Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Tridsiata druhá nedeľa cez rok

Bratislava, 12. 11. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Múd 6,12-16 

Biblický text:

Skvúca je a nevädnúca múdrosť ľahko ju uzrú tí, čo ju milujú, nájdu ju tí, čo ju hľadajú. Predbieha a dáva sa poznať tým, čo po nej dychtia.         Tomu, kto zrána hľadá ju, netreba sa namáhať, bo nájde ju sedieť pri svojich dverách. V myšlienkach sa zapodievať ňou je vrchol rozumnosti, kto však pre ňu bdie, je skoro bez starostí. Lebo ona sama obchádza a hľadá tých, čo sú jej hodni, blahosklonne im kráča v ústrety na cestách, pri každej myšlienke sa s nimi stretáva. 

Komentár:

  • Kniha Múdrosti bola napísaná pre Židov v diaspóre, vystavených škodlivému vplyvu filozoficko-náboženských prúdov v helenistickom prostredí, aby ich posilnila vo viere. Autor používa výrazy a pojmy gréckej filozofie a so zreteľom na helenistickú mentalitu podáva relektúru a reinterpretáciu predchádzajúcich starozákonných textov. Preto možno Knihu múdrosti právom definovať »pokus o dialóg s gréckou kultúrou (Úvod do PS SZ, SSV 1995.).
  • Múdrosť je v neskorších spisoch SZ personifikovaná – je predstavovaná ako osoba. Náš úryvok hovorí o chvále tejto múdrosti. 

2. čítanie 1 Sol 4,13-18 

Biblický text:

Nechceme, bratia, aby ste nevedeli, ako je to so zosnulými, aby ste sa nezarmucovali ako ostatní, čo nemajú nádej. 14 Lebo ak veríme, že Ježiš zomrel a vstal z mŕtvych, tak Boh aj tých, čo zosnuli, skrze Ježiša privedie s ním. 15 Toto vám hovoríme podľa Pánovho slova: My, čo žijeme a zostaneme až do Pánovho príchodu, nepredídeme tých, čo zosnuli. 16 Lebo na povel, na hlas archanjela a zvuk Božej poľnice sám Pán zostúpi z neba a tí, čo umreli v Kristovi, vstanú prví. 17 Potom my, čo žijeme a zostaneme, budeme spolu s nimi v oblakoch uchvátení do vzduchu v ústrety Pánovi, a tak budeme navždy s Pánom. 18 Preto sa potešujte navzájom týmito slovami! 

Komentár:

  • 1 Sol je pravdepodobne najstarší spis NZ. Kresťanská komunita v Solúne žila v nádeji skorého príchodu Pána. Preto boli jej členovia isto veľmi prekvapení, keď niekto spomedzi nich zomrel pred parúziou, na ktorú čakali. Sv. Pavol hovorí o vzkriesení mŕtvych Bohom pri druhom Pánovom príchode.
  • Text navyše obsahuje dobové apokalyptické prvky zo židovských apokalyptík. 

Evanjelium Mt 25,1-13 

Biblický text:

Vtedy sa nebeské kráľovstvo bude podobať desiatim pannám, ktoré si vzali lampy a vyšli naproti ženíchovi. Päť z nich bolo nerozumných a päť múdrych. Nerozumné si vzali lampy, ale olej si so sebou nevzali. Múdre si vzali s lampami aj olej do nádob. Keď ženích neprichádzal, všetkým sa začalo driemať a zaspali. O polnoci sa strhol krik: „Ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety!“ Všetky panny sa prebudili a pripravovali si lampy. Tu nerozumné panny povedali múdrym: „Dajte nám zo svojho oleja, lebo naše lampy hasnú.“ Ale múdre odvetili: „Aby azda nebolo ani nám ani vám málo, choďte radšej k predavačom a kúpte si!“ No kým išli kupovať olej, prišiel ženích a tie, čo boli pripravené, vošli s ním na svadbu a dvere sa zatvorili. Napokon prišli aj ostatné panny a vraveli: „Pane, Pane, otvor nám!“ Ale on im povedal: „Veru, hovorím vám: Nepoznám vás.“ Preto bdejte, lebo neviete ani dňa ani hodiny. 

Komentár:  

Komentár k textu podľa Angela Scarana

Posledné tri nedele v období cez rok budeme čítať úryvky z eschatologickej reči (Mt 24-25), kde sa hovorí o príchode Syna človeka. Táto reč obsahuje výzvu k bedlivosti, ktorá sa opakuje ako refrén. Ide o všeobecnú naliehavú výzvu k neustálej pripravenosti.

Symbolika svadby je obľúbeným motívom eschatologických textov. Hneď v úvode nášho liturgického textu máme nepresný preklad: „Vtedy sa nebeské kráľovstvo bude podobať desiatim pannám,...“ Presnejšie by bolo treba povedať, že „S nebeským kráľovstvom to bude tak, ... ako v príbehu o desiatich pannách. Lebo nebeské kráľovstvo nie je podobné tým 5 nerozumným... Navyše nebeské kráľovstvo ešte nie je celkom uskutočnené, preto budúci čas. 

Panny z podobenstva nie sú nevesty, ale družičky, ktoré očakávajú ženícha a majú tvoriť jeho sprievod. 

Olej – boli rôzne interpretácie, čo znamená olej v lampách: dobročinné skutky (Ján Zlatoústy), samotný Kristus (Efrém Sýrsky), láska (Augustín, uvádza aj radosť), Duch svätý (Symeon Mezopotámsky, Alford), milosť (Arnobius mladší, Matthew Henry), viera  (Luther), vernosť v povolaní (Bonnard), osobní vztah s Pánom (Sand). Kalvín: Najjednoduchšia a najprirodzenejšia odpoveď je tá, že horlivé a krátkodobé nadšenie nestačí". Pokúsme sa však dočítať obraz až do konca. Prídeme na to, že „olej“ v podobenstve netreba alegorizovať (hľadať jeho duchovný význam). 

Záver: Celé podobenstvo je totiž o bedlivosti – aktívnej pripravenosti na stretnutie s Pánom. Nie je potrebné však alegorizovať všetky jeho detaily.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy