Krízový plán obce/mesta
Krízový plán obce/mesta
(návrh v legislatívnom štádiu)
Krízovým plánom sa rozumie súhrn krízových opatrení a postupov k riešeniu krízovej situácie.
Kvalitný proces plánovania na úrovni obcí, miest závisí od pochopenia jeho obsahu, cieľov a východísk, špecifík analýzy územia z hľadiska možných mimoriadnych udalostí, rizík a cieľov ochrany obyvateľstva. Vypracovanie (krízového) plánu ochrany obyvateľstva posudzujeme v dvoch rovinách:
- vonkajšie – plošné ohrozenia územia s potenciálnymi vnútornými ohrozovateľmi na konkrétnom území, s ich posúdenými a vypracovanými rizikami (vlastnými havarijnými plánmi) a vyhodnotenými zdrojmi ohrozenia, taktiež aj podľa vnútorných rizík ohrozenia na území, použitie východísk z analýzy územia kraja z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
- vnútorné – vnútorný plán ochrany subjektov s vlastnými havarijnými plánmi a charakteristikami územia obcí, miest a organizácií na konkrétnom území. V tejto súvislosti tak isto berieme do úvahy tzv. cezhraničné ohrozenie z okolitých štátov. Ide tu o plánovanie vzájomnej pomoci pri rozsiahlych prírodných katastrofách a technologických haváriách.
Štruktúra a obsah krízového plánu obce/mesta
(1) Dokumentácia krízového štábu,
(2) Plán ochrany obyvateľstva, ktorý obsahuje úlohy, opatrenia a postupy na zabezpečenie ochrany obyvateľstva pre prípad vzniku mimoriadnej udalosti a vypracúva sa v štruktúre a obsahu nasledovne
a) Výpis z analýzy územia okresu z hľadiska vzniku možných mimoriadnych udalostí pre potrebu obce/mesta,
b) plán
1. evakuácie,
2. ukrytia,
3. materiálno-technického zabezpečenia jednotiek civilnej ochrany,
4. prípravy na civilnú ochranu,
c) dokumentáciu
1. riadenia záchranných prác pre jednotlivé mimoriadne udalosti a koordinácie síl a prostriedkov využiteľných počas mimoriadnej udalosti s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby na riadenie záchranných prác,
2. opatrení varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb,
3. protiradiačných opatrení,
4. protichemických opatrení vrátane opatrení na zvládnutie možných scenárov závažnej priemyselnej havárie uvedených v bezpečnostnej správe a vzhľadom na možný domino efekt, ako aj opatrenia havarijnej pripravenosti,
5. protibiologických opatrení,
6. núdzového zásobovania a núdzového ubytovania.
(3) Povodňový plán, ktorý tvorí povodňový plán záchranných prác. Súčasťou povodňového plánu záchranných prác obce sú povodňové plány záchranných prác právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov, ktorých stavby, objekty alebo zariadenia na území obce môžu byť postihnuté povodňou a sú vypracúvané na základe všeobecne záväzného nariadenia obce,
(4) Dokumentácia opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva na území ohrozenom prielomovou vlnou pri vzniku mimoriadnej udalosti na vodnej stavbe (týka sa oba obcí v ohrozenom priestore),
(5) Výpisy z havarijných plánov objektov, ktoré svojou činnosťou môžu ohroziť obyvateľstvo obce.
Legislatíva:
- zákon NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 129/ 2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 128/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.