Dvadsiata ôsma nedeľa cez rok
Bratislava, 15. 10. 2017Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Iz 25,6-10a
Biblický text: Pán zástupov pripravil na tomto vrchu všetkým národom hostinu hojnú, hostinu s vínom, hojnosť vyberanú, víno najjemnejšie. zničí na tomto vrchu závoj, rozvinutý nad celým ľudstvom, a prikrývku, čo zakrýva všetky národy. Zničí smrť navždy a Pán, Jahve, zotrie slzu z každej tváre a hanbu svojho ľudu odstráni z celej zeme, lebo Pán hovoril. A v ten deň povedia: „Hľa, toto je náš Boh, v neho sme dúfali, že nás spasí! On je Pán, v neho sme dúfali, jasajme a radujme sa z jeho spásy! Lebo Pánova ruka spočinie na tomto vrchu.“
Komentár:
Literárnym druhom 24. až 27. kapitoly Iz je apokalypsa. Boh je tu predstavený ako konečný víťaz a hostiteľ ľudu. Hostina symbolizuje spoločenstvo s Bohom v priateľskej láske.
- „Strhne na tomto vrchu závoj, ktorý zahaľoval všetkých ľudí“ Boh prekoná a zničí smrť i zármutok – závoj sa používal pri smútočných udalostiach. Teda Boh odstráni smútok.
- Odpoveďou na toto Iz prisľúbenie je túžba po spoločenstve s Bohom, vyjadrená v responzóriu „Budem bývať v dome Pánovom mnoho a mnoho dní.“ Ako aj výber samotného žalmového medzispevu: Ž 22 Pán je môj pastier...
2. čítanie Flp 4,12-14.19-20
Biblický text: Viem žiť skromne a viem aj oplývať. Všade a všetko som sa už naučil: byť sýty aj hladovať, mať hojnosť i núdzu trieť. Všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje. A predsa ste dobre urobili, že ste mi prejavili účasť v mojom súžení. Môj Boh splní každú vašu túžbu podľa svojho bohatstva v sláve v Kristovi Ježišovi. A Bohu a nášmu Otcovi sláva na veky vekov. Amen.
Komentár:
Apoštol vyjadruje vďaku kresťanom vo Filipách za to, že mu poslali materiálnu pomoc.
- „Viem žiť skromne a viem žiť aj v hojnosti“ – tento postoj je postojom Pavlovej viery, nakoľko toto všetko dokáže preto, lebo sa opiera o Pána „všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje.“
- Človekovi môže ublížiť aj chudoba aj hojnosť.... Aby nás nezaťažoval ani nedostatok, ani prebytok, potrebujeme na to pomoc od Pána.
- V závere Pavol vyjadruje istotu viery, že Pán odmení tým, ktorí ho obdarovali.
Evanjelium Mt 22,1-14
Biblický text: A Ježiš im znova hovoril v podobenstvách: Nebeské kráľovstvo sa podobá kráľovi, ktorý vystrojil svadbu svojmu synovi. Poslal svojich sluhov, aby zavolali pozvaných na svadbu. Ale oni nechceli ísť. Znova poslal iných sluhov s odkazom: „Povedzte pozvaným: Hostinu som už pri chystal, voly a kŕmny dobytok sú pozabíjané a všetko je pripravené; poďte na svadbu!“ Ale oni na to nedbali a odišli: jeden na svoje pole, iný za svojím obchodom. Ostatní jeho sluhov pochytali, potupili a zabili. Kráľ sa rozhneval, poslal svoje vojská, vrahov zahubil a ich mesto podpálil. Potom povedal svojim sluhom: „Svadba je pripravená, ale pozvaní jej neboli hodni. Choďte preto na rázcestia a všetkých, čo nájdete, zavolajte na svadbu.“ Sluhovia vyšli na cesty a zhromaždili všetkých, ktorých našli, zlých aj dobrých; a svadobná sieň sa naplnila hosťami. Keď kráľ vošiel pozrieť si hostí, zbadal tam človeka, ktorý nebol oblečený do svadobného odevu. Povedal mu: „Priateľu, ako si sem mohol vojsť bez svadobného odevu?“ On onemel. Tu kráľ povedal sluhom: „Zviažte mu nohy i ruky a vyhoďte, ho von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami. Lebo mnoho je povolaných, ale málo vyvolených.“
Komentár:
Toto je posledné z troch podobenstiev adresovaných veľkňazom a zákonníkom. Ide o vlastne o „dvojpodobenstvo“ prvých 10 veršov je podobenstvo o hostine, ostatné sú podobenstvom o svadobnom rúchu.
- Nebeské kráľovstvo je živý dej – preto sa nepodobá iba „kráľovi“ z podobenstva ale všetkému, čo tento kráľ robí – celému deju. Ide teda skôr o „Božie kraľovanie“.
- V prvom podobenstve môžeme opäť vyčítať myšlienku známu už z predchádzajúcich nedieľ – veľkňazi a zákonníci nereagovali na Božích poslov, neuverili Božiemu slovu. Druhé podobenstvo „o svadobnom šate“ dopĺňa túto myšlienku v tom zmysle, že napriek tejto nevšímavosti voči Božiemu slovu človek k Bohu príde. Nemôžeme rozhodovať o tom, či chceme alebo nechceme byť „veční“ môžeme spolurozhodovať o tom, aká naša večnosť bude.
- „Oni nechceli prísť“ – priebežný minulý čas, ktorý vyjadruje trvalý odmietavý postoj. Pozvaní nedocenili dôležitosť toho, že sú „hodni“ takého pozvania a rozhodli sa radšej pre svoje pole, či obchod.
- Kráľ prikázal služobníkom, aby vyšli na rázcestia (presnejšie „výpadovky z mesta“) a aby zhromaždili „dobrých aj zlých“ – tento motív sa objavuje aj v iných podobenstvách s eschatologickou tematikou (sieť zachytáva dobré i zlé ryby...) Nie je našou úlohou vyjadrovať sa k tomu kto je „dobrý“ a kto „zlý“. Je v našom záujme, aby sme sa podľa svojho svedomia a podľa Božieho slova snažili patriť medzi „dobrých“
- Čo znamená symbol svadobného rúcha? – Niektorí hovoria, že „posväcujúca milosť“, iní „dobré skutky“. Vlastne toto všetko je pravda ale najbližšie Matúšovmu chápaniu je asi význam pozitívna odpoveď na Božie volanie a adekvátny spôsob života. Akýsi kontrast k „trvalému odmietaniu“ Božieho volania – teda „každodenné a celodenné áno“ Bohu.
- „Mnoho je povolaných a málo vyvolených“ tejto vety sa často bojíme – či Boh aj mňa „vybral“ pritom „vyvolenie“ sa viaže práve na môj súhlas, ktorý Bohu dám, alebo nedám svojim životom...