Požiarna bezpečnosť a rozvoj elektromobility
19. 11. 2024Bratislava, 18. november 2024 – Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Prezídium Hasičského a záchranného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (HaZZ) oznámili podpísanie Memoranda o porozumení a spolupráci, ktorého cieľom je definovať požiarno-bezpečnostné pravidlá v súvislosti s rozvojom elektromobility na Slovensku. Podpisom Memoranda sa organizácie zaviazali k spolupráci na viacerých strategických úrovniach, vrátane výmeny skúseností, odborných konzultácií a tvorby legislatívnych pravidiel, ktoré budú reflektovať výzvy elektromobility.
Memorandum, ktoré podpísali prezident HaZZ Adrián Mifkovič a riaditeľ SEVA Patrik Križanský, hovorí o záväzkoch oboch strán vyvíjať aktivity na vytvorenie odborného základu pre tvorbu nových predpisov, ktoré zabezpečia protipožiarnu bezpečnosť nielen pri parkovaní a nabíjaní elektrických vozidiel v garážach a stavbách, ale aj v rámci širšej infraštruktúry podporujúcej elektromobilitu. Nabíjacia infraštruktúra predstavuje nový prvok v budovách a definovanie jasných podmienok pre jej budovanie a rozvoj je jedným zo schválených opatrení Akčného plánu pre rozvoj elektromobility v SR. „Budovanie infraštruktúry je základom rozvoja elektromobility, nabíjačky musia byť všade, kde bežne parkujeme autá,“ uviedol Križanský, pričom pripomenul, že Slovensko má jasné záväzky v rámci viacerých platných európskych noriem, ako sú nariadenie o energetickej efektívnosti budov (EPBD) či nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). „Aktuálne existuje viacero nejasných miest pri výstavbe nabíjačiek s ohľadom na požiarno-bezpečnostné normy na Slovensku a požiadavky európskej legislatívy, ktoré musíme odborne prediskutovať a spoločnými silami definovať,“ konštatoval Križanský.
„Rozvoj elektromobility prináša výzvy, ktoré si vyžadujú aktualizáciu a doplnenie našich noriem týkajúcich sa požiarnej bezpečnosti stavieb,“ uviedol prezident HaZZ Adrián Mifkovič. „Naša prvoradá úloha je ochrana života, zdravia a majetku občanov, no musíme byť pripravení aj pružne reagovať na nové trendy. A to sú nielen elektromobily či nabíjacie stanice v parkovacích objektoch, ale aj celkovo vyššia hmotnosť a oveľa väčší podiel plastov v moderných vozidlách, a to bez ohľadu na pohon.“ Bezpečnosť musí byť základom rozvoja každého odvetvia, vrátane elektromobility. „Spolu so SEVA a jej členmi preto budeme spolupracovať na príprave predpisov, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie a nabíjanie elektromobilov,“ dodáva Mifkovič. „Memorandum nám otvára dvere k diskusii a zdieľaniu odborných skúseností v oblasti požiarnej prevencie, ktoré môžeme čerpať aj od partnerov v rámci siete Európskej asociácie pre elektromobilitu AVERE,“ povedal Križanský, ktorý je zároveň viceprezidentom tejto bruselskej organizácie. Zdôraznil, že SEVA sa v rámci Memoranda zaviazala sprostredkovať preklady zahraničných odborných publikácií, čím Slovensko získa prístup k najnovším poznatkom a skúsenostiam z krajín, ktoré sú v rozvoji elektromobility pred nami.
Iniciatívu privítala aj Simona Kalinovská, ktorá v mene spoločnosti 3MON ako člena SEVA vedie špecializovanú skupinu v rámci asociácie, zameranú na požiarnu prevenciu. SEVA reaguje na otázky odbornej aj laickej verejnosti a pripravuje samostatný report o požiarnej bezpečnosti v elektromobilite. Poukazuje v ňom na fakt, že hoci elektromobily nehoria častejšie než autá so spaľovacími motormi, požiare elektrických vozidiel, najmä v prípade požiaru batérie, vyžadujú špecifické spôsoby zásahov záchranných zložiek a častokrát aj špeciálne technologické vybavenie. „Pri hasení požiarov batérií je potrebné dbať na špeciálne postupy, ako je napríklad použitie veľkého objemu vody na ich ochladenie, aby sa zabránilo opätovnému vznieteniu, či ochranu hasičských jednotiek pred toxickými látkami,“ cituje z pripravovaného reportu Kalinovská, ktorá ako špecialistka požiarnej ochrany spolupracuje so zástupcami HaZZ pri konkrétnych projektoch, v ktorých je elektromobilita už dnes prítomná: „Vstup elektromobilov do parkovacích objektov, prípadne ešte aj ich nabíjanie v uzavretých priestoroch znamená nové nároky na infraštruktúru a požiarnu prevenciu. Musíme efektívnejšie implementovať riešenia, ktoré dokážu zohľadniť špecifiká elektromobility a zároveň reflektujú najnovšie poznatky z praxe. Elektromobily nehoria častejšie ako tradičné vozidlá, je potrebné vybaviť garáže požiarno-technickými zariadeniami pre zvýšenie bezpečnosti stavieb a rýchly zásah hasičských jednotiek.“
Rovnaký postoj zaujal aj Peter Badík, generálny riaditeľ spoločnosti GreenWay, jedného z lídrov v oblasti výstavby nabíjacej infraštruktúry na Slovensku. Rozvoj elektromobility sa podľa neho nezaobíde bez kvalitnej legislatívy: „Hoci nabíjanie nepredstavuje väčšie riziko ako samotný vstup elektromobilov do garáží, problémy cítime najmä pri povoľovaní výstavby nabíjačiek, keďže toto je proces, pri ktorom príslušné orgány tieto rizika posudzujú. Za kľúčové ale považujeme, aby boli definované nielen pravidlá pre nové stavby, ale aj prechodné obdobia, ktoré umožnia majiteľom a prevádzkovateľom existujúcich parkovacích domov prispôsobiť sa novým požiadavkám.“
Prezident HaZZ Adrián Mifkovič zdôraznil, že záchranný zbor musí byť pripravený na nové bezpečnostné výzvy, ktoré nám pribúdajú so zavádzaním nových technológií: „Jedna vec sú potreby vodičov a majiteľov elektromobilov, druhá je ochrana zdravia, majetku a životov. Nemôžeme si dovoliť nejasnosti v našich predpisoch s ohľadom na rozvoj elektrifikácie dopravy. Je to nová technológia, ktorá nás núti učiť sa v reálnom čase a na základe skúseností a poznatkov aj zo zahraničia flexibilne reagovať na tento dynamický vývoj,“ uzavrel Mifkovič.
(JPG, 99 kB) podpis_hazz |
(JPG, 108 kB) podpis_seva |
(JPG, 102 kB) spolocna |