolených kritérií, ktorý systém doručí žiadateľovi v štruktúrovanej forme do elektronickej schránky. Pre využitie tejto služby je potrebné, aby občan bol držiteľom aktivovaného elektronického občianskeho preukazu s čipom.
Informačný systém je živá, neustále sa meniaca evidencia, preto MV SR pre verejnosť sprístupnilo aj službu na pripomienkovanie jeho kvality. Pripomienkovať možno atribúty adresy, ktoré posúdi správca registra a následne navrhne úpravy.

Štátne orgány na výkon svojej činnosti môžu mať údaje z registra adries dostupné aj automatizovaným spôsobom, rovnako aj podnikatelia. O tento prístup je potrebné oficiálne požiadať MV SR, ktoré ako správca registra s každým žiadateľom prerokuje spôsoby automatizovaného prístupu podľa technických možností oboch strán.

Povinnosti orgánov verejnej správy pri zhromažďovaní údajov o adresách a mechanizmy poskytovania údajov z registra definuje zákon č. 125/2015 Z. z.  o registri adries, účinný od 1. júla 2015.

Detailnejšie informácie o zákone o registri adries