V roku 2024 bol počet volaní na tiesňové číslo 112 najnižší za posledné štyri roky

10. 02. 2025

112-logomini

 Operátori na 8 koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému fungujúcich v krajských mestách riešili spolu 836 715 volaní. V roku 2023 bolo volajúcich viac ako 990-tisíc. Najviac hovorov bolo prijatých v Košickom kraji (159 379), najmenej v Trenčianskom kraji (73 795).

Ďalšie poradie krajov podľa počtu prijatých hovorov:

  • Prešovský kraj - 137 197
  • Banskobystrický kraj - 105 008
  • Bratislavský kraj - 104 912
  • Nitriansky kraj - 89 735
  • Trnavský kraj - 79 421
  • Žilinský kraj - 77 428

Hovorov, ktoré boli vedené v inom jazyku ako slovenčine, bolo za rok 2024 celkovo 226. Prostredníctvom systému eCall kontaktovali osoby v núdzi koordinačné stredisko 112 v 8 859 prípadoch. Samostatnou kategóriou boli SMS na tiesňové číslo 112. V roku 2024 ich bolo 13 207.

Odporúčania ministerstva vnútra pri využívaní čísla tiesňového volania 112

Kedy volať na linku tiesňového volania 112?

Číslo tiesňového volania 112 je obsluhované koordinačným strediskom zložiek integrovaného záchranného systému. Pokiaľ si udalosť vyžaduje zásah viacerých zložiek, je vhodné volať priamo na toto tiesňové číslo.

Zásady komunikácie na tiesňové číslo 112:

Vecne, pokojne a zrozumiteľne.

Základné otázky:

  • Kde sa stalo? Lokalizácia miesta udalosti je najdôležitejšia informácia pre vyslanie zložiek.
  • Čo sa stalo? Pre vyslanie správnej záchrannej zložky je táto informácia zásadná.
  • Komu sa stalo? Ste svedkom, účastníkom, volajúci je bezprostredne ohrozený alebo niekto iný, poznáte osobu aj z hľadiska jej zdravotnej anamnézy. Ide o dieťa atď.
  • Po získaní týchto základných otázok bude následne hovor presmerovaný na príslušnú záchrannú zložku, počas tohto prepojenia je veľmi dôležité zostať na linke a neskladať telefón.

Kedy využiť na komunikáciu s tiesňovou linkou SMS?

Tiesňové SMS správy sú primárne určené pre osoby, ktoré nemôžu telefonovať z dôvodu:

  • zdravotného postihnutia: osoby so sluchovým postihnutím alebo poruchami reči, ktoré nie sú schopné vykonať hlasový hovor.
  • ako aj pre situácie, kedy by uskutočnenie hovoru bolo v danej situácií nebezpečné: pri ohrození života alebo zdravia, napríklad v prípade násilného incidentu, únosu alebo inej situácie, kde by hlasový hovor mohol vystaviť volajúceho ďalšiemu riziku.

Zásady komunikácie tiesňovej SMS správy:

Správy by mali byť čo najstručnejšie, aby operátori mohli rýchlo pochopiť situáciu. Je potrebné komunikovať jasne a stručne.

Základné informácie, ktoré sú poskytované, by mali obsahovať čo najpresnejší popis miesta (adresa, orientačné body) a stručný opis situácie (napr. požiar, dopravná nehoda, zdravotný problém).

Operátori tiesňovej linky 112 majú možnosť odpovedať na SMS správu alebo si vyžiadať dodatočné informácie, ak to situácia umožňuje.