Vláda prijala opatrenia, ako zlepšiť fungovanie integrovaného záchranného systému

09. 02. 2011

Víťaz kategórie "Výnimočné koordinačné stredisko" - KS IZS Nitra

Hlavným organizačným prvkom integrovaného záchranného systému sú koordinačné strediská. Musia byť schopné adekvátne reagovať na akúkoľvek situáciu. V systéme podpory riadenia a spracovania informácií dochádza k množstvu porúch a zlyhaní, v dôsledku ktorých je ovplyvnená kvalita činnosti koordinačných stredísk a tým aj poskytované služby obyvateľom. Poruchovosť niektorých technologických komponentov, absencia komplexného systému monitorovania prevádzky koordinačných stredísk IZS a tiež havarijných plánov majú za následok neskoré zistenie vzniku poruchy, zdĺhavé hľadanie príčin a ich odstránenie - viď nedávny výpadok tiesňových liniek v Žilinskom kraji. Na všetkých koordinačných strediskách dochádza k poruchám v spracovaní hovorov a takisto pri prepájaní na záchranné zložky IZS. Za tento kritický stav nemôže len nedostatok finančných zdrojov ale tiež dlhodobá nerealizácia rozvojových potrieb informačno-komunikačných technológií. Preto je nutné prijať zásadné rozhodnutia o ďalšom postupe organizácie, rozvoja a prevádzky IZS. Ministerstvo vnútra vypracovalo Nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie fungovania IZS v oblasti informačno-komunikačnej technológie, ktoré ponúkajú 2 alternatívy – komplexné systémové riešenie /ktoré MV SR preferuje/ alebo udržiavanie súčasného stavu s malými obmenami /pri čom však nemožno úplne vylúčiť opakovanie porúch/.

Komplexné systémové riešenie pozostáva z okamžitých, krátkodobých a dlhodobých opatrení. Vyžiada si investície 103 miliónov eur.

Okamžité opatrenia – zminimalizujú riziko výpadku technológie alebo obmedzenie činnosti koordinačných stredísk. Zahŕňajú:

  • súbor opatrení pre stabilizáciu telekomunikačných sietí MV SR s výmenou najporuchovejších komponentov
    • zavedenie automatického systému presmerovania liniek od T-Comu pomocou signalizačného systému SS 7
    • prenos tiesňového volania 112 od telekomunikačného operátora do koordinačného stredisk. Toto riešenie v prípade poruchy umožní presmerovať hovory cez iné koordinačné stredisko, prípadne ich vybaviť na inom funkčnom koordinačnom stredisku IZS
    • realizácia záložného riešenia pri výpadku prenosu tiesňového volania 112 – prenos tiesňového volania so signalizáciou SS7 priamo od mobilného telekomunikačného operátora /Orange/ do koordinačného strediska
  • zavedenie monitorovania prevádzky hlavných technologických komponentov a poskytovania služieb tiesňového volania
  • posilnenie technologického a organizačného riešenia príjmu a odozvy na tiesňové volania so záložnými možnosťami v prípade výpadku
  • vypracovanie havarijných plánov
  • dovybavenie záchranných zložiek mobilnými komunikačnými a rádiokomunikačnými prostriedkami pre riadenie a koordináciu záchranných zložiek IZS na mieste
  • organizačné a personálne opatrenia na zabezpečenie nepretržitého príjmu a spracovania tiesňového volania na čísle 112

Krátkodobé a dlhodobé opatrenia – ich cieľom je dosiahnuť efektívnu formu výkonu štátnej správy a záchranných zložiek pri poskytovaní služieb občanom. Zabezpečí sa nepretržitý prístup k službám tiesňového volania aj v prípade porúch a výpadkov siete, zvýši efektívnosť operačného riadenia v oblasti integrovanej pripravenosti a reakcie na tieseň.
Krátkodobo je potrebné:

  • prehodnotiť priestory, materiálno-technické zabezpečenie a dispozície koordinačných stredísk IZS
  • ďalšie rozširovanie a aktualizácia dátovej základne geografického informačného systému na koordinačné strediská
  • zavedenie systému na lokalizáciu mobilných prostriedkov záchranných zložiek
  • zdokonalenie systému lokalizácie volajúceho
  • zavedenie komunikačných technológií, ktoré umožnia kontakt s osobami so zdravotným znevýhodnením
  • zavedenie jednotného európskeho automatizovaného systému tiesňových správ súvisiacich s bezpečnosťou na cestách e-Call
  • doplnenie systému pre včasné varovanie obyvateľov v ohrozených oblastiach pomocou SMS a elektronických médií cez vysielanie aktuálnych správ
  • zavedenie jednotného systému podpory riadenia v komunikačnej a informačnej infraštruktúre IZS – s cieľom zabezpečenia jednotného príjmu a spracovania tiesňových informácií
    • systém bude vytvorený prepojením špecializovaných systémov podpory riadenia jednotlivých zložiek IZS pomocou štandardizovaného rozhrania
    • prepoja sa tak informačné systémy verejnej správy s integrovaným informačným systémom IZS
    • koordinačné strediská tým podporia činnosť záchranných zložiek IZS, útvarov PZ a orgánov verejnej moci

Dlhodobo je potrebné:

  • vybudovanie centrálneho monitorovacieho a riadiaceho strediska a národného systému dopravných informácií

Okamžité opatrenia by sa mali realizovať v horizonte najbližších mesiacov, krátkodobé a dlhodobé do konca roka 2013.