Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 25. apríl 2024, štvrtok
 

Dvadsiata siedma nedeľa cez rok

Bratislva, 07. 10. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Gn 2,18-24 

Biblický text:

Potom Pán, Boh, povedal: "Nie je dobre byť človeku samému. Urobím mu pomoc, ktorá mu bude podobná."  Keď Pán, Boh utvoril z hliny všetku poľnú zver a všetko nebeské vtáctvo, priviedol ho k Adamovi, aby videl, ako by ho nazval, lebo ako ho nazve, také bude jeho meno.  A nazval Adam menom všetok dobytok, všetko nebeské vtáctvo a všetku poľnú zver. Ale pomoc, ktorá by mu bola podobná, nenašiel.  Tu Pán, Boh, dopustil na Adama tvrdý spánok a keď zaspal, vybral mu jedno rebro a jeho miesto zaplnil mäsom.  A z rebra, ktoré vybral Adamovi, utvoril Pán, Boh, ženu a priviedol ju k Adamovi.  Vtedy Adam povedal: "Toto je teraz kosť z mojich kostí a mäso z môjho mäsa; preto sa bude volať mužena, lebo je vzatá z muža."  Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke a budú jedným telom.   

Komentár: 2,18-24 Stvorenie ženy[1]

  • ·         Máme pred sebou tzv. „druhú“ (staršiu) správu o stvorení človeka.
  • ·         Stvorenie ženy je psychologicky odôvodnené Adamovou samotou. Žena mu má byť spoločnicou a pomocnicou. Výslovne je oddelená od zvierat, ktorým Adam dával mená. Adamov spánok nie je bežný druh spánku, ale tardemah (porov. Gn 15,12), čiže hlboký spánok, pri ktorom dostávali patriarchovia videnia. V takomto spánku Boh vybral Adamovi rebro a „zostrojil“ mu ženu.
  • ·         Všeobecne sa venuje veľká pozornosť výrazu cela‘ všeobecne prekladanému „rebro“. Je to jedno z najťažších slov v Gn. V Biblii je používané v mnohých odtieňoch: horský chrbát (2Sam 16,13); boky alebo kraje svätostánku (Ex 26,20.22); kraje oltára (Ex 27,7); kraje archy zmluvy (Ex 25,12); podpory chrámových stien (3Kr 6,15); bočné miestnosti chrámu (1Kr 6,5.8); dve krídla brán (1Kr 6,34) atď. V Gn 2,21-22 to môže znamenať ako „rebro“ tak aj „bok“. Práve toto je cieľom svätopisca: ukázať na to, že žena bola stvorená z mäsa a z kostí prvého človeka. Je pravdivé to, že žena je vzatá z Adamovho rebra; ale je pravdivé ešte viac to, že je vzatá z jeho boku, t. j. je jeho „polovicou“. Okrem tohto vysvetlenia niektorí exegéti robia ešte isté gramatické operácie v snahe nájsť základ tohto slova v sumersko-akadských podobných výrazoch, ktoré znamenajú „vitálny princíp“, ale aj tu prichádzajú k podobným záverom ako vyššie.
  • ·         Adamova radosť „toto je teraz kosť z mojich kostí a mäso z môjho mäsa...“ vyjadruje pokrvnosť, príbuznosť, rodinu... (Gn 29,14; Sdc 9,2; 2Sam 5,1...). Muž dal svojej žene meno, ktoré vyjadruje jej prirodzenosť - povahu: keďže jej prirodzenosť je tá istá ako prirodzenosť mužova, aj jej meno je podobné (v hebrejčine) ako meno muža: ’iššah, totiž muž sa po hebrejsky povie ’íš. Slovenský výraz „mužena“ - hoci nie je bežný - je pekný a výstižný.
  • ·         Manželstvom sa človek odlúči od svojich rodičov a priľnie k svojej manželke, ktorá zas bude chcieť ísť k mužovi. Takto krásne je vyjadrená pôvodná duchovno-telesná manželská jednota („jedno telo“). Toto puto je silnejšie ako krvné puto. Zlomiť ho by bolo tak nepochopiteľné, ako nepochopiteľné by bolo rozdeliť údy tela. Týmto je potvrdený nerozdielny a monogamický charakter manželstva. Popritom treba vidieť ešte jeden dôležitý fakt, že manželstvom prvý človek nedostáva nejaký doplnok, ktorý mu „začal chýbať“, teda ktorý stratil stvorením prvej ženy. To by bolo v protiklade s túžbou prvého človeka po žene skôr, ako ju Boh stvoril.[2] 

2. čítanie Hebr 2,9-11  

Biblický text: 

Vidíme, že ten, ktorý bol stvorený len o niečo menší od anjelov, Ježiš, bol ovenčený slávou a cťou, lebo pretrpel smrť, aby z Božej milosti okúsil smrť za všetkých. Veď sa patrilo, aby ten, pre ktorého je všetko a skrze ktorého je všetko, ktorý priviedol mnoho synov do slávy, zdokonalil pôvodcu ich spásy utrpením.  Lebo aj ten, čo posväcuje, aj tí, čo sú posväcovaní, všetci pochádzajú z jedného. Preto sa nehanbí volať ich bratmi.   

 Komentár:

  • Označenie “List Hebrejom” je neskoršieho pôvodu ako list a možno sa s ním stretnúť iba v nadpise. Podľa mienky biblistov tento názov bol pridaný k originálu preto, že sa v spise stále cituje Starý zákon a že jeho hlavnou tematikou je nesmierna hodnota a superiorita kňazstva a obety Ježiša Krista v porovnaní so starozákonným kňazstvom a bohoslužbou. To naznačuje, že autor sa svojím spisom obracia na kresťanov, pochádzajúcich zo židovstva alebo prinajmenej na kresťanov, ktorí sa dobre vyznali v Biblii a poznali židovské kultové ustanovizne.
  • List Hebrejom sa z mnohých hľadísk líši od ostatných listov Nového zákona. Úplne v ňom chýbajú charakteristické črty listu: v úvode nie je meno odosielateľa, adresáta a pozdravy[3] a v celom spise niet ani náznaku o tom, že autor “píše” naopak, stále sa zdôrazňuje, že “hovorí”, a to publiku, ktoré - ako sa zdá - je priamo pred ním[4], iba v posledných veršoch je dakoľko prvkov listového štýlu[5]. Na základe týchto daností väčšina biblistov pokladá spis za homíliu alebo kázeň vo forme listu, ktorú autor poslal s pripojeným sprievodným lístkom určitej kresťanskej obci[6]. Išlo by teda o ukážku typickej prvokresťanskej kázne, presnejšie o jedinú kázeň, ktorá sa zachovala v plnom znení v Novom zákone.
  • Aby bolo možné správne interpretovať niektoré verše Listu, je veľmi dôležité pochopiť koncept dokonalosti[7]. Myšlienka zdokonaľovania sa, prítomná v spise, znamená zavŕšenie Božieho plánu spásy. Vskutku ide o vývoj vo dvoch fázach: prvú tvorí čas starej zmluvy a je určená k zániku. Druhou fázou je nová zmluva, ktorá sa začala osobou Krista. Vďaka tomuto konceptu dokonalosti, posvätný autor mohol písať aj o zdokonaľovaní sa Ježiša Krista: „Veď sa patrilo, aby ten, pre ktorého je všetko a skrze ktorého je všetko, ktorý priviedol synov do slávy, zdokonalil pôvodcu ich spásy utrpením[8]. Z kontextu je zrejmé, že Ježišova smrť je prostriedkom k dosiahnutiu slávy, ktorá patrí k zakončeniu procesu.
  • Treba poznamenať, že tu niet nijakej stopy po zdokonaľovaní sa v morálnom zmysle, keďže sa netvrdí, že by bol Ježiš v takomto zmysle predtým nedokonalý. Nepochopenie konceptu zdokonaľovania sa by mohlo viesť k nesprávnej interpretácii niektorých textov. 

Evanjelium Mk 10,2-16 

Biblický text:

I pristúpili farizeji a pokúšali ho. Pýtali sa ho, či smie muž prepustiť manželku.    On im odpovedal: "Čo vám prikázal Mojžiš?"  Oni vraveli: "Mojžiš dovolil napísať priepustný list a prepustiť."  Ježiš im povedal: "Pre tvrdosť vášho srdca vám napísal toto prikázanie.  Ale Boh ich stvoril od počiatku stvorenia ako muža a ženu.  Preto muž opusti svojho otca i matku a pripúta sa k svojej manželke  a budú dvaja v jednom tele. A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo.  Čo teda Boh spojil, nech človek nerozlučuje!"  Doma sa ho učeníci znova na to pýtali.  On im povedal: "Každý, kto prepustí svoju manželku a vezme si inú, dopúšťa sa voči nej cudzoložstva.  A ak ona prepustí svojho muža a vydá sa za iného, cudzoloží."  Tu mu prinášali deti, aby sa ich dotkol. Ale učeníci, ich okrikovali.  Keď to Ježiš videl, namrzený im povedal: "Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im, lebo takým patrí Božie kráľovstvo.  Veru, hovorím vám: Kto neprijme Božie kráľovstvo ako dieťa, nevojde doň."  Potom ich objímal, kládol na ne ruky a požehnával ich.  

Komentár:

Celá perikopa má dve časti, budeme sa podrobnejšie venovať prvej, kde je spor o manželstve, nakoľko nám túto tému indikuje prvé čítanie.

  • Otázka farizejov bola často diskutovaná v rannom židovstve: Dt 24,1-4: Zákon o prepustenej manželke. - Ak si muž vezme ženu a bude ju mať a ona sa mu potom pre niečo odporné znepáči, napíše jej priepustný list, dá jej ho do ruky a pošle ju z domu preč. Keď odíde a vydá sa za iného muža  a on k nej bude mať tiež odpor, dá jej priepustný list a pošle ju zo svojho domu, alebo zomrie,  prvý muž si ju nebude môcť opäť vziať za ženu, lebo je poškvrnená a bola by to ohavnosť pred Pánom: teda neprivádzaj hriech na krajinu, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh, za podiel.
  • Problém bol v chápaní "niečo odporné" hebrejsky „´ervat dabar“ doslova „nejaká nahota“ bližšie v texte nevysvetlená. Rabínske výklady sú veľmi rôzne a tým nespoľahlivé. (Hillel – nejaká telesná vada, alebo previnenie),  (Šammaj – nevera – to je nepravdepodobné, lebo neveru trestal SZ ukameňovaním).
  • Ježiš sa pýtal farizejov v evanjeliu – „Čo vám prikázal Mojžiš?“ Oni, keď začali rozprávať o priepustnom liste vlastne neodpovedali na jeho otázku! Keby boli chceli na ňu odpovedať, museli by povedať napríklad to, čo sa píše v Gn 2, 24: „Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke a budú jedným telom.“
  • V TORE nájdeme aj ďalšie ustanovenia, ktoré sú promanželské - Napr. Ex 21, 7-11 - muž sa má starať o ženu, Dt 24, 5 Ak sa niekto len nedávno oženil, nemusí ísť na vojnu, ani nech sa mu nedáva nejaká verejná povinnosť, ale bez viny zostane doma, aby sa mohol rok tešiť so svojou manželkou. - odloženie vojenskej povinnosti pre toho, kto sa práve oženil a pod.
  • PROROCI chápu rozvod ako zlo pred Pánom: Mal 2, 13-16:Prepúšťanie manželiek. -  I túto druhú vec robíte: Pokrývate Pánov oltár slzami, plačom a vzdychaním, takže sa viac neobracia k obete a neprijíma zavďačenie z vašich rúk.  A spytujete sa: „Prečo?“ - Preto, že Pán je svedkom medzi tebou a medzi manželkou tvojej mladosti, ktorej si sa spreneveril, hoci je ona tvoja spoločnica a zmluvná manželka.  Či ich neutvoril jeden, keď mu zvýšilo ducha? A čo chce ten jeden? Božie semeno! Nuž chráňte si ducha a nespreneveruj sa manželke svojej mladosti!  Ak niekto prepúšťa z nenávisti, hovorí Pán, Boh Izraela, pokrýva si násilenstvom rúcho - hovorí Pán zástupov. Chráňte si teda ducha a nespreneverujte sa!
  • Múdroslovná literatúra chápe jednotné a mnohodetné manželstvo ako požehnanie od Pána.

Z toho všetkého vyplýva, že farizeji mali odpovedať Ježišovi: = Mojžiš nám prikázal starať sa o ženu - im však nešlo o nariadenie - čo chce Boh, ale o to, čo je dovolené - minimalistické chápanie náboženstva. Ježiš hovorí, že rozviesť manželstvo priepustným listom dovolil Mojžiš pre „tvrdosť ich srdca“    Tvrdosť srdca znamená odklon od Boha od jeho zámerov. Pôvodný Boží zámer bol v nerozlučiteľnosti manželstva. 

Poznámka:  Tento úryvok rieši už asi situáciu, ktorá bola diskutovaná nielen v židovstve, ale aj v Markovskej kresťanskej obci (u Židov žena nesmela prepustiť muža! - rímske právo, egyptské právo to pripúšťali) . 

Záver:

V žiadnom prípade nemožno dať rozvod do súladu s Božou vôľou. Ak sa aj vyskytne odluka manželstva ako núdzový stav za určitých podmienok, pôvodný a neodvolateľný Boží zámer je v nerozlučiteľnosti manželstva. Dobré a verné manželstvo bolo a je možné. Je to Boží zámer, ktorý sa dá s Jeho pomocou uskutočniť. Treba dávať ľuďom k takémuto názoru odvahu -  nie rozvody, štatistiky .... Tento Boží zámer znamená nádej. Zárukou nie je manželstvo uzatvorené v kostole, ani to, že sa "nedá rozviesť" ale to, že manželia žijú s Bohom, podľa jeho zámeru, ako vykúpení! Boh stvoril vtáctvo, chcel aby lietalo, tak mu dal krídla. Stvoril ryby, chcel aby plávali vo vode, tak im dal žiabre a plutvy. Stvoril človeka, chcel aby žil v rodine a preto mu dal manželstvo ako základ dobrej a šťastnej rodiny. 



[1] Porov Prof . ThDr. Anton Tyrol, PhD, Úvod do SZ, Pentateuch.

[2] Porov. SYNOWIEC, J. St., Na poczàtku. Pradzieje biblijne, s. 99.

[3] Porov. Hebr 1,1-4.

[4] Porov. napr. 5,11; 6,9; 8,1; 9,5.

[5] Porov. 13,19.22-25.

[6] Porov. 13,22.

[7] Tejto problematike bola venovaná monografia: D. Peterson, Hebrews and Perection, Cambridge 1982.

[8] Hebr. 2,10.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy