Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Dvadsiata ôsma nedeľa cez rok

Bratislava, 15. 10. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 25,6-10a

Biblický text: Pán zástupov pripravil na tomto vrchu všetkým národom hostinu hojnú, hostinu s vínom, hojnosť vyberanú, víno najjemnejšie. zničí na tomto vrchu závoj, rozvinutý nad celým ľudstvom, a prikrývku, čo zakrýva všetky národy. Zničí smrť navždy a Pán, Jahve, zotrie slzu z každej tváre a hanbu svojho ľudu odstráni z celej zeme, lebo Pán hovoril. A v ten deň povedia: „Hľa, toto je náš Boh, v neho sme dúfali, že nás spasí! On je Pán, v neho sme dúfali, jasajme a radujme sa z jeho spásy! Lebo Pánova ruka spočinie na tomto vrchu.“ 

Komentár:

Literárnym druhom 24. až 27. kapitoly Iz je apokalypsa. Boh je tu predstavený ako konečný víťaz a hostiteľ ľudu. Hostina symbolizuje spoločenstvo s Bohom v priateľskej láske.

  • Strhne na tomto vrchu závoj, ktorý zahaľoval všetkých ľudí“ Boh prekoná a zničí smrť i zármutok – závoj sa používal pri smútočných udalostiach. Teda Boh odstráni smútok.
  • Odpoveďou na toto Iz prisľúbenie je túžba po spoločenstve s Bohom, vyjadrená v responzóriu „Budem bývať v dome Pánovom mnoho a mnoho dní.“ Ako aj výber samotného žalmového medzispevu: Ž 22 Pán je môj pastier... 

2. čítanie Flp 4,12-14.19-20

Biblický text: Viem žiť skromne a viem aj oplývať. Všade a všetko som sa už naučil: byť sýty aj hladovať, mať hojnosť i núdzu trieť. Všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje. A predsa ste dobre urobili, že ste mi prejavili účasť v mojom súžení. Môj Boh splní každú vašu túžbu podľa svojho bohatstva v sláve v Kristovi Ježišovi. A Bohu a nášmu Otcovi sláva na veky vekov. Amen. 

Komentár:

Apoštol vyjadruje vďaku kresťanom vo Filipách za to, že mu poslali materiálnu pomoc.

  • Viem žiť skromne a viem žiť aj v hojnosti“ – tento postoj je postojom Pavlovej viery, nakoľko toto všetko dokáže preto, lebo sa opiera o Pána „všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje.“
  • Človekovi môže ublížiť aj chudoba aj hojnosť.... Aby nás nezaťažoval ani nedostatok, ani prebytok, potrebujeme na to pomoc od Pána.
  • V závere Pavol vyjadruje istotu viery, že Pán odmení tým, ktorí ho obdarovali. 

Evanjelium Mt 22,1-14

Biblický text: A Ježiš im znova hovoril v podobenstvách: Nebeské kráľovstvo sa podobá kráľovi, ktorý vystrojil svadbu svojmu synovi. Poslal svojich sluhov, aby zavolali pozvaných na svadbu. Ale oni nechceli ísť. Znova poslal iných sluhov s odkazom: „Povedzte pozvaným: Hostinu som už pri chystal, voly a kŕmny dobytok sú pozabíjané a všetko je pripravené; poďte na svadbu!“ Ale oni na to nedbali a odišli: jeden na svoje pole, iný za svojím obchodom. Ostatní jeho sluhov pochytali, potupili a zabili. Kráľ sa rozhneval, poslal svoje vojská, vrahov zahubil a ich mesto podpálil. Potom povedal svojim sluhom: „Svadba je pripravená, ale pozvaní jej neboli hodni. Choďte preto na rázcestia a všetkých, čo nájdete, zavolajte na svadbu.“ Sluhovia vyšli na cesty a zhromaždili všetkých, ktorých našli, zlých aj dobrých; a svadobná sieň sa naplnila hosťami. Keď kráľ vošiel pozrieť si hostí, zbadal tam človeka, ktorý nebol oblečený do svadobného odevu. Povedal mu: „Priateľu, ako si sem mohol vojsť bez svadobného odevu?“ On onemel. Tu kráľ povedal sluhom: „Zviažte mu nohy i ruky a vyhoďte, ho von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami. Lebo mnoho je povolaných, ale málo vyvolených.“ 

Komentár:

Toto je posledné z troch podobenstiev adresovaných veľkňazom a zákonníkom. Ide o vlastne o „dvojpodobenstvo“ prvých 10 veršov je podobenstvo o hostine, ostatné sú podobenstvom o svadobnom rúchu.

  • Nebeské kráľovstvo je živý dej – preto sa nepodobá iba „kráľovi“ z podobenstva ale všetkému, čo tento kráľ robí – celému deju. Ide teda skôr o „Božie kraľovanie“.
  • V prvom podobenstve môžeme opäť vyčítať myšlienku známu už z predchádzajúcich nedieľ – veľkňazi a zákonníci nereagovali na Božích poslov, neuverili Božiemu slovu. Druhé podobenstvo „o svadobnom šate“ dopĺňa túto myšlienku v tom zmysle, že napriek tejto nevšímavosti voči Božiemu slovu človek k Bohu príde. Nemôžeme rozhodovať o tom, či chceme alebo nechceme byť „veční“ môžeme spolurozhodovať o tom, aká naša večnosť bude.
  • „Oni nechceli prísť“ – priebežný minulý čas, ktorý vyjadruje trvalý odmietavý postoj. Pozvaní nedocenili dôležitosť toho, že sú „hodni“ takého pozvania a rozhodli sa radšej pre svoje pole, či obchod.
  • Kráľ prikázal služobníkom, aby vyšli na rázcestia (presnejšie „výpadovky z mesta“) a aby zhromaždili „dobrých aj zlých“ – tento motív sa objavuje aj v iných podobenstvách s eschatologickou tematikou (sieť zachytáva dobré i zlé ryby...) Nie je našou úlohou vyjadrovať sa k tomu kto je „dobrý“ a kto „zlý“. Je v našom záujme, aby sme sa podľa svojho svedomia a podľa Božieho slova snažili patriť medzi „dobrých“
  • Čo znamená symbol svadobného rúcha? – Niektorí hovoria, že „posväcujúca milosť“, iní „dobré skutky“. Vlastne toto všetko je pravda ale najbližšie Matúšovmu chápaniu je asi význam pozitívna odpoveď na Božie volanie a adekvátny spôsob života. Akýsi kontrast k „trvalému odmietaniu“ Božieho volania – teda „každodenné a celodenné áno“ Bohu.
  • Mnoho je povolaných a málo vyvolených“ tejto vety sa často bojíme – či Boh aj mňa „vybral“ pritom „vyvolenie“ sa viaže práve na môj súhlas, ktorý Bohu dám, alebo nedám svojim životom...

 

 

 

 

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy