Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Európske programy

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 5. december 2024, štvrtok
 

Zákon o inteligentných dopravných systémoch umožní zavedenie eCall na Slovensku

24. 09. 2012

logo eCALL

Národná rada SR 18. septembra schválila zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý vytvoril právny rámec pre zavedenie eCall na Slovensku. Ide o aplikáciu, ktorá zabezpečí automatické alebo manuálne volanie z vozidla v prípade tiesne, ako je predovšetkým dopravná nehoda, na jednotné európske číslo tiesňového volania 112. Zavedenie tejto služby sa očakáva vo všetkých štátoch EÚ do roku 2015.

Systém by mohol v Európe zachrániť podľa predpokladov asi 2500 životov ročne. Európsky parlament prijal návrh uznesenia o eCall 3. júla tohto roku, pričom Európska komisia by mala do konca roku 2012 predložiť legislatívny návrh, na základe ktorého by sa stal systém eCall povinným vo všetkých členských štátoch EÚ.

Pre Ministerstvo vnútra SR z uznesenia EP vyplýva zodpovednosť pri riadení koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému, ktoré budú prijímať hovory z aplikácie eCall.

Ministerstvo vnútra SR bude tiež povinné riešiť nedostatky vo fungovaní linky tiesňového volania 112, na ktorej má byť eCall založený. Konečným termínom pre spustenie eCallu je 31. december 2014, aplikáciu by tak mal mať každý automobil a malé nákladné vozidlá do 3,5 tony, ktoré bude vyrobené po tomto dátume. Nainštalovanie tejto služby vo všetkých nových vozidlách bude bezplatné a povinné. Inštalovanie nebude problémom ani do automobilov starých päť či desať rokov za cenu asi 100 eur. Zariadenia budú funkčné len so SIM kartou, ktorá bude v permanentnom roamingu, a pri strate signálu na jedného operátora bude využitý signál druhého operátora

Európska komisia považuje technológiu eCall za jednu zo svojich priorít. Prvé kroky implementácie eCall začali na európskej úrovni už v roku 2003 ustanovením riadiacej skupiny eCall v rámci fóra pre elektronickú bezpečnosť. Nasledovalo zapájanie sa členských krajín EÚ a predstaviteľov automobilového priemyslu na nepovinnej báze, ktorá však nepreukázala dostatočné výsledky, a preto sa pristúpilo k povinnému zavedeniu technológie eCall.