Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. apríl 2024, piatok
 

Do roku 2020 chce ministerstvo vnútra dostať väčšinu svojich agend na web

09. 12. 2013

eid-ilustracny2

 Informoval o tom minister vnútra Robert Kaliňák na stretnutí s novinármi v piatok 6. decembra 2013, ktoré bolo venované elektronickým službám a ich postupnému sprístupňovaniu. Prvým krokom masového zapojenia občanov do elektronickej komunikácie je elektronický občiansky preukaz – eID karta, ktorú ministerstvo vnútra začalo vydávať od 2. decembra 2013.

 

Kľúčom k dverám elektronickej komunikácie je zaručený elektronický podpis /ZEP/ – ten si občania v prípade záujmu  pomocou eID karty môžu v  vytvoriť zadarmo. Jeho bežná cena sa pohybuje v desiatkach eur, čo v kombinácii s postupmi pri vybavovaní mnohých záujemcov odrádzalo. Záujem o ZEP jednoducho a zadarmo získaný cez eID kartu bude pravdepodobne veľký – len za prvých päť dní vydávania eID kariet sme dostali 10184 žiadostí, z dosiaľ vydaných eID kariet si 32 percent občanov vyžiadalo aj kryptografické kľúče, teda nástroj na tvorbu ZEP.

Samotná existencia média, akou je eID karta a možnosti, ktoré v sebe dokáže absorbovať, vytvorí podľa ministra Roberta Kaliňáka tlak na inštitúcie štátneho i súkromného sektora, aby urýchlili sprístupnenie elektronických služieb.  Ich užívatelia z radov občanov či podnikateľov si totiž začnú zvykať na pohodlnosť a komfort, rovnako ako je to v krajinách, kde je elektronizácia na vyššej úrovni.

Minister zároveň upozornil, že spustenie elektronickej komunikácie v rámci agend ministerstva vnútra v mnohom závisí od služieb Ústredného portálu verejnej správy /UPVS/, budovaného Národnou agentúrou pre sieťové a elektronické služby /NASES/. Dôležitý je napríklad elektronický platobný styk /správne poplatky za služby štátu/, ktorý je v kompetencii NASES, a dosiaľ nie je sprístupnený. Ďalšou dôležitou súčasťou je dátová schránka, do ktorej bude občan prijímať elektronické dokumenty. Kým dátové schránky nebudú fungovať, doručovanie bude stále klasické – „ručné“.  Ministerstvo vnútra je klientom ÚPVS a aktívne pripomienkuje architektúru aplikácií pre jednotlivé služby – chceme, aby boli z pohľadu bežného užívateľa zrozumiteľné a čo najjednoduchšie.

Generálny riaditeľ sekcie informatiky, bezpečnosti a telekomunikácií MV SR Jozef Čapuška a jeho zástupca a zároveň riaditeľ odboru aplikácií Pavol Maliarik prezentovali niekoľko elektronických služieb až do úrovne, kedy sú potrebné služby ÚPVS. Zodpovedali na viacero otázok týkajúcich sa autentifikácie a problematiky certifikačných autorít, vysvetľovali spôsoby blokovania eID karty v prípade krádeže či podozrenia zo zneužitia.

Novinárov zaujímala aj elektronická komunikácia cez mobilné zariadenia – predchádzať tomu musí štúdia uskutočniteľnosti. Rovnako boli zodpovedané otázky týkajúce sa možností  využitia eID karty v komerčnej sfére, napríklad u bánk, kde má veľký potenciál. Banky si budú musieť vypracovať vlastné aplikácie, štát im poskytne možnosť, aby mohli vo vlastných systémoch eID kartu využiť ako autentifikačný nástroj.