Ministerstvo vnútra pracuje na projekte verejnej správy Informačný systém Registra fyzických osôb
12. 10. 2010Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky spustilo v marci 2010 nový projekt pod názvom Informačný systém Registra fyzických osôb, ktorý umožní v rámci verejnej správy aplikovať základný princíp informatizácie verejnej správy „jedenkrát a dosť“. Tento princíp v praxi obmedzí viacnásobné predkladanie dokladov, čím sa zníži administratívna náročnosť riešenia životných situácií občanov a zároveň sa zvýši dostupnosť jednotlivých služieb pre používateľov. Ďalším pozitívnym dôsledkom pre občanov bude eliminácia správnych poplatkov.
Tvoríme vedomostnú spoločnosť |
Európska únia |
Riadiaci orgán pre OPIS |
Sprostredkovateľský orgán pre OPIS |
Projekt pripravujeme v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti /OPIS/, prioritná os číslo 1 Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb. Ministerstvo uskutočnilo výber dodávateľa celého náročného riešenia, ktorým sa stala spoločnosť Ditec, a.s. Celková výška nákladov na realizáciu projektu je 21 181 999,45 EUR, pričom 100% tejto sumy bude prefinancovaných z prostriedkov Európskej únie - z Európskeho fondu regionálneho rozvoja /EFRR/.
Výsledkom projektu Informačný systém Registra fyzických osôb bude konzistentný zdroj údajov o fyzických osobách rozšírený o informácie, ktoré nie sú obsiahnuté v súčasnom Registri obyvateľov Slovenskej republiky. Realizácia projektu je naplánovaná na obdobie 24 mesiacov. V prvom roku realizácie predpokladáme vytvorenie základného právneho rámca, teda implementáciu potrebných legislatívnych zmien, ktorá musí byť ukončená ešte pred uvedením registra do prevádzky. Zároveň bude spracovaná procesná analýza a detailný návrh budúcich procesov. Počas prvých 6 mesiacov realizácie projektu sa začalo aj s budovaním hardvérového a softvérového riešenia systému.
Ďalším krokom bude vytvorenie podmienok komunikačného pripojenia registrátorov na strane vstupov a integrovaných informačných systémov verejnej správy na strane výstupov. Registrátormi budú všetky úrady, ktoré od občana žiadajú údaje – teda matriky, ohlasovne pobytu, pracoviská polície, živnostenské úrady, súdy, sociálna poisťovňa... Každá osoba bude v Registri fyzických osôb vedená pod jedinečným číslom. Toto číslo - identifikátor pre komunikáciu medzi informačnými systémami verejnej správy – bude generovať ministerstvo.
Počas druhého roku realizácie projektu sa uskutoční finálne otestovanie a napokon uvedenie Registra fyzických osôb do prevádzky.
Súčinnosť informačného systému Registra fyzických osôb sa predpokladá napríklad pri nasledovných situáciách v styku s inštitúciami verejnej správy: prihlásenie na trvalý a prechodný pobyt, prehlásenie pobytu v rámci mesta, odhlásenie pobytu, potvrdenie o trvalom/prechodnom pobyte, potvrdenie o trvalom pobyte k prvému občianskemu preukazu, vydávanie voličských a hlasovacích preukazov, matričné udalosti (narodenie, sobáš, úmrtie), zmena administratívnych údajov o osobe (rozvod, právna spôsobilosť, zákaz pobytu), nadobudnutie a strata štátneho občianstva, zmena adresy (názvu ulice, popisného čísla), povolenie na pobyt cudzinca, vydanie/strata/odcudzenie dokladov, rozhodnutie súdu o rozvode/zmene právnej spôsobilosti/zákaze pobytu.
Funkcionalitu a prevádzku informačného systému Registra fyzických osôb budú zabezpečovať pracovníci Sekcie informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti ministerstva . Návratnosť investície spočíva najmä v úspore času a zvýšení efektivity práce a tým aj v úspore prevádzkových nákladov samotných registrátorov, ako aj inštitúcií verejnej správy využívajúcich informácie z Registra fyzických osôb. Z pohľadu občana pôjde o komfortnejšiu a rýchlejšiu komunikáciu s úradmi pri riešení rôznych životných situácií.