Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. marec 2024, štvrtok
 

Dvanásta nedeľa cez rok

Bratislava, 23. 06. 2019

Ponúkame biblické texty a krátke zamyslenia k nim:

Prvé čítanie       Zach 12,10–11. 13,1

Biblický text:

Na Dávidov dom však a na obyvateľov Jeruzalema vylejem ducha milosrdenstva a pokorných prosieb; potom budú hľadieť na mňa, ktorého prebodli, a budú nad ním nariekať, ako sa narieka nad jedináčikom, a horekovať, ako sa horekuje nad prvorodeným. V ten deň sa rozmôže nárek v Jeruzaleme ako nárek Adadremonu v údolí Magedo.

V ten deň bude Dávidovmu domu a obyvateľom Jeruzalema otvorený prameň proti hriechu a poškvrne.

Komentár[1]:

  • Zachariáš vystúpil v úlohe proroka v r. 520-518 pred Kr. (porov. Zach 1,1 a 7,1). Svojimi prorockými rečami sa pričinil nielen o stavbu chrámu, ale horlivo pracoval aj na vnútornej obnove ľudu, ktorá mala byť prípravou na znovunastolenie Jahveho vlády nad Judeou prostredníctvom sľúbeného a očakávaného mesiášskeho panovníka[2]. V druhej časti Knihy proroka Zachariáša, z ktorej je náš dnešný úryvok, je hlavnou témou budúce obdobie mesiášskej spásy.
  • Určite je nám blízke „novozákonné“ čítanie tohto textu ako priamy prorocký text o Ježišovi. Toto vnímanie je použité aj v samotných textoch NZ – napr. Jn 10,37 a Zj 1,7.
  • Je však možný výklad tohto textu na rovine SZ: Pre Židov bola predstava trpiaceho mesiáša neprijateľná. Preto „ten, ktorého prebodli“ mohol byť niekto z prorokovho okolia. Do úvahy prichádza napr. Zachariáš, syn Jojadov z 2 Krn 24, 20 – 22, alebo trpiaci Boží služobník z Iz 53. Dokonca v obraznom ponímaní, ktoré bolo Židom blízke, by „prebodnutým“ mohol byť aj sám JHWH, ktorého národ zradil a opustil. Práve z tohto chápania vyrastá aj novozákonné ponímanie, kedy „prebodnutým“ je Mesiáš – Syn Boží.

Druhé čítanie    Gal 3,26–29

Biblický text:

Veď skrze vieru v Ježišovi Kristovi ste všetci Božími synmi. Lebo všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. Už niet Žida ani Gréka, niet otroka ani slobodného, niet muža a ženy, lebo vy všetci ste jeden v Ježišovi Kristovi. A keď ste Kristovi, ste Abrahámovým potomstvom a podľa prisľúbenia dedičmi.

Komentár:

Krátky úryvok z Listu Galaťanom nám dáva možnosť nahliadnuť do Pavlovho chápania krstu. Prijatím krstu sa pre človeka začína nový život, čo je tu znázornené obrazom z antických drám, kde herec zmenou kostýmu predstavoval inú postavu – odtiaľ prirovnanie: „obliecť si Krista“. Odkaz pre nás – aby sme si novosť života získanú krstom aspoň občas uvedomili...

Evanjelium        Lk 9,18–24

Biblický text:

Keď sa raz osamote modlil a boli s ním učeníci, opýtal sa ich: „Za koho ma pokladajú zástupy?“ Oni mu odpovedali: „Za Jána Krstiteľa, iní za Eliáša a iní hovoria, že vstal z mŕtvych jeden z dávnych prorokov.“ „A vy ma za koho pokladáte?“ opýtal sa ich. Odpovedal Peter: „Za Božieho Mesiáša.“ Ale on im dôrazne prikázal, že to nesmú nikomu povedať, a dodal: „Syn človeka musí mnoho trpieť, starší, veľkňazi a zákonníci ho zavrhnú, zabijú ho, ale on tretieho dňa vstane z mŕtvych.“

23A všetkým povedal: „Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme každý deň svoj kríž a nasleduje ma. 24Lebo kto by si chcel život zachrániť, stratí ho, ale kto stratí svoj život pre mňa, zachráni si ho.

Komentár:

  • dnešnom krátkom úryvku z Evanjelia podľa Lukáša môžeme povedať že sa skladá z troch častí: Petrovho vyznania, z predpovedi utrpenia a výzvy k nasledovaniu Ježiša cestou utrpenia. Všetky tieto 3 časti sv. Lukáš chápe ako jeden celok.
  • Môžeme si všimnúť určité napätie medzi učeníkmi a ostatnými ľuďmi. Názory ľudí vyjadrujú všetci učeníci. Názor učeníkov tlmočí sám Peter. Vidno, že ani ľudia nemali „nízke“ predstavy o Ježišovi (Ján Krstiteľ, Eliáš, prorok).
  • Zákaz hovoriť o tom, že Ježiš je Mesiáš má zjavne preventívny charakter – do udalostí Veľkej noci a do Kristovho zmŕtvychvstania by mohol byť zle pochopený.
  • Všimnime si podobnosť Ježiša s trpiacim Božím služobníkom z Iz 53. Táto predstava mesiáša je radikálne odlišná od dobových predstáv „osloboditeľa“ národa spod Rímskej nadvlády.
  • Výzva k nasledovaniu je tu oproti Mk doplnená o slová „každý deň“ Ide teda o to, aby sme sa snažili podobať Ježišovi vo svojom každodennom živote a to aj prijatím utrpenia.

 

Záver: „Lebo čo je u Boha bláznivé, je múdrejšie ako ľudia, a čo je u Boha slabé, je silnejšie ako ľudia.“ ( 1 Kor 1, 25)...



[1] Spracované podľa http://www.pastorace.cz/stul-slova/index1.php?sel_id=200

[2] Pozri Úvod do PS SZ, SSV.

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy