Zásady pri poskytovaní pomoci obetiam
Služby informačných kancelárií sú poskytované podľa zásad ochrany a podpory obetí ustanovených zákonom o obetiach. Pracovníci informačných kancelárií v rámci poskytovania služieb klientom dodržiavajú základné princípy, týkajúce sa profesionálneho, pro-klientského poskytovania pomoci a komunikácie s obeťami trestných činov. Súčasťou základných princípov informačných kancelárií je napr.:
- prezumpcia postavenia (statusu) obete
Každá fyzická osoba, ktorá tvrdí, že je obeťou, sa považuje za obeť, kým sa nepreukáže opak, alebo ak nejde o zjavné zneužitie postavenia obete, a to bez ohľadu na to, či bol páchateľ trestného činu zistený, trestne stíhaný alebo odsúdený. Obeť nie je povinná dokazovať svoje postavenie a v prípade pochybností je potrebné preukázať, že ňou nie je. Pracovníkom informačnej kancelárie neprináleží rozhodovať a preukazovať, či ide alebo nejde o obeť. S každým, kto o sebe tvrdí, že je obeťou, zaobchádzajú, ako keby o obeť išlo. V prípade vlastného rozhodnutia klienta môže byť kontakt uskutočnený aj anonymne, nakoľko pracovníci informačnej kancelárie nie sú oprávnení požadovať od klienta overenie jeho totožnosti (napr. predložením občianskeho preukazu).;
- zákaz diskriminácie a predchádzanie diskriminácii
Rady a profesionálna pomoc je poskytovaná všetkým klientom rovnako, bez ohľadu na individuálne charakteristiky a rozmanitosti jednotlivých klientov (napr. pohlavie, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotný stav, vek, vlastníctvo majetku a pod.).
- predchádzanie druhotnej viktimizácii a ochrana pred opakovanou viktimizáciou
Pracovník informačnej kancelárie pristupuje ku každému klientskemu príbehu profesionálne a s vážnosťou, vyhýba sa hodnoteniu konania obete a zisťuje len tie informácie, ktoré podmieňujú poskytnutie potrebných informácií a usmernenia. V záujme ochrany obete pred opakovanou viktimizáciou upozorňuje na riziko opakovanej viktimizácie pri skutkoch, pre ktoré je typická (napr. pri domácom násilí) a informuje klienta o dostupných ochranných opatreniach podľa osobitných predpisov.
- diskrétnosť a oznamovacia povinnosť voči zodpovedným orgánom
Služby informačných kancelárií sú poskytované diskrétne, pracovníci sú povinní dodržiavať mlčanlivosť vo veciach, ktoré sa počas konzultácie od klienta dozvedeli. Porušením povinnosti mlčanlivosti nie je situácia, ak sa pracovníci na základe životného príbehu klienta dozvedia skutočnosti nasvedčujúcemu tomu, že bol spáchaný trestný čin. V takom prípade sú povinní z zmysle § 3 ods. 2 Trestného poriadku č. 301/2005 Z. z. dané skutočnosti bez meškania oznámiť orgánom činným v trestnom konaní. Pokiaľ došlo k porušeniu práv dieťaťa, sú pracovníci informačných kancelárií povinní v zmysle § 7 zákona č. 305/2005 Z. z. upozorniť na túto skutočnosť orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Aj po oznámení daných skutočností zodpovedným orgánom sa pracovníci klientovi naďalej venujú, poskytujú mu potrebné informácie a sprostredkujú potrebné služby. V zmysle korektnosti a v súlade s princípom povinného informovania klienta je každý klient informovaný o tzv. podmienkach poskytovania pomoci v informačných kanceláriách, ktorých súčasťou je aj informovanie o oznamovacej povinnosti voči zodpovedným orgánom. Informácie o Podmienkach poskytovania pomoci sú dostupné aj na webe Ministerstva vnútra SR.
- informované rozhodovanie sa posilneného klienta
Klientovi sú poskytované pravdivé informácie so zámerom posilniť ho v rozhodovaní o sebe, ponúkať možnosti a zabezpečovať, aby jeho rozhodnutia boli informovanými rozhodnutiami. Pracovník rešpektuje právo klienta odmietnuť ponúkanú službu alebo odstúpiť od nej kedykoľvek aj bez uvedenia dôvodu.
- bezplatnosť
Služby informačných kancelárií sú pre klientov bezplatné (vrátane indikovanej služby externého právnika). Pracovníci taktiež neposudzujú príjmovú a majetkovú situáciu klienta, ktorá by zakladala právo na poskytnutie služby.
Služby informačných kancelárií sú klientom k dispozícii v čase pracovnej doby (od pondelka do piatku, 08:00 – 15:00) osobne alebo dištančnou formou, t. j. telefonicky, písomne listom alebo e-mailom na individuálnych kontaktoch na jednotlivých pracovníkov alebo všeobecnej adrese pomocobetiam@minv.sk. Možnosť vyhľadania pomoci dištančnou formou umožňuje klientovi zachovať si anonymitu a zároveň získať základné informácie, často je však skôr formou prvého kontaktu. Aktuálny prehľad, kontakty a otváracie hodiny informačných sú dostupné na webovej stránke Ministerstva vnútra SR v časti, Prevencia kriminality, Pomoc obetiam, Kontakty.