Prvý december je Národným dňom tiesňovej linky 112
01. 12. 2021Za prvých 10 mesiacov roku 2021 operátori zaznamenali viac ako 825 tisíc volaní na tiesňovú linku, prijali takmer 16 tisíc SMS správ a 2,7-tisíc volaní prostredníctvom eCall. Najčastejšie prichádzajú volania z Košického a najmenej z Trenčianskeho kraja. Najviac volaní na 112 je počas nočných hodín z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu.
Volať na tiesňové číslo sa dá bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne. Tieseň je stav, pri ktorom je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci.
„Operátori 112 sú prvým kontaktom medzi volajúcim a záchrannými zložkami a po prijatí hovoru musia okamžite vyhodnotiť situáciu, aby sa na miesto dostala včas správna pomoc. Okrem stresu z krízových situácií musia zvládať aj rôzne reakcie volajúcich. Často sú to práve operátori, ktorí svojimi radami zachraňujú životy," povedal minister vnútra Roman Mikulec.
Minister vnútra pri príležitosti Národného dňa 112 poďakoval všetkým operátorom linky 112, rovnako operátorom ostatných tiesňových liniek záchranných zložiek, teda hasičom /150/, záchrannej zdravotnej službe/155/, polícii /158/ a horským záchranárom /18 300/. „V čase pandémie je ich práca ešte viac náročnejšia. Nezahlcujme preto prosím operátorov neoprávnenými volaniami, napríklad keď si ľudia mýlia tiesňovú linku s taxislužbou alebo výjazdovou lekárňou, prípadne sa chcú spýtať na predpoveď počasia," povedal Roman Mikulec.
Tiesňové číslo 112 sa dá vytočiť aj z telefónu bez SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemá signál.
Na Slovensku možno linku 112 kontaktovať aj zaslaním SMS správy. Primárnou cieľovou skupinou tejto služby sú sluchovo a rečovo znevýhodnené osoby, ale aj obete domáceho násilia. Privolať pomoc sa dá aj tiesňovým tlačidlom eCall, ktoré je zabudované v palubnej jednotke motorového vozidla. To slúži na privolanie pomoci ľuďom pri havárii.
Koordinačné strediská integrovaného záchranného systému sa nachádzajú v každom krajskom meste. Operátori 112 sú spôsobilí vybavovať aj volania v angličtine, maďarčine, poľštine, nemčine a ruštine. V každom koordinačnom stredisku sú denne k dispozícii štyria operátori, ktorí sa striedajú v 12-hodinových zmenách.