štvrtá adventná nedeľa

Bratislava, 23. 12. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie 2 Sam 7,1-5.8b-12.14.16  

Biblický text:

Kráľ teda býval vo svojom dome a Pán mu poprial pokoj od všetkých okolitých nepriateľov.  Tu povedal kráľ prorokovi Nátanovi: "Pozri, ja bývam v cédrovom dome a Božia archa býva v koženom stane."  Nátan povedal kráľovi: "Chyť sa a rob všetko, čo zamýšľaš, lebo Pán je s tebou!"  Ale v tú noc Pán oslovil Nátana:  "Choď a povedz môjmu sluhovi Dávidovi: Toto hovorí Pán: Ty mi chceš postaviť dom, v ktorom mám bývať?  Teraz však toto povedz môjmu sluhovi Dávidovi: Toto hovorí Pán zástupov: Ja som ťa vzal z pastviny spoza oviec, aby si sa stal kniežaťom nad mojím ľudom, nad Izraelom.  Bol som s tebou, kde si len išiel, vyhubil som spred teba všetkých nepriateľov a urobil som ti veľké meno, aké majú tí najväčší na zemi.  Chcem svojmu ľudu, Izraelu, určiť miesto a zasadiť ho tam. Tam bude bývať a už sa nebude triasť, ani zlosynovia ho už nebudú utláčať ako prv,  aj odo dňa, čo som ustanovil sudcov nad svojím ľudom, Izraelom. Chcem ti dopriať pokoja od všetkých nepriateľov. A Pán ti oznamuje, že Pán postaví dom tebe.  Až sa tvoje dni doplnia a uložíš sa k svojim otcom, ustanovím po tebe tvojho potomka, ktorý bude pochádzať z tvojich útrob, a upevním jeho kráľovstvo.  Ja mu budem otcom a on mi bude synom. Ak sa previní, budem ho karhať ľudským prútom a ľudskými ranami.  Tvoj dom a tvoje kráľovstvo bude predo mnou naveky pevné; tvoj trón bude upevnený naveky!"  

Komentár: 

Toto veľmi známe čítanie z 2 Samuelovej knihy je mesiášskym proroctvom – proroctvom o tom, že Mesiáš bude pochádzať z Dávidovho pokolenia. V Samuelových knihách sa Dávid predstavuje ako ideálny teokratický kráľ. Zjednotil všetky izraelské kmene a vytvoril z nich jeden národ. Jeho zahraničná politika sa zamerala na podmanenie nepriateľov (Filištíncov, Moabčanov, Aramejčanov, Ammončanov a Edomčanov) a na rozšírenie územia svojho kráľovstva. Dal do Jeruzalema preniesť archu zmluvy a stal sa zakladateľom Jahveho bohoslužby. Svoju morálnu veľkosť naštrbil hriechom s Bat-šebou [Betsabe] a zavraždením jej manžela, Hetejca Uriáša (porov. 2 Sam 11 - 12). To malo nepriaznivý vplyv na život celej jeho rodiny (porov. 2 Sam 13 - 20) a ešte za jeho života sa prejavilo intrigami a bojom o následníctvo trónu. Jeho nástupcom sa stal Šalamún (porov. 1 Kr 1 - 2), ktorého si Boh vyvolil od narodenia. Podľa Nátanovho proroctva (porov. 2 Sam 7) mal Dávidov dom navždy ostať na tróne v Jeruzaleme i napriek osobným nevernostiam a hriechom niektorých jeho príslušníkov. Teologicky obsahuje náš text tieto myšlienky: Boh je ten, kto buduje svoje dielo na zemi – Dávid je len nástrojom. Toto dielo bude uskutočnené v srdciach ľudí. Dávidovské kráľovstvo je symbolom Božieho kráľovstva. 

2. čítanie Rim 16,25-27 

Biblický text:

A tomu, ktorý má moc utvrdiť vás podľa môjho evanjelia a hlásania Ježiša Krista na základe zjavenia tajomstva, ktoré bolo od večnosti skryté,  ale teraz bolo zjavené a skrze Písma prorokov z príkazu večného Boha vyjavené všetkým národom, aby poslušne prijali vieru,  jemu, jedinému múdremu Bohu sláva skrze Ježiša Krista naveky. Amen. 

Komentár: 

Text nám predstavuje syntetický pohľad na dejiny spásy. Sv. Pavol hovorí, že Boží plán s ľuďmi bol od večnosti. Evanjelium zjavuje tento Boží plán a máme ho prijať s vierou. 

Evanjelium Lk 1,26-38 

Biblický text:

V šiestom mesiaci poslal Boh anjela Gabriela do galilejského mesta, ktoré sa volá Nazaret,  k panne zasnúbenej mužovi z rodu Dávidovho, menom Jozefovi. A meno panny bolo Mária.  Anjel prišiel k nej a povedal: "Zdravas, milosti plná, Pán s tebou."

Ona sa nad jeho slovami zarazila a rozmýšľala, čo znamená takýto pozdrav.  Anjel jej povedal: "Neboj sa, Mária, našla si milosť u Boha.  Počneš a porodíš syna a dáš mu meno Ježiš.  On bude veľký a bude sa volať synom Najvyššieho. Pán Boh mu dá trón jeho otca Dávida,  naveky bude kraľovať nad Jakubovým rodom a jeho kráľovstvu nebude konca."  Mária povedala anjelovi: "Ako sa to stane, veď ja muža nepoznám?" Anjel jej odpovedal: "Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni. A preto aj dieťa bude sa volať svätým, bude to Boží Syn.  Aj Alžbeta, tvoja príbuzná, počala syna v starobe. Už je v šiestom mesiaci. A hovorili o nej, že je neplodná!  Lebo Bohu nič nie je nemožné."  Mária povedala: "Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova." Anjel potom od nej odišiel.   

Komentár: 

Ťažiskom orientálneho spôsobu rozprávania je príbeh. Preto keď chceme skutočne pochopiť posolstvo textu, musíme sa viac zamerať na to o čom je tento príbeh, nie aký je (podrobnosti).

Boh našiel spôsob a uskutočnil svoj prísľub o narodení Mesiáša. Urobil tak prostredníctvom Izraelského dievčaťa – Márie – ktorú na toto poslanie povolal a vopred pripravil. Jej veľkosť a teda aj náš dôvod k úcte spočíva v tom, že ona toto povolanie prijala a uskutočnila vo svojom živote. Ako napísal Pavol VI. v Marialis cultus 35: „Predovšetkým Cirkev vždy predkladala Pannu Máriu veriacim, aby ju nasledovali, vôbec nie preto, aký bol spôsob jej života a tobôž nie pre spoločensko-kultúrne podmienky, v ktorých plynul jej život a ktoré sú dnes už temer všade prekonané, ale preto, že ona vo svojich konkrétnych životných podmienkach úplne a zodpovedne prijala vôľu Božiu; preto, že prijala jeho slová a plnila ich; preto, že vo svojej činnosti sa dala viesť láskou a duchom služby; slovom preto, že ona bola prvou a najdokonalejšou Kristovou učeníčkou: a to má všeobecnú a trvalú platnosť vzoru.“

 

 

Záver: Teda v prvom čítaní máme predpoveď „Tvoj dom a tvoje kráľovstvo bude predo mnou naveky pevné; tvoj trón bude upevnený naveky!“ A v Evanjeliu sme sa dozvedeli, že Boh tento sľub splnil. Je úžasné takto sledovať Božiu vernosť. Nemali by sme byť vernejší aj my Jemu...?