Tretia adventná nedeľa

Bratislava, 16. 12. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 61,1-2a.10-11 

Biblický text:

Duch Pána, Jahveho, je na mne, pretože ma Pán pomazal, poslal ma hlásať radosť ubitým, obviazať zlomených srdcom, zajatcom ohlásiť slobodu a spútaným oslobodenie. Ohlásiť rok Pánovej milosti a deň pomsty nášho Boha na potešenie všetkých zarmútených,  s jasotom sa chcem tešiť v Pánovi, duša mi zaplesá v mojom Bohu, pretože ma zaodial rúchom spásy, plášťom spravodlivosti ma zahalil ako ženícha, čo chystá veniec, ako mladuchu, okrášlenú skvostmi.  Lebo ako zem plodí svoje rastliny a ako záhrada dáva vyklíčiť svojmu semenu, tak Pán, Jahve, dá vyklíčiť spáse a chvále pred všetkými národmi.  

Komentár: 

  • Máme pred sebou jeden z najznámejších textov Izaiášovho proroctva, ktorý použil aj sám Ježiš v Nazaretskej synagóge pri svojom vystúpení.
  • „Boží služobník“ (ebed Jahwe) nie je nejako bližšie predstavený. Je to osobnosť patriaca Pánovi, ktorá má od Neho poslanie. Pomazanie je symbolom daru Ducha. V hebr. „duch“ (ru´ah) znie rovnako ako „vietor“ – teda sila, ktorá prevracia a borí starý poriadok. Boží služobník tiež „borí“ staré a prináša nový Boží poriadok.
  • Spomienka na svadobnú hostinu znamená stretnutie Boha so svojim ľudom, ktoré je dôvodom k veľkej radosti.
  • Ježiš Kristus, ktorého príchod očakávame, najdokonalejšie splnil úlohu Božieho služobníka, vykreslenú Izaiášom. 

 2. čítanie 1 Sol 5,16-24 

Biblický text:

Ustavične sa radujte!  Bez prestania sa modlite,  pri všetkom vzdávajte vďaky, lebo to je Božia vôľa v Kristovi Ježišovi pre vás!  Ducha neuhášajte,  proroctvami nepohŕdajte!   Ale všetko skúmajte a čo je dobré, toho sa držte!  Chráňte sa zla v akejkoľvek podobe!  Sám Boh pokoja nech vás celých posvätí, aby sa zachoval váš duch neporušený a duša i telo bez úhony, keď príde náš Pán Ježiš Kristus.  Verný je ten, ktorý vás volá, a on to aj urobí.  

Komentár:

  • Sv. Pavol opisuje situáciu cirkvi očakávajúcej skorý Pánov príchod. Povzbudzuje k tomu čo je dôležité v takejto chvíli: Uprednostniť duchovné veci pred svetskými, svetské používať na rozvoj duchovného života. Jadrom je výpoveď „ducha neuhášajte“ – teda buďte vnímaví na dobré vnuknutia.
  • Odpoveďou na Božiu vernosť, ktorá je neochvejná, má byť naša vernosť Bohu. 

Evanjelium Jn 1,6-8.19-28 

Biblický text:

Bol človek, ktorého poslal Boh, volal sa Ján.  Prišiel ako svedok vydať svedectvo o svetle, aby skrze neho všetci uverili.  On sám nebol svetlo, prišiel iba vydať svedectvo o svetle.  A toto je Jánovo svedectvo: Keď Židia z Jeruzalema poslali k nemu kňazov a levitov, aby sa ho pýtali: "Kto si ty?",  on vyznal a nič nezaprel. Vyznal: "Ja nie som Mesiáš."  "Čo teda," pýtali sa ho, "si Eliáš?" Povedal: "Nie som." "Si prorok?" Odpovedal: "Nie." Vraveli mu teda: "Kto si? Aby sme mohli dať odpoveď tým, čo nás poslali. Čo hovoríš o sebe?"  Povedal: "Ja som hlas volajúceho na púšti: "Vyrovnajte cestu Pánovi," ako povedal prorok Izaiáš."  Tí vyslaní boli spomedzi farizejov.  A pýtali sa ho: "Prečo teda krstíš, keď nie si Mesiáš ani Eliáš ani prorok?"  Ján im odpovedal: "Ja krstím vodou. Medzi vami stojí ten, ktorého nepoznáte.  On prichádza po mne a ja nie som hoden rozviazať mu remienok na obuvi."  To sa stalo v Betánii za Jordánom, kde Ján krstil.   

Komentár: 

  • Text je vsuvkou o Jánovi Krstiteľovi v prológu Evanjelia podľa Jána. Postava Jána Krstiteľa má u synoptikov dve ťažiská: ohlasuje súd a napomína k vernosti Bohu – prorocká funkcia a je predchodcom Ježiša Krista. U Jána vystupuje do popredia druhé ťažisko. Ján je svedkom, ktorý ukazuje na Ježiša.
  • U Jn je veľmi pekne znázornená myšlienka, že úloha Jána Krstiteľa je dočasná, kým poslanie Ježiša Krista má trvalý charakter – Hlas (dočasný) – Slovo (trvalé).
  • Krst Jána Krstiteľa bol krst vodou – krst pokánia, Ježišov krst Duchom je nové stvorenie. 

Záver: Úlohou tejto bohoslužby slova je ukázať na Ježiša, kto je „Ten, ktorého očakávame“: Boží služobník – ebed Jahwe, Slovo Boha, Baránok Boží, na ktorého ukázal Ján Krstiteľ.