Platnosť certifikátu pre vydávanie e-podpisu na občianskych preukazoch a cudzineckých dokladoch končí 26. júna, používať vydané certifikáty však bude možné až do konca roku 2022
26. 05. 2021Od 21. júna 2021 začína ministerstvo vnútra vydávať občianske preukazy a povolenia na pobyt cudzinca s novým čipom. Doterajšiemu zariadeniu pre e-podpis /Smart Card Atos CardOS V5.0 QES EAC V1.0 version V1.0./ totiž 26. júna končí 5-ročná certifikácia a už nebude možné naň vydávať certifikáty pre kvalifikovaný e-podpis.
Doklady vydávané po 26. júni budú mať implementované nové zariadenie /CardOS DI V5.4 QES Version 1.0./.
Ak občan či cudzinec potrebuje elektronický podpis, môže si do 25. júna jednoducho a online z pohodlia domova nainštalovať certifikáty pre jeho tvorbu prostredníctvom Aplikácie pre eID. Certifikáty pre elektronické podpisy na súčasných dokladoch vydané do 25. júna bude totiž možné používať až do konca roku 2022.
Aké situácie môžu nastať?
- držitelia, ktorí majú súčasné elektronické identifikačné karty, a majú na nich vydané certifikáty, môžu ich naďalej používať pre elektronické podpisovanie do konca roku 2022;
- držitelia, ktorí majú súčasné elektronické identifikačné karty, a nemajú vydané certifikáty, môžu si ich pomocou aplikácie nahrať do 25. júna 2021, budú im platiť do konca roku 2022;
- držitelia, ktorí majú súčasné elektronické identifikačné karty bez certifikátov, a nenahrajú si ich pomocou aplikácie do 25. júna 2021, si v prípade potreby e-podpisu budú musieť vymeniť občiansky preukaz či doklad o pobyte cudzinca za správny poplatok,
- tí, ktorým MV SR vydá elektronickú identifikačnú kartu po 26. júni, budú môcť získať bezplatne certifikáty pre e-podpis.
Certifikáty pre elektronický podpis Slovenská republika, na rozdiel od iných krajín, vydáva občanom i cudzincom registrovaným na Slovensku bezplatne. V súčasnosti ich môže používať viac ako 480-tisíc Slovákov a takmer 7-tisíc cudzincov.
Kvalifikovaný elektronický podpis plnohodnotne nahrádza v prostredí e-Governmentu klasický vlastnoručný podpis v štandardnom papierovom či osobnom styku s úradmi. Okrem času sa jeho používaním ušetrí na správnych poplatkoch – pri použití e-služby správne poplatky klesajú o polovicu /najviac však do výšky 70 eur/.