Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 16. november 2018, Piatok
 

Objektívnu zodpovednosť na cestách plánuje ministerstvo vnútra spustiť naplno v budúcom roku

16. 01. 2015

Najneskôr od budúceho roku by sa mal na slovenských cestách začať naplno využívať inštitút objektívnej zodpovednosti. Umožniť to má projekt v hodnote 49 miliónov eur, ktorý 15. januára 2015 predstavili podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák  a prezident Policajného zboru Tibor Gašpar.

Inštitút objektívnej zodpovednosti, podľa ktorého môže polícia pokutovať aj bez zastavenia auta, zaviedol zákon od polovice roku 2012. Výraznejšiemu presadeniu do praxe doteraz bránil nedostatok financií v štátnom rozpočte na vybudovanie plnoautomatického systému.

Slovensko chce teraz využiť na tento účel fondy EÚ, čo majú umožniť zmenené priority v novom programovom období. Robert Kaliňák vysvetlil, že projekt má našej krajine pomôcť splniť nový záväzok v oblasti bezpečnosti dopravy, podľa ktorého má do roku 2020 úmrtnosť na slovenských cestách klesnúť pod 200 obetí ročne. Okrem zníženej úmrtnosti minister vnútra od projektu očakáva aj zníženie korupcie a sociálny efekt.

„Systém bude predovšetkým zameraný na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ zdôraznil Robert Kaliňák s tým, že nemá ísť prioritne o meranie rýchlosti a vyberanie pokút od vodičov.

Pôvodne plánovaných 290 kontrolných bodov chce polícia rozšíriť na 1341. Rozmiestnené budú podľa nehodovosti a rizikovosti úsekov ciest. Z celkového počtu bodov má byť podľa ministra vnútra iba približne 280 zameraných na rýchlu jazdu. Umiestnené budú najmä na cestách prvej triedy, ktoré sú v súčasnosti najnebezpečnejšie. Z 258 úmrtí počas vlaňajška zomrelo na nich až 112 ľudí, priblížil Robert Kaliňák.

Minister vnútra Robert Kaliňák a prezident PZ Tibor Gašpar

Minister Robert Kaliňák s prezidentom PZ Tiborom Gašparom na tlačovej konferencii k problematike inštitútu objektívnej zodpovednosti

Zvyšných viac ako 1060 bodov bude zachytávať také dopravné priestupky ako zákaz predchádzania, otáčania a cúvania, prejazd cez železničné priecestie, zákaz zastavenia a státia, prejazd na červenú, zákaz vjazdu či zastavenia vozidla na "stopku".
Systém bude vybavený aj bodmi s dynamickými váhami. Tie okrem preťaženia ciest môžu sledovať aj takzvané karuselové podvody s DPH, pri ktorých Slovensko opúšťajú fiktívne naložené kamióny. Výstupy zo systému by mali tak byť k dispozícii Finančnej správe a tzv. daňovej kobre.

Kontrolné body by nemali byť skryté. Mapa bude podľa Roberta Kaliňáka zverejnená a prístupná všetkým vodičom. Priestor na korupciu pri vybavovaní dopravných priestupkov odstráni plnoautomatizovaný systém, ktorý vylúči kontakt medzi vodičom a poriadkovým orgánom, ktorý priestupok vybavuje.

Srdcom systému bude Centrum dopravných informácií, kde sa budú zbiehať všetky výstupy z kontrolných bodov. Minister informoval, že bude vybudované v mieste s vyššou nezamestnanosťou, pravdepodobne v Banskej Bystrici. Z odhadovaného počtu do 280 zamestnancov má byť väčšina dlhodobo nezamestnaných a minimálne 50 zamestnancov so zdravotným postihnutím, priblížil Robert Kaliňák očakávaný sociálny efekt projektu.

Centrum by malo uvoľniť ruky približne 800 dopravným policajtom, ktorí sa v budúcnosti budú môcť zameriavať napríklad na plynulosť cestnej premávky. Odľahčená by však mala byť aj poriadková polícia, ktorá sa tak môže sústrediť na znižovanie kriminality.

Ministerstvo vnútra v súčasnosti štartuje súťaž na výber dodávateľa systému, ktorá by mala byť ukončená do leta. „Budeme žiadať, aby systém fungoval plnohodnotne najneskôr v budúcom roku,“ vysvetlil Robert Kaliňák s tým, že čiastočne sa do prevádzky môže dostať už aj tento rok.

V praxi sa inštitút objektívnosti však začal využívať vlani, zatiaľ len v poloautomatickom režime, vykonávaný je prenosnými (mobilnými) technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor. Policajný prezident informoval, že pomocou neho vyriešili za rok 2014 celkom 7406 dopravných priestupkov. V prevažnej miere išlo o nedovolenú rýchlosť. Zaplatených bolo na základe tohto inštitútu priestupcami 355 000 €, čo je asi 70 percent zo všetkých doručených rozhodnutí.

Podľa inštitútu objektívnej zodpovednosti je majiteľ zodpovedný za dopravné priestupky bez ohľadu na to, kto jeho auto šoféroval. Keďže polícia môže pokutovať aj bez zastavenia vozidla, oznámenie o pokute zasiela poštou jeho držiteľovi. Predtým sa často stávalo, že nebolo možné identifikovať vinníka. Majiteľ tvrdil, že vozidlo neriadil, nepamätá sa, komu ho požičal a podobne.