Minister vnútra prijal 80-ročného Tibora Nosiana, legendu vrtuľníkového lietania a záchranárstva na Slovensku
12. 10. 2020Pri príležitosti životného jubilea 80 rokov v pondelok 12. októbra 2020 minister vnútra Roman Mikulec prijal majora vo výslužbe Tibora Nosiana.Pán Tibor Nosian je dlhoročný pilot letky ministerstva vnútra. Okrem toho je však jedným z otcov horského leteckého záchranárstva, základy ktorého spolu s ďalšími nadšencami položili takmer pred 50-timi rokmi.
Napriek krásnemu veku stále sleduje dianie v odbore a radami a skúsenosťami je ochotný pomôcť svojim nasledovníkom v štátnej aj súkromnej sfére.
„Ste žijúca legenda, s ktorou sa spájajú počiatky leteckého záchranárstva v horách. Najmä však skvelo zvládnuté zásahy v krásnych, no zradných Tatrách, keď ste vedno s kolegami nasadzovali životy pre záchranu ľudí, ktorých dostalo do nešťastia častokrát precenenie vlastných síl, ale aj vrtochy počasia,“ povedal pri stretnutí s pánom Nosianom minister vnútra Roman Mikulec.
Tibor Nosian takmer 20 rokov pôsobil ako špičkový pilot štátneho leteckého útvaru, ktorý bezpečne na miesto určenia dopravil mnoho štátnikov a ďalších významných osobností. „Popri práci, ktorá vyžaduje od človeka úplné odovzdanie a pevné nervy, ste spolu s ďalšími nadšencami budovali letecké záchranárstvo, učili mladších kolegov a nezabúdali ste pracovať ani na svojej odbornosti,“ spomenul minister Roman Mikulec, ktorý pánovi Nosianovi daroval model jeho najobľúbenejšieho stroja – záchranárskeho vrtuľníka Alouette.
Za mimoriadny prínos k vzniku leteckej záchrany v horách a výchovu novej generácie pilotov vrtuľníkov Leteckého útvaru MV SR mu zároveň udelil čestnú plaketu ministra vnútra.
Letecká záchranná služba v slovenských horách začala svoju činnosť v 70-tych rokoch minulého storočia a to z iniciatívy pilotov vrtuľníkov letky ministerstva vnútra a tatranských horských záchranárov.
Jedným zo zakladateľov bol jubilant Tibor Nosian, ktorý počas profesionálnej kariéry pilota vrtuľníkov nalietal takmer 12-tisíc hodín na rôznych typov strojov, z toho takmer 20 rokov ako pilot letky vtedajšieho federálneho ministerstva vnútra.
Pán Tibor Nosian sa narodil 10. októbra 1940 v Komjaticiach. V časoch štúdia na Strednej priemyselnej školy v Partizánskom v 50-tych rokoch mu učarovalo dianie na neďalekom letisku Zväzarmu v Malých Beliciach. Absolvoval na ňom parašutistický výcvik a už ako 16-ročný si premiérovo zalietal na bezmotorovom klzáku.
K plneniu svojich snov pristupoval metodicky: počas školy absolvoval motorový výcvik, keďže bez neho by ho v roku 1959 neprijali na Letecké učilište v Prešove.
Foto: Vladimír Benko, MV SR
Lietať na vrtuľníku začal v roku 1962 ako vojenský pilot. Na leteckej základni v Prostějove absolvoval preškolenie na vrtuľník MI-8 a v roku 1973 ho ako vynikajúceho kandidáta vybrali do služieb letky federálneho ministerstva vnútra. Hlavnou časťou jeho práce bola bezpečná letecká preprava ústavných činiteľov, s ktorými sa osobne spoznal. Vozil Petra Colotku, Vladimíra Mečiara, ale aj pána Václava Havla. Pán Nosian však rád spomína aj na iránskeho šacha Rezú Pahlavího a jeho milú manželku Farah, na skromnú Matku Terezu či bývalého generálneho tajomníka OSN Kurta Waldheima. Všetky tieto osobnosti bezpečne dopravil na miesto určenia. Nezabudnuteľné sú podľa neho dve stretnutia s pápežom Jánom Pavlom II, ktorý ho počas letu ohromil detailnými znalosťami Vysokých Tatier.
A práve Tatry a ich príťažlivá, avšak nebezpečná nádhera, boli miestom, kde sa v roku 1974 v spolupráci s horskou službou začali písať prvé dramatické príbehy leteckého záchranárstva. Zásahy na hrane letového počasia, častokrát v snehovej metelici, na druhej strane výborný pocit z úspešnej záchrannej akcie, keď na smrť vysilených a premrznutých turistov či horolezcov dostali do bezpečia.
Foto: Vladimír Benko, MV SR
Tibor Nosian po nežnej revolúcii absolvoval vo Francúzsku preškolenie na vrtuľník Alouettte III., s ktorým lietal v službách horskej služby TANAPu. Je to stroj určený na záchranu zo vzduchu v ťažko prístupnom horskom teréne a pre jeho vynikajúce letové vlastnosti v zložitých podmienkach slovenských hôr si ho Tibor Nosian obľúbil najviac zo všetkých typov vrtuľníkov. A bolo ich požehnane: okrem strojov ruskej výroby typov Mi lietal aj na francúzskom Ecureuil AS 355 či na americkom Bell 407
Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1994 nastúpil pán Nosian do služieb súkromnej spoločnosti AIR TRANSPORT EUROPE a vo Vysokých Tatrách zachraňoval ľudské životy z výšok až do roku 2000. Odvtedy sa pohybuje viac po zemi - avšak spolupráca s horskými záchranármi pokračuje. Na stretnutiach s veteránmi horskej služby či aktívnymi členmi v neformálnych rozhovoroch spomína a odovzdáva Tibor Nosian - pre priateľov Čibko - svoje dlhoročné skúsenosti zo spolupráce posádok vrtuľníkov s horskými záchranármi.
Tibor Nosian vychoval celú generáciu pilotov vrtuľníkov, pre ktorých je vzorom a dobrým priateľom.
Sám žije v harmonickom manželstve s manželkou Máriou, s ktorou má tri deti. Je trojnásobným starým otcom. Profesionálna kariéra ho z rodných Komjatíc odviala do Bratislavy – žije tu od roku 1976, stále v rovnakej lokalite, kde ho poznajú ako energického angažovaného obyvateľa, ťahúňa susedských podujatí, parťáka do dobrého i zlého počasia.