Druhá veľkonočná nedeľa
Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Sk 5,12-16
Biblický text:
Rukami apoštolov sa dialo množstvo znamení a divov medzi ľudom. Všetci svorne zotrvávali v Šalamúnovom stĺporadí. Ale nik iný sa k nim neodvážil, pripojiť, no ľud ich velebil a čím ďalej, tým viac pribúdalo veriacich Pánovi; veľké množstvo mužov a žien. Ešte aj na ulice vynášali chorých a kládli ich na postele a lôžka, aby aspoň Petrova tôňa padla na niektorého z nich, keď tade pôjde. Aj z miest okolo Jeruzalema sa zbiehalo množstvo ľudu, prinášali chorých a trápených nečistými duchmi a všetci sa uzdravovali.
Poznámky k textu:
- Názory na historicitu Sk sa pohybujú medzi dvomi krajnosťami: od hľadania „kronikárskej“ presnosti – čo zjavne nebolo úmyslom Lk – napr. pri opise diela sv. Pavla – až po idealizovanie skutočnosti, akoby nič z toho, čo tam nachádzame nebola historická skutočnosť. Pravda je niekde uprostred.
- Aj keď sú správy o prvých rokoch života cirkvi v Sk trochu schematické, predsa podávajú pravdivý obraz a netreba podliehať snahám o ich idealizáciu: Podobne je to so zázrakmi, ktoré robili a museli robiť apoštoli – inak by sa evanjelium ťažko šírili v nepriateľskom svete. Nestála za ním žiadna politická ani ekonomická moc, „iba“ Boh...
2. čítanie Zj 1,9-11 a 12-13.17-19
O knihe: Posledná kniha kánona NZ a jediný prorocký spis Nového zákona má v gréckych rukopisoch názov »Jánova Apokalypsa«. V slovenčine sa používajú názvy »Zjavenie apoštola Jána«, »Kniha zjavenia« a »Apokalypsa«. Názov spisu vyplýva z jeho úvodných slov (porov. 1,1.4) a pod týmto titulom sa uvádza už v Muratoriho kánone inšpirovaných kníh z r. okolo 180 po Kr. Autor sa obracia na sedem ázijských cirkví (porov. 1,4), ale jeho posolstvo sa vzťahuje na všetkých kresťanov a na celú Cirkev. Jeho cieľom je upozorniť cirkevné spoločenstvá na nebezpečenstvá vnútri Cirkvi, hroziace nielen zo strany sektárov nikolaitov, ktorí napádali jednotu viery a čistotu kresťanských mravov (porov. 2,6.14), ale aj z náboženského ochabnutia, ktorého znakom bola vlažnosť (porov. 3,15-16) a zanechanie prvotnej lásky. Zjv je jediná prorocká kniha NZ. Jednotlivé pasáže z nej treba vidieť buď ako hodnotiace vtedajšiu situáciu, alebo ako predpovedajúce niečo, čo sa už z nášho pohľadu v cirkvi stalo, alebo sú pohľadom do eschatologickej budúcnosti. Pritom odlíšenie býva niekedy veľmi náročné.
Biblický text:
Ja, Ján, váš brat a spoločník v súžení, v kráľovstve i vo vytrvalosti v Ježišovi, bol som pre Božie slovo a Ježišovo svedectvo na ostrove, ktorý sa volá Patmos. V Pánov deň som bol vo vytržení a počul som za sebou hlas mohutný ako zvuk poľnice hovoriť: "Čo vidíš, napíš do knihy a pošli siedmim cirkvám: do Efezu, Smyrny, Pergama, Tyatiry, Sárd, Filadelfie a do Laodicey!" Obrátil som sa, aby som pozoroval hlas, čo so mnou hovoril. A keď som sa obrátil, videl som sedem zlatých svietnikov a uprostred svietnikov kohosi, ako Syna človeka, oblečeného do dlhého rúcha a cez prsia prepásaného zlatým pásom. Keď som ho uvidel, padol som mu k nohám ako mŕtvy. On položil na mňa svoju pravicu a povedal: "Neboj sa! Ja som Prvý a Posledný a Živý. Bol som mŕtvy, a hľa, žijem na veky vekov a mám kľúče od smrti a podsvetia. Napíš teda, čo si videl: čo je a čo sa má stať potom.
K textu:
- Dôležitou myšlienkou nášho úryvku je to, že Ježiš je Alfa a Omega, Prvý a Posledný , Začiatok a Koniec – Teda všetko má svoj zmysel v ňom. Základom našej viery má teda byť ešte väčšia upätosť na Krista. V praktickom živote vidíme, že to nie je vždy až také jednoduché.
- Dejiny sveta a cirkvi v ňom sa nikdy nevymknú z Božej prozreteľnosti. Táto pravda môže byť pre veriaceho človeka zdrojom istoty. Je to lepší pohľad na knihu Zjv, ako iba hľadať v nej katastrofické scenáre...
Evanjelium Jn 20,19-31
Biblický text:
Večer v ten istý prvý deň v týždni, keď boli učeníci zo strachu pred Židmi zhromaždení za zatvorenými dverami, prišiel Ježiš, stal si doprostred a povedal im: "Pokoj vám!" Ako to povedal, ukázal im ruky a bok. Učeníci sa zaradovali, keď videli Pána. A znova im povedal: "Pokoj vám! Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás." Keď to povedal, dýchol na nich a hovoril im: "Prijmite Ducha Svätého. Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich zadržíte, budú zadržané." Tomáš, jeden z Dvanástich nazývaný Didymus, nebol s nimi, keď prišiel Ježiš. Ostatní učeníci mu hovorili: "Videli sme Pána." Ale on im povedal: "Ak neuvidím na jeho rukách stopy po klincoch a nevložím svoj prst do rán po klincoch a nevložím svoju ruku do jeho boku, neuverím." O osem dní boli jeho učeníci zasa vnútri a Tomáš bol s nimi. Prišiel Ježiš, hoci dvere boli zatvorené, stal si doprostred a povedal: "Pokoj vám!" Potom povedal Tomášovi: "Vlož sem prst a pozri moje ruky! Vystri ruku a vlož ju do môjho boku! A nebuď neveriaci ale veriaci!" Tomáš mu odpovedal: "Pán môj a Boh môj!" Ježiš mu povedal: "Uveril si, pretože si ma videl. Blahoslavení tí, čo nevideli, a uverili." Ježiš urobil pred očami svojich učeníkov ešte mnoho iných znamení, ktoré nie sú zapísané v tejto knihe. Ale toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Mesiáš, Boží Syn, a aby ste vierou mali život v jeho mene.
Poznámky k textu:
- Vidíme, že Ježiš po zmŕtvychvstaní nie je obmedzený možnosťami ľudského tela ale nie je ani čistý duch. Takto sa zjavoval apoštolom.
- V úryvku 3x čítame pozdrav: „Pokoj vám“ – nielen pokoj – mier, ale Božia priazeň a požehnanie (šalom). Želať niekomu šalom – znamená želať mu „nebo na zemi“...
- Úryvok obsahuje ustanovenie sviatosti zmierenia: Komu odpustíte hriechy, budú odpustené...
- Dominantnou témou úryvku je predsa len téma viery. Okrem príbehu o Tomášovi je tu jediné blahoslavenstvo v Jn „Blahoslavení, ktorí nevideli a uverili...“
V závere úryvku je cieľ evanjelia – toto všetko bolo napísané, aby ste uverili, že Ježiš je Pán... a aby ste vierou mali život v jeho mene. Tzv. prvý záver evanjelia sv. Jána.