Akreditácia IZS

Akreditácia na úseku integrovaného záchranného systému (ďalej len „akreditácia“) je štátne overenie spôsobilosti vykonávať činnosť ostatnej záchrannej zložky integrovaného záchranného systému. Ide o proces, ktorý umožňuje subjektom, ako sú napríklad neziskové organizácie, získať oficiálne uznanie zo strany štátnych orgánov. Podrobnejšie informácie o akreditácii upravujú jednotlivé ustanovenia §16b až §16i zákona č.129/2002 Z .z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o IZS).

Podmienky a postup akreditácie:

1. Vyplnenie potrebných dokumentov podľa §16c zákona o IZS.

2. Zaslanie dokumentov vo fyzickej podobe na podateľňu Ministerstva vnútra, Pribinova2, 812 72  Bratislava.

3. Ak dokumenty nebudú kompletné žiadateľovi bude zaslaná výzva na doplnenie. V prípade kompletnej dokumentácie budú žiadatelia zaradení do programu akreditačnej komisie.

4. Akreditačná komisia zasadne a prerokuje kompletné žiadosti o akreditáciu.

5. Ak žiadateľ spĺňa podmienky na udelenie akreditácie ustanovené zákonom o IZS, ministerstvo vydá rozhodnutie o udelení akreditácie, inak žiadosť o udelenie akreditácie zamietne.

6. Proti rozhodnutiu o udelení akreditácie sa nemožno odvolať.

Čo má obsahovať žiadosť o udelenie akreditácie?

Žiadosť o udelenie akreditácie obsahuje:

  1. identifikačné údaje žiadateľa v rozsahu názov žiadateľa, sídlo, identifikačné číslo organizácie a právnu formu, meno, priezvisko, rodné číslo a adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu žiadateľa, ak ide o právnickú osobu a obchodné meno, miesto podnikania a identifikačné číslo organizácie, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa,
  2. charakteristiku činnosti žiadateľa,
  3. opis poskytovaných činností pre potreby integrovaného záchranného systému a zásahový obvod,
  4. kontaktné údaje pre prípad vyzvania na zásah.

2. Prílohou k žiadosti o udelenie akreditácie sú doklady a dokumentácia preukazujúce splnenie podmienok uvedených v § 16c.

Dokumenty potrebné na začatie konania akreditácie:

a) dokladovať aktívne vykonáva činnosti súvisiace s poskytovaním pomoci v tiesni pri ochrane života, zdravia, majetku alebo životného prostredia najmenej jeden rok pred podaním žiadosti, dokladovať o aký typ akcie išlo, kedy, kde, čo sa stalo a ako OZ vypomáhalo pri pomoci

b) dokladovať materiálno-technické vybavenie potrebné na vykonávanie činností na úseku integrovaného záchranného systému vypísať sumár materiálno technických vybavení, ak sa jedná o motorové vozidlá, prívesy, člny, drahšie vybavenie presahujúce hodnotu 1000€ je potrebné doložiť faktúru alebo zmluvu o prenájme hnuteľnej veci.

c) dokladovať personálne zabezpečenie s odbornou spôsobilosťou v rozsahu vykonávaných činností, dokladovať menným zoznamom príslušníkov OZ, hierarchickým zoznam (veliteľ, zdravotník)

d) dokladovať zavedený systém školenia a odbornej prípravy personálu, dokladovať certifikátmi, školeniami BOZP, špecializovanými školeniami, kurzy, kurz prvej pomoci, zvláštnymi školeniami a iné

e) dokladovať vybavenie personálu osobnými ochrannými pracovnými prostriedkami na základe hodnotenia zdravotných rizík a kategorizácie prác, záleží od činnosti, ktorú vykonáva daný príslušník OZ, vypísať vybavenie personálu, ktorý je využívaný pri krízových situáciách

f) dokladovať schopný vykonať výjazd na miesto zásahu do dvoch hodín od vyzvania na zásah koordinačným strediskom alebo operačným strediskom tiesňového volania.

dokladovať čestné vyhlásenie o schopnosti vykonať výjazd na miesto zásahu do dvoch hodín od vyzvania na zásah koordinačným strediskom alebo operačným strediskom tiesňového volania