Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 20. apríl 2024, sobota
 

Dvadsiata šiesta nedeľa cez rok

Bratislava, 30. 09. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Nm 11,25 - 29  

Numeri (= Čísla) je latinský názov štvrtej knihy Pentateuchu, ktorý dostala preto, že sa v nej dvakrát spomína sčítanie Izraelitov, respektíve počet bojaschopných mužov a veľký dôraz sa v nej kladie na číselné údaje. V hebrejskej Biblii sa táto kniha nazýva Bemidbar (= „…na púšti“), lebo podáva veľmi živý opis udalostí z putovania Izraelitov po púšti od vrchu Sinaj až po hranice zasľúbenej zeme. (Heriban). 

Biblický text:

Tu Pán zostúpil v oblaku a zhováral sa s ním. Potom vzal z jeho ducha, ktorý bol na ňom, a rozdelil ho medzi sedemdesiatich mužov. Keď na nich duch zostúpil, boli zachvátení prorockým duchom. Neskoršie sa to s nimi už nestalo.  Dvaja mužovia z nich ostali v tábore. Jeden sa volal Eldad a druhý Medad. Aj na nich zostúpil duch: Aj oni patrili k tým zaznačeným, ale nevyšli načas. Ich zachvátil prorocký duch v tábore.  Vtedy istý sluha utekal a oznámil to Mojžišovi: "Eldad a Medad sú zachvátení prorockým duchom v tábore!" -  Tu sa ujal slova Nunov syn Jozue, ktorý bol od svojej mladosti Mojžišovým služobníkom, a povedal: "Pane môj, Mojžiš, zakáž im to!"  Mojžiš mu však odvetil: "Prečo sa hneváš na mňa? Kiežby všetok Pánov ľud pozostával z prorokov! Kiežby Pán zoslal na všetkých svojho ducha.  

Komentár:

  • Máme pred sebou jeden z prvých textov, ktoré v SZ hovoria o pôsobení Božieho Ducha. Hoci nemáme presnejšie poznanie o tom, čo sa dialo, keď títo mužovia  „prorokovali“ predsa vidíme tu suverenitu Božieho pôsobenia (Eldad a Medad) prorokovali v tábore. Tento text hovorí o vzniku prorockého úradu v Izraeli.
  • Mojžiš priviedol starších k stánku stretnutia aby „prevzali časť Ducha, ktorý na ňom spočíval“ a aby prevzali aj časť zodpovednosti a starostí o národ. (Mojžiš sa zhováral tvárou v tvár s Bohom. Boh od neho žiadal, aby vybudoval miesto, kde bude Boh vždy prítomný, a nazval toto miesto Stánkom stretnutia. Je to krásne meno – Stánok stretnutia. Všetci, čo prichádzali do tohto stánku, prichádzali preto, aby stretli Boha – to bolo pre židovský národ to najdôležitejšie. Tento Stánok stretnutia sa neskôr stal chrámom, kde sa židovský národ stretal s Bohom.)
  • Prorocký úrad v Izraeli bol oveľa menej spojený s extatickými javmi, ako to bolo napr. u Kanaančanov, či iných národov. 

2. čítanie Jak 5,1-6  

Biblický text:

A vy, boháči, plačte a kvíľte nad biedami, ktoré prichádzajú na vás! Vaše bohatstvo zhnilo a vaše šatstvo rozožrali mole.  Vaše zlato a striebro zhrdzavelo a ich hrdza bude svedčiť proti vám a zožerie vám telo ako oheň. Nahromadili ste si poklady v posledných dňoch.  Hľa, mzda, ktorú ste zadržali robotníkom, čo vám žali polia, kričí. A krik žencov došiel k sluchu Pána Zástupov.  Tu na zemi ste hodovali a hýrili. Vykŕmili ste si srdcia na deň zakáľačky.  Odsúdili ste a zabili spravodlivého; a on vám neodporuje.  

Komentár:

  • text je veľmi dôležitý pri hľadaní postoja Biblie k majetku. Bohatí sú tu odsúdení nie pre bohatstvo samo, ale napr. preto, že k nemu prišli cestou klamstva. 

Evanjelium Mk 9,37-42.46-47 (9,38-43.47-48)  

Biblický text:

Ján mu povedal: "Učiteľ, videli sme kohosi, ako v tvojom mene vyháňa zlých duchov. Bránili sme mu to, veď nechodí s nami."  Ježiš vravel: "Nebráňte mu! Lebo nik, kto robí divy v mojom mene, nemôže tak ľahko zle hovoriť o mne.  Veď kto nie je proti nám, je za nás.  A kto by vám dal piť čo len za pohár vody preto, že ste Kristovi, veru, hovorím vám: Nepríde o svoju odmenu.  Ale pre toho, kto by pohoršil jedného z týchto maličkých, čo veria vo mňa, bolo by lepšie, keby mu zavesili mlynský kameň na krk a hodili ho do mora.  Ak by ťa zvádzala na hriech tvoja ruka, odtni ju: je pre teba lepšie, keď vojdeš do života zmrzačený, ako keby si mal ísť s obidvoma rukami do pekla, do neuhasiteľného ohňa.  Ak ťa zvádza na hriech tvoja noha, odtni ju: je pre teba lepšie, keď vojdeš do života krivý, ako keby ťa mali s obidvoma nohami hodiť do pekla.  A ak ťa zvádza na hriech tvoje oko, vylúp ho: je pre teba lepšie, keď vojdeš do Božieho kráľovstva s jedným okom, ako keby ťa mali s obidvoma očami vrhnúť do pekla,  kde ich červ neumiera a oheň nezhasína.  

Komentár:

  • Úryvok obsahuje viacero výpovedí. V úvode vidíme, ako Ježišovi učeníci zažiarlili na niekoho, kto v Ježišovom mene vyháňal zlých duchov. Ježiš ich učí správnemu postoju. Keď niekto koná v Jeho mene – t.j. stotožňuje sa s Ním – je to správne. V dnešnej dobe by sme si mali toto uvedomovať v dialógu s inými kresťanskými spoločenstvami.
  • Nasledujú verše, ktoré vyjadrujú fakt, že Boh odmieňa tých, ktorí robia dobro v Ježišovom mene.
  • Od 42. verša začína téma o pohoršení: Nejde o návod ako sa zmrzačiť alebo ako utopiť tých, čo dávajú pohoršenie. Skôr Ježiš chcel vysvetliť zhubnú veľkosť zla hriechu. 

O čo teda Ježišovi v evanjeliu išlo? Chcel by som sa spolu s vami v snahe o nájdenie odpovede sústrediť na tri veci: (1) hriech, (2) našu nerovnakosť v náklonnosti k hriechu, (3) nevyhnutnosť radikalizmu. (Podľa http://www.upc.uniba.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=43

(1) Hriech je realita, ktorú dnes mnohí zavrhujú, a to dokonca aj medzi veriacimi. Hriech ako koncept odvrhujú odvolávajúc sa pri tom na, bohužiaľ, často infantilné spovede zo svojho detstva, kedy sme sa sústreďovali na to, či sme kradli čerešne z farskej záhrady alebo ubližovali psom, prípadne chodili poza školu namiesto vyučovania. Samozrejme, aj toto boli a sú hriechy. Deti treba od malička učiť, čo je dobré a čo je zlé a kde je hranica medzi týmito dvoma. Lenže nakoľko vo svojom vedomí hriešnosti sme pri dospievaní ďalej nedozrievali, ostali sme pri týchto detských predstavách. Hriech ale bez ohľadu na to jestvuje a jeho následky sú často nedozerné. Hriech je v skutočnosti stav neslobody a sebaničenia. Je to však stav, ktorý si hriešnik uvedomuje. Toto je dôležitá poznámka. Aj keď je samozrejme jasné, že môžeme objektívne o niekom povedať, že žije v hriechu a deštrukcii, ak to on osobne tak nechápe, tento náš postoj mu bude pripadať smiešny. Lenže ak v takomto stave bude pokračovať, jedného dňa sa aj on sám začne určite osobne stretávať s ovocím tohto svojho stavu, a ak je rozumný, začne mu byť jasné, že jeho život je chytený v otroctve, deštrukcii a že smeruje k rozkladu. 

(2) Sme však rôzni. Nie všetci hrešíme v rovnakých oblastiach a nie všetci sme rovnako naklonení k zlu. Sú ľudia, ktorí prežijú život ako loďka na pokojnej vode. No sú aj takí, ktorých život sa podobá loďke zmietajúcej sa na rozbúrenom mori. Sú ľudia, ktorí akoby zázrakom neprežívajú nejaké mimoriadne alebo dramatické pády, a dalo by sa povedať, ako keby boli uchránení mnohých typických hriechov mladosti. A to nie preto, že by sa nevyvíjali normálne. Čím to je. Ťažko na to nájsť odpoveď: niekedy výchovou, niekedy možno aj génmi Keď tu myslíme na gény, máme na mysli možno niečo podobné, ako keď napríklad v rodinách, kde bola cukrovka, je zvýšené riziko výskytu cukrovky u potomkov, alebo kde sa nachádzal v niekoľkých pokoleniach alkoholizmus, potomkovia budú zraniteľnejší, preto si musia dávať viac pozor, ako tí, v rodinách ktorých sa alkoholizmus nenachádzal. Toto všetko iste hrá rolu, no iste je tu dôležitá aj Božia milosť. Je možné, že Boh si niektorých ľudí z toho či onoho dôvodu akosi chráni. Nemyslím však, že jestvuje niekto, kto by bol z boja so zlom vo svojom osobnom živote celkom vylúčený. Často kde nie je veľa problémov v boji s hriechmi, tam je aktuálny ten najväčší: pýcha. 

(3) Tam, kde je však silná náklonnosť k nejakému konkrétnemu hriechu, treba jednoznačný radikalizmus. A presne o tom je dnešné evanjelium, keď hovorí o odtínaní rúk nôh a vylupovaní očí. Je dôležité, aby človek spoznal, čo to je to, čo jemu osobne neustále spôsobuje, že upadá do hriechu. U každého to môže byť niečo iné, preto všeobecné odsudzovania niektorých spôsobov činnosti alebo aktivít nie sú namieste. Napríklad odsudzovať televíziu alebo internet, pretože je tam možné vidieť nemravné filmy alebo obrázky. Ak si neviem rady s televízorom, ak pri ňom zabíjam desiatky hodín, a potom nemám času na iné povinnosti, alebo pozerám filmy, ktoré ma vedú k problémom v oblasti mojej osobnej sexuality, potom je jasné, že musím uvažovať, či by nebolo dobré televízor z môjho života odťať. 

Niektorým možno takéto slová budú pripadať smiešne. No len dovtedy, kým si sami neuvedomia hĺbku svojho otroctva a deštrukciu svojho stavu. Keď sa nám začne život rozpadávať len preto, že sa čím ďalej tým viac ponárame do šablón správania, v ktorých nemáme žiadnu možnosť povedať nie, potom je stav naozaj vážny. Jestvuje veľa ľudí, ktorí sú kompetentní a schopní v mnohých oblastiach svojho života, no zároveň sú otrokmi hriechu, v ktorom nie sú schopní urobiť takmer nič alebo úplne nič. Takéto povedomie musí byť veľmi ponižujúce. A tu nepomôže naozaj nič iné, iba zásadne a radikálne sa vyhýbať veciam, ktoré v nás vždy a stále vyvolávajú búrku. 

Boj s hriechom nie je ľahký. Je však nevyhnutný. Inak nám hrozí strata slobody a naozajstná deštrukcia. Ak niektorí namietame, že ani odtínanie príležitostí nám nepomohlo, spomeňme si na slová pisateľa listu Hebrejom: „V boji proti hriechu ste ešte neodporovali až do krvi.“ (Hebr 12,4)

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy