Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. apríl 2024, piatok

Si v mojom srdci – Terapeutický tábor pre deti z Ukrajiny

24. 11. 2022

02. Spoločná so zástavami

V dňoch 7. - 13. novembra 2022 sa v spolupráci EPS MV SR, ECAV a RE-MI-DIA n. o. uskutočnil v hoteli Chemes na Zemplínskej šírave tábor pre deti policajtov z Ukrajiny. Mali sme možnosť zoznámiť sa so 16 jedinečnými deťmi vo veku 8 - 14 rokov a spoznať ich príbehy. Žiaľ, ich príbehy sa nepočúvali ľahko.

Mnohým deťom ostali nielen neviditeľné jazvy na duši po stratenom blízkom, ale aj viditeľné na tele. Uvedomila som si, že pokojné bezstarostné detstvo plné radosti nie je pre všetkých samozrejmosťou. Týmto deťom totiž zostanú na ich detstvo nie veľmi ružové spomienky. Predstava, že domov, v ktorom sme vyrastali, bude zničený náletom rakiet pred našimi očami, bola pre nás nereálna a stretávali sme sa s ňou len v televízii. Bohužiaľ, pre mnohých ľudí to už nie je len akčný film či nočná mora, ale krutá realita.

Spoznali sme aj deti, ktorých ockovia museli odísť a žiaľ, už nikdy sa nevrátia. Bolesť, bezmocnosť a strach, ktoré musia prežívať sú veľké, no jazvy na ich dušiach sú ešte väčšie a ostanú už navždy. O to viac sme radi, že sme im tento týždeň mohli vyčariť úsmevy na tvárach a mohli sme vidieť aspoň chvíľu radosť v ich očiach.

Každý deň sme mali pre deti pripravené aktivity, výlety v okolí a večery sme trávili spoločne pri biblických príbehoch a rozhovoroch. Deti prišli na Slovensko v pondelok, kedy sa ubytovali a prostredníctvom hier sa spolu zoznamovali. Na druhý deň sme sa vybrali do Michaloviec do hvezdárne, ďalej sa mohli deti zoznámiť s policajnými koníkmi a navštívili veľkokapacitné centrum v Michalovciach. Popoludní si naplno užili bazén a neskôr tvorivé dielne, kde si vyskúšali techniku plstenia a vytvárali nádherné obrázky. V tretí deň sme sa vybrali do Tatier, kde sme spolu vyšli na Hrebienok, videli sme vodopády Studeného potoka a navštívili galériu trick-artu a optických ilúzii Tricklandiu v Starom Smokovci. Vo štvrtok sa deti poprechádzali pri Zemplínskej Šírave a potom nás opäť navštívili kynológovia z OR PZ a príslušníci RHCP so štvorkolkami. Poobede sa tvorivé dielne niesli v duchu keramiky a deti si vyrobili mimo iného aj nádherných anjelikov. V piatok sme navštívili Košice. Prvé kroky viedli na Krajské riaditeľstvo PZ, kde deťom otvoril svoje priestory, no hlavne srdce pán riaditeľ KR PZ a prekvapil deti malým darčekom.

Následne naša cesta viedla na Hasičskú stanicu v Košiciach, kde sa deťom dostalo rovnako vrúcneho prijatia od p. krajského riaditeľa HaZZ a okresného riaditeľa Košice. Prešli sme sa centrom mesta, krásny výhľad sme si užili z veže Dómu svätej Alžbety. Popoludnie sme strávili v Technickom múzeu s množstvom interaktívnych aktivít. V sobotu sme si urobili prechádzku okolo Morského oka a odtiaľ sme sa presunuli na malú rodinnú farmu, na ktorej chovajú daniele škvrnité. V posledný deň tohto nezabudnuteľného týždňa sme deťom ukázali Viniansky hrad, kde v kaplnke policajná duchovná Janka Tabačková deti modlitbou a požehnaním vyslala na cestu domov.

Po výbornom obede a popoludňajšom kúpaní sme deti odprevadili na hranicu, kde prišiel smutný čas lúčenia. Sme veľmi vďační Pánu Bohu, že sa tento tábor mohol uskutočniť, ako aj všetkým zúčastneným, že sa rozhodli venovať svoj čas týmto deťom. Ďakujeme tiež vedeniu CP v Košiciach, za poskytnutie autobusov na prepravu detí. Rovnako aj vodičom, ktorí svojou láskavou komunikáciou s deťmi pomohni v zmierňovaní ich traumy akú zažívajú doma na Ukrajine. Počas večerných zamyslení sme deťom chceli odovzdať ten najdôležitejší odkaz - že nikdy nie sú sami, vždy budú v rukách Pána Boha, ktorý ich bude chrániť, sprevádzať.

Tento projekt niesol názov Si v mojom srdci a tieto deti v našich srdciach rozhodne ostanú!