Dvanásta nedeľa cez rok
Bratislava, 23. 06. 2019Ponúkame biblické texty a krátke zamyslenia k nim:
Prvé čítanie Zach 12,10–11. 13,1
Biblický text:
Na Dávidov dom však a na obyvateľov Jeruzalema vylejem ducha milosrdenstva a pokorných prosieb; potom budú hľadieť na mňa, ktorého prebodli, a budú nad ním nariekať, ako sa narieka nad jedináčikom, a horekovať, ako sa horekuje nad prvorodeným. V ten deň sa rozmôže nárek v Jeruzaleme ako nárek Adadremonu v údolí Magedo.
V ten deň bude Dávidovmu domu a obyvateľom Jeruzalema otvorený prameň proti hriechu a poškvrne.
Komentár[1]:
- Zachariáš vystúpil v úlohe proroka v r. 520-518 pred Kr. (porov. Zach 1,1 a 7,1). Svojimi prorockými rečami sa pričinil nielen o stavbu chrámu, ale horlivo pracoval aj na vnútornej obnove ľudu, ktorá mala byť prípravou na znovunastolenie Jahveho vlády nad Judeou prostredníctvom sľúbeného a očakávaného mesiášskeho panovníka[2]. V druhej časti Knihy proroka Zachariáša, z ktorej je náš dnešný úryvok, je hlavnou témou budúce obdobie mesiášskej spásy.
- Určite je nám blízke „novozákonné“ čítanie tohto textu ako priamy prorocký text o Ježišovi. Toto vnímanie je použité aj v samotných textoch NZ – napr. Jn 10,37 a Zj 1,7.
- Je však možný výklad tohto textu na rovine SZ: Pre Židov bola predstava trpiaceho mesiáša neprijateľná. Preto „ten, ktorého prebodli“ mohol byť niekto z prorokovho okolia. Do úvahy prichádza napr. Zachariáš, syn Jojadov z 2 Krn 24, 20 – 22, alebo trpiaci Boží služobník z Iz 53. Dokonca v obraznom ponímaní, ktoré bolo Židom blízke, by „prebodnutým“ mohol byť aj sám JHWH, ktorého národ zradil a opustil. Práve z tohto chápania vyrastá aj novozákonné ponímanie, kedy „prebodnutým“ je Mesiáš – Syn Boží.
Druhé čítanie Gal 3,26–29
Biblický text:
Veď skrze vieru v Ježišovi Kristovi ste všetci Božími synmi. Lebo všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. Už niet Žida ani Gréka, niet otroka ani slobodného, niet muža a ženy, lebo vy všetci ste jeden v Ježišovi Kristovi. A keď ste Kristovi, ste Abrahámovým potomstvom a podľa prisľúbenia dedičmi.
Komentár:
Krátky úryvok z Listu Galaťanom nám dáva možnosť nahliadnuť do Pavlovho chápania krstu. Prijatím krstu sa pre človeka začína nový život, čo je tu znázornené obrazom z antických drám, kde herec zmenou kostýmu predstavoval inú postavu – odtiaľ prirovnanie: „obliecť si Krista“. Odkaz pre nás – aby sme si novosť života získanú krstom aspoň občas uvedomili...
Evanjelium Lk 9,18–24
Biblický text:
Keď sa raz osamote modlil a boli s ním učeníci, opýtal sa ich: „Za koho ma pokladajú zástupy?“ Oni mu odpovedali: „Za Jána Krstiteľa, iní za Eliáša a iní hovoria, že vstal z mŕtvych jeden z dávnych prorokov.“ „A vy ma za koho pokladáte?“ opýtal sa ich. Odpovedal Peter: „Za Božieho Mesiáša.“ Ale on im dôrazne prikázal, že to nesmú nikomu povedať, a dodal: „Syn človeka musí mnoho trpieť, starší, veľkňazi a zákonníci ho zavrhnú, zabijú ho, ale on tretieho dňa vstane z mŕtvych.“
23A všetkým povedal: „Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme každý deň svoj kríž a nasleduje ma. 24Lebo kto by si chcel život zachrániť, stratí ho, ale kto stratí svoj život pre mňa, zachráni si ho.
Komentár:
- dnešnom krátkom úryvku z Evanjelia podľa Lukáša môžeme povedať že sa skladá z troch častí: Petrovho vyznania, z predpovedi utrpenia a výzvy k nasledovaniu Ježiša cestou utrpenia. Všetky tieto 3 časti sv. Lukáš chápe ako jeden celok.
- Môžeme si všimnúť určité napätie medzi učeníkmi a ostatnými ľuďmi. Názory ľudí vyjadrujú všetci učeníci. Názor učeníkov tlmočí sám Peter. Vidno, že ani ľudia nemali „nízke“ predstavy o Ježišovi (Ján Krstiteľ, Eliáš, prorok).
- Zákaz hovoriť o tom, že Ježiš je Mesiáš má zjavne preventívny charakter – do udalostí Veľkej noci a do Kristovho zmŕtvychvstania by mohol byť zle pochopený.
- Všimnime si podobnosť Ježiša s trpiacim Božím služobníkom z Iz 53. Táto predstava mesiáša je radikálne odlišná od dobových predstáv „osloboditeľa“ národa spod Rímskej nadvlády.
- Výzva k nasledovaniu je tu oproti Mk doplnená o slová „každý deň“ Ide teda o to, aby sme sa snažili podobať Ježišovi vo svojom každodennom živote a to aj prijatím utrpenia.
Záver: „Lebo čo je u Boha bláznivé, je múdrejšie ako ľudia, a čo je u Boha slabé, je silnejšie ako ľudia.“ ( 1 Kor 1, 25)...
[1] Spracované podľa http://www.pastorace.cz/stul-slova/index1.php?sel_id=200
[2] Pozri Úvod do PS SZ, SSV.