Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. máj 2024, utorok
 

Požiadať o pomoc nie je hanbou

Žilina, 16. 02. 2022

opk_podvody

Pracovníci Informačnej kancelárie pre obete trestných činov Žilina (informačná kancelária) sa pomerne často stretávajú s konštatovaním klientov: „Hanbím sa za to, že som naletel, že som sa nechal tak dlho využívať, že som nezbadal očividný podvod a i.“ Je preto veľmi dôležité vyhľadať pomoc, spýtať sa na možnosti riešenia alebo požiadať o radu. Niekedy stačí krátky rozhovor a človek vie, že na svoj problém už nie je sám a najmä, že potrestaný má byť páchateľ.

V súčasnosti existuje viacero spôsobov, ako sa chrániť, ako vytvárať bezpečné prostredie pre nás a naše okolie. Preto apelujeme na to, aby ste sa nehanbili spýtať/požiadať o pomoc, ak sa domnievate, že vy alebo niekto vo vašom okolí sa stal obeťou trestného činu. Pracovníci informačných kancelárií poskytujú základné informácie a aj v prípadnej spolupráci s externými odborníkmi v právnej, psychologickej či sociálnej oblasti vám pomôžu zorientovať sa v dostupných možnostiach pomoci, podpory a riešenia situácie, v ktorej ste sa ocitli. Tieto informácie sú poskytované bezplatne. V Žilinskom kraji môžete osobne obrátiť na pracovníkov v kanceláriách v Žiline (Janka Kráľa 4, budova OÚ Žilina) a Ružomberku (Nám. Andreja Hlinku 74, budova OÚ Ružomberok – Správa katastra), telefonicky – 041/55117425, 0908 794 827 či písomne - TA.13G4@4SGKY2FQF4FD@; TA.13G4@STA1F3AS1T.S3GLSKST@. Všetky informácie a kontakty sú dostupné aj na webe - https://prevenciakriminality.sk.

On-line/telefonický podvod

Jedenz prípadov riešených v informačnej kancelárii napríklad nasvedčoval on-line podvod prostredníctvom internetbankingu. Mladého muža cez mobilný telefón kontaktovali „odborníci“ zo spoločnosti Microsoft s tvrdením, že musí zaplatiť poplatok za licenciu k svojmu počítaču, inak príde o všetky údaje. Keďže v počítači mal celé portfólio, všetky dôležité dáta a podklady, požadovanú sumu zaplatil. Výsledok? Klient prišiel o svoje úspory. Podklady v počítači mu zostali, avšak všetko čo mal na účte zázrakom odišlo. Aj napriek tomu, že zareagoval pomerne rýchlo, okamžite kontaktoval svoju banku a prípad ohlásil na polícii, peniaze boli preč. Mladý muž s najväčšou pravdepodobnosťou svoje peniaze už späť nedostane. Je veľmi dôležité, že vyhľadal pomoc informačnej kancelárie, kde získal základné informácie, aby sa v budúcnosti vedel účinne brániť voči podobným praktikám podvodníkov. Zároveň mu bola sprostredkovaná právna podpora a psychologické poradenstvo, ako postupovať a spracovať podvod tak, aby škody na duši boli čo najmenšie.

Ublíženie na zdraví

Ďalším príkladom prípadu, ktorým sa pracovníci informačnej kancelárie v Žiline zaoberali, bolo násilné napadnutie mladej ženy pri odhalení podvodníkov vyberajúcich príspevky pre bližšie nešpecifikovanú organizáciu. Žena vyhľadala pomoc, prípad ohlásila, páchateľa opísala a podala trestné oznámenie. Postupne sa zo zranení vyliečila, no nevedela, ako má požiadať o vyplatenie odškodného, preto sa obrátila na informačnú kanceláriu. Tu sa dozvedela, ako postupovať a aké úkony je potrebné urobiť. Tento príbeh mal šťastný koniec – klientka bola odškodnená.

Praktické odporúčania, ako sa nestať obeťou podvodníkov, môžete nájsť v tejto brožúre. V spolupráci s Centrom právnej pomoci vznikla aj brožúra k téme „Odškodnenie obetí násilných trestných činov“.