Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 12. december 2017, Utorok
 

Vlani sa stalo 13 535 nehôd, zomrelo pri nich 274 ľudí

11. 01. 2016

Na slovenských cestách sa stalo vlani 13 535 dopravných nehôd, ktoré si vyžiadali 274 obetí. V porovnaní s rokom 2014 bolo mŕtvych na cestách viac o 15. Slovensko si však naďalej napriek zvyšujúcemu sa počtu vozidiel plní záväzok, aby počet obetí neprekročil 300. Na tlačovej konferencii o tom informovali 8. januára 2016 podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák, prezident Policajného zboru Tibor Gašpar a viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel.

Počet nehôd stúpol medziročne o 228. Počet ťažko zranených klesol o 7 na 1091. Medzi obeťami bolo 152 usmrtených v motorových vozidlách (vodiči alebo spolujazdci), 80 chodcov, 26 motocyklistov a 16 cyklistov.

V porovnaní s predminulým rokom máme na cestách menej obetí spomedzi posádky automobilov (o šesť), ale viac mŕtvych chodcov (o 22). Pritom až 71 percent smrteľných nehôd chodcov bolo za zníženej viditeľnosti, dve tretiny chodcov zahynuli v obci. Najviac ich zomrelo vo vekovom rozmedzí od 51 do 70 rokov. „Hlavný nárast bol zaznamenaný v posledných dvoch mesiacoch, kedy sme sa neprispôsobili tej zmene počasia a hlavne aj viditeľnosti na našich cestách,“ povedal minister vnútra.

Polícia pritom minulý rok rozdala takmer 70-tisíc reflexných prvkov „Urobili sme množstvo preventívnych akcií v domovoch dôchodcov, komunikujeme s poisťovňami, komunikujeme s veľkými automobilkami, ktoré majú záujem na zvýšení bezpečnosti,“ povedal prezident Policajného zboru.

Ministerstvo vnútra bude podľa Roberta Kaliňáka ďalej pokračovať v osvete, aby ľudia nosili za zníženej viditeľnosti reflexné prvky, ktoré môžu byť rozhodujúce pri záchrane života. „Chodci totižto majú tendenciu myslieť si, že keď oni vidia, pretože je tam nejaké drobné osvetlenie v obci, že aj ich je vidieť,“ poznamenal minister vnútra.

Z pohľadu počtu obetí bola v minulom roku najhoršia situácia v Žilinskom a Prešovskom kraji. V prípade Prešovského kraja možno očakávať zlepšenie najmä pre nové úseky diaľnic, čo môže mať na vývoj nehodovosti pozitívny vplyv.
Na Slovensku sú však aj okresy, kde sa vlani nestala žiadna smrteľná nehoda. Boli to Bánovce nad Bebravou a Bratislava IV.

Najčastejšími príčinami smrteľných dopravných nehôd boli v roku 2015 porušenie povinností vodiča, nedovolená rýchlosť a nesprávny spôsob jazdy.

Vzrástol aj počet usmrtených motocyklistov, v tomto prípade to však mohlo súvisieť aj s lepším počasím v minulom roku, pretože mohli jazdiť v podstate až do decembra.

Pozitívny vývoj vidieť v dopravných nehodách zavinených pod vplyvom alkoholu. Ich počet klesol o 115 na 1503.

Slovenská republika je podľa ministra vnútra naďalej jedným z lídrov v bezpečnosti cestnej premávky a v prepočte na počet obyvateľov aj jednou z najbezpečnejších krajín Európskej únie, aj keď počet registrovaných vozidiel  za posledných desať rokov vzrástol o zhruba milión.

Situáciu v dopravnej nehodovosti by podľa ministra vnútra mohla zlepšiť ďalšia osveta a prevencia v oblasti reflexných prvkov, ako aj plánovanie zavedenie objektívnej zodpovednosti v plne automatickom režime.