Tretia adventná nedeľa
Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:
1. čítanie Iz 61,1-2a.10-11
Biblický text:
Duch Pána, Jahveho, je na mne, pretože ma Pán pomazal, poslal ma hlásať radosť ubitým, obviazať zlomených srdcom, zajatcom ohlásiť slobodu a spútaným oslobodenie. Ohlásiť rok Pánovej milosti a deň pomsty nášho Boha na potešenie všetkých zarmútených, s jasotom sa chcem tešiť v Pánovi, duša mi zaplesá v mojom Bohu, pretože ma zaodial rúchom spásy, plášťom spravodlivosti ma zahalil ako ženícha, čo chystá veniec, ako mladuchu, okrášlenú skvostmi. Lebo ako zem plodí svoje rastliny a ako záhrada dáva vyklíčiť svojmu semenu, tak Pán, Jahve, dá vyklíčiť spáse a chvále pred všetkými národmi.
Komentár:
- Máme pred sebou jeden z najznámejších textov Izaiášovho proroctva, ktorý použil aj sám Ježiš v Nazaretskej synagóge pri svojom vystúpení.
- „Boží služobník“ (ebed Jahwe) nie je nejako bližšie predstavený. Je to osobnosť patriaca Pánovi, ktorá má od Neho poslanie. Pomazanie je symbolom daru Ducha. V hebr. „duch“ (ru´ah) znie rovnako ako „vietor“ – teda sila, ktorá prevracia a borí starý poriadok. Boží služobník tiež „borí“ staré a prináša nový Boží poriadok.
- Spomienka na svadobnú hostinu znamená stretnutie Boha so svojim ľudom, ktoré je dôvodom k veľkej radosti.
- Ježiš Kristus, ktorého príchod očakávame, najdokonalejšie splnil úlohu Božieho služobníka, vykreslenú Izaiášom.
2. čítanie 1 Sol 5,16-24
Biblický text:
Ustavične sa radujte! Bez prestania sa modlite, pri všetkom vzdávajte vďaky, lebo to je Božia vôľa v Kristovi Ježišovi pre vás! Ducha neuhášajte, proroctvami nepohŕdajte! Ale všetko skúmajte a čo je dobré, toho sa držte! Chráňte sa zla v akejkoľvek podobe! Sám Boh pokoja nech vás celých posvätí, aby sa zachoval váš duch neporušený a duša i telo bez úhony, keď príde náš Pán Ježiš Kristus. Verný je ten, ktorý vás volá, a on to aj urobí.
Komentár:
- Sv. Pavol opisuje situáciu cirkvi očakávajúcej skorý Pánov príchod. Povzbudzuje k tomu čo je dôležité v takejto chvíli: Uprednostniť duchovné veci pred svetskými, svetské používať na rozvoj duchovného života. Jadrom je výpoveď „ducha neuhášajte“ – teda buďte vnímaví na dobré vnuknutia.
- Odpoveďou na Božiu vernosť, ktorá je neochvejná, má byť naša vernosť Bohu.
Evanjelium Jn 1,6-8.19-28
Biblický text:
Bol človek, ktorého poslal Boh, volal sa Ján. Prišiel ako svedok vydať svedectvo o svetle, aby skrze neho všetci uverili. On sám nebol svetlo, prišiel iba vydať svedectvo o svetle. A toto je Jánovo svedectvo: Keď Židia z Jeruzalema poslali k nemu kňazov a levitov, aby sa ho pýtali: "Kto si ty?", on vyznal a nič nezaprel. Vyznal: "Ja nie som Mesiáš." "Čo teda," pýtali sa ho, "si Eliáš?" Povedal: "Nie som." "Si prorok?" Odpovedal: "Nie." Vraveli mu teda: "Kto si? Aby sme mohli dať odpoveď tým, čo nás poslali. Čo hovoríš o sebe?" Povedal: "Ja som hlas volajúceho na púšti: "Vyrovnajte cestu Pánovi," ako povedal prorok Izaiáš." Tí vyslaní boli spomedzi farizejov. A pýtali sa ho: "Prečo teda krstíš, keď nie si Mesiáš ani Eliáš ani prorok?" Ján im odpovedal: "Ja krstím vodou. Medzi vami stojí ten, ktorého nepoznáte. On prichádza po mne a ja nie som hoden rozviazať mu remienok na obuvi." To sa stalo v Betánii za Jordánom, kde Ján krstil.
Komentár:
- Text je vsuvkou o Jánovi Krstiteľovi v prológu Evanjelia podľa Jána. Postava Jána Krstiteľa má u synoptikov dve ťažiská: ohlasuje súd a napomína k vernosti Bohu – prorocká funkcia a je predchodcom Ježiša Krista. U Jána vystupuje do popredia druhé ťažisko. Ján je svedkom, ktorý ukazuje na Ježiša.
- U Jn je veľmi pekne znázornená myšlienka, že úloha Jána Krstiteľa je dočasná, kým poslanie Ježiša Krista má trvalý charakter – Hlas (dočasný) – Slovo (trvalé).
- Krst Jána Krstiteľa bol krst vodou – krst pokánia, Ježišov krst Duchom je nové stvorenie.
Záver: Úlohou tejto bohoslužby slova je ukázať na Ježiša, kto je „Ten, ktorého očakávame“: Boží služobník – ebed Jahwe, Slovo Boha, Baránok Boží, na ktorého ukázal Ján Krstiteľ.