Ochrankári zabezpečujúci prepravu chránených osôb podstúpili výcvik bezpečnej jazdy
20. 09. 2024V priestoroch Centra bezpečnej jazdy - Slovakia Ring v Orechovej Potôni sa v dňoch 16. - 17. septembra 2024 uskutočnil špecializovaný výcvik pre 48 policajtov Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR. Špecializovaného výcviku sa v nasledujúcich dňoch zúčastnia aj ďalší policajti. Celkovo si svoje vodičské zručnosti prehĺbi 144 policajtov.
Špecializovaný výcvik policajtov úradu, ktorí zabezpečujú prepravu chránených osôb, pozostáva z teoretickej a praktickej časti so zámerom zdokonaliť jazdecké schopnosti policajtov úradu v krízových situáciách.
Policajní ochrankári sa pri výkone služby - preprave chránených osôb s využitím práva prednostnej jazdy často stretávajú s neočakávanými rôznorodými udalosťami na cestách. Najmä náhle zmeny počasia spôsobujú nebezpečné situácie, ktoré si vyžadujú okamžitú a správnu reakciu. Tréning a simulácie krízových scenárov sú kľúčové pre zabezpečenie efektívnej reakcie ako predchádzať kolíziám.
„Špecializovaný výcvik v Orechovej Potôni sa od iných výcvikových priestorov líši technickým vybavením areálu. Spĺňa najprísnejšie európske požiadavky pre výcvik vodičov motocyklov a vodičov osobných motorových vozidiel. Policajti dlhšie prejavovali záujem o práve tento druh výcviku a my sme im vyšli v ústrety. Uvedený výcvik bol realizovaný v roku 2019, nie však v takom rozsahu a kvalite,“ povedal riaditeľ úradu pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR Pavol Krejčí.
Centrum bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni ponúka ako jediné komplexnú technológiu na simulovanie pretáčavého a nedotáčavého šmyku, krízového brzdenia či vyhýbaniu sa vodným prekážkam.
Teoretická časť výcviku je zameraná na oblasť správneho vedenia vozidla, techniky zvládnutia krízovej situácie na rovine a v zákrute pri vyšších rýchlostiach, princípy krízového brzdenia a manévrovania vozidla v zhoršených podmienkach, zvládnutie nedotáčavého a pretáčavého šmyku a vyhnutie sa pevnej prekážke. Zamerali sa aj na funkcie slúžiace k bezpečnosti jazdy vozidiel, defenzívnu jazdu, správne držanie volantu, techniku prehmatávania v krízovej situácii, ukážku správneho sedenia a vplyv správneho sedenia na zvládnutie vedenia vozidla, elektronické bezpečnostné systémy: ABS, ESC, ASR a zásah bezpečnostných systémov na podvozku vozidla v krízovej situácii.
Praktická časť výcviku rozdelená pre vodičov motocyklov a vodičov automobilov zahŕňa nácvik vyhýbacích manévrov na rôznych povrchoch, ako asfalt, klzký náter - (suchý, mokrý povrch), rovná plocha s klzkým povrchom, svetelnými prekážkami a akvaplaningom, nácvik nedotáčavého a pretáčavého šmyku s čiastočne vypnutými elektronickými systémami pomoci - EBD, ABS, ASR, ESC na mokrom a šmykľavom povrchu, nevynímajúc ani kruhovú plochu s klzkou plochou a vodnými stenami, kopec s prejazdom do zákruty s vodnými stenami a hydraulickú odtrhovú plošinu pre osobné aj nákladné vozidlá s tromi sériami vodných stien.