Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 28. marec 2024, štvrtok
 

Tridsiata nedeľa cez rok

Bratislava, 28. 10. 2018

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Jer 31,7-9

Biblický text:

Lebo toto hovorí Pán: Jasajte pre Jakuba v radosti a plesajte nad hlavou národov! Rozhlasujte, oslavujte a hovorte: "Pán vyslobodil svoj ľud, zvyšky Izraela."  Hľa, privediem ich zo severnej krajiny a z končín zeme ich zhromaždím; medzi nimi i slepých a chromých, samodruhé i šestonedieľky: veľký zástup sa vráti sem.   Prichádzajú s plačom, no vediem ich s potechou, zavediem ich k potokom vôd po rovnej ceste, kde sa nepotknú, lebo som Izraelov otec a Efraim je môj prvorodený." 

Komentár:  

  • Prorok Jeremiáš pôsobil v najkritickejšom období dejín Júdskeho (Južného) kráľovstva od vlády Joziáša až po Sedekiáša: dovedna 41 rokov (r. 626-586 pred Kr.).
  • Keď Jeremiášovi zakázali vstup do chrámu, nadiktoval svoje posolstvo učeníkovi Baruchovi (porov. hl. 36), ktorý ho prečítal v chráme. Kráľ Jójakim však dal zvitok hneď potom spáliť (porov. 36,27). Jeremiášove proroctvá sa splnili. Babylončania roku 597 prvý raz obsadili Jeruzalem a odviedli do zajatia kráľa Jójakina a okolo desaťtisíc popredných obyvateľov.
  • Náš úryvok je z tzv. „knihy potešenia“, kde sa hovorí o návrate zo zajatia. (kapitoly 30. a 31.). Prorok hovorí o záchrane „zvyškov Izraela“ Táto zvesť je radostnou zvesťou aj pre chorých, slepých a postihnutých slabosťami. V evanjeliu tejto nedele uvidíme nové vyslobodenie, ktoré prichádza cez Ježiša – Mesiáša. Budeme čítať o uzdravení slepého Bartimeja. 

2. čítanie Hebr 5,1-6 

Biblický text:

Lebo každý veľkňaz, vybratý spomedzi ľudí, je ustanovený pre ľudí, aby ich zastupoval pred Bohom, aby prinášal dary a obety za hriechy  a mohol mať súcit s nevedomými a blúdiacimi, pretože aj sám podlieha slabosti.  A kvôli nej musí prinášať obety za hriechy, ako za ľud, tak aj za seba samého.  Ale túto hodnosť si nik nemôže prisvojiť sám, len ten, koho povoláva Boh tak ako Árona.  Tak ani Kristus sa neoslávil sám, keď sa stal veľkňazom, ale ten, ktorý mu povedal: "Ty si môj syn, ja som ťa dnes splodil," ako aj na inom mieste hovorí: "Ty si kňaz naveky podľa radu Melchizedechovho."  

Komentár:

Úryvok hovorí rečou SZ o nepominuteľnom kňazstve Ježiša Krista. Ježiš je kňazom naveky podľa „radu Melchizedekovho“ tento obraz je veľmi zložitý. Autor[1] Listu Hebrejom vytvoril čosi naozaj originálne, keď píše o “rade” Melchizedechovom, ku ktorému patrí Mesiáš. Nakoľko Mesiáš je eschatologickou postavou, je zároveň jediným v tomto rade. Jeho charakteristickou črtou je nepominuteľnosť a s tým spojené trvalé kňazstvo. Idea, podľa ktorej je bez otca, matky a rodokmeňa, spočíva na rabínskom princípe interpretácie Písma (známy už aj Filónovi), podľa ktorého všetko, čo nie je spomenuté v Písme, možno pokladať za neexistujúce[2]. Nadradenosť Melchizedecha nad Abrahámom vyplýva aj toho, že praotec Izraelitov priniesol desiatok “cudziemu” kňazovi a bol ním požehnaný[3]. Moderný čitateľ je zrejme sklamaný nad tým, že List nespomína Melchizedecha, prinášajúceho chlieb a víno, vyobrazenie, v ktorom mnohí cirkevní otcovia videli predobraz Eucharistie a stredoveké umenie ho takto aj často zobrazovalo. Táto asociácia je však neskoršieho dáta a autorovi Listu Hebrejom by nebola poslúžila k vyjadreniu posolstva, o ktoré sa snažil. 

Evanjelium Mk 10,46-52  

Biblický text:

Prišli do Jericha. A keď so svojimi učeníkmi a s veľkým zástupom z Jericha odchádzal, pri ceste sedel slepý Bartimej, Timejov syn, a žobral.  Keď počul, že je to Ježiš Nazaretský, začal kričať: "Ježišu, syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!"  Mnohí ho okríkali, aby mlčal; ale on ešte väčšmi kričal: "Syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!"  Ježiš zastal a povedal: "Zavolajte ho!" Zavolali slepca a vraveli mu: "Neboj sa! Vstaň, volá ťa!"  On odhodil plášť, vyskočil a šiel k Ježišovi.  Ježiš mu povedal: "Čo chceš, aby som ti urobil?" Slepec mu odpovedal: "Rabboni, aby som videl!"  A Ježiš mu povedal: "Choď, tvoja viera ťa uzdravila!" A hneď videl a šiel za ním po ceste.  

Komentár:

  • Táto perikopa je úplná a je vybratá do lekcionára tak, ako ju nájdeme aj vo vydaniach sv. Písma.
  • Jericho leží 25 km severovýchodne od Jeruzalema. Herodes Veľký si v ňom vybudoval zimnú rezidenciu.
  • U sv. Lukáša čítame: „Keď sa približoval k Jerichu, pri ceste sedel akýsi slepec a žobral.“ Lk 18,35. Mk píše že sa príhoda stala „...keď so svojimi učeníkmi a s veľkým zástupom z Jericha odchádzal.“ „Veľký zástup“ mohli byť pútnici, ktorí putovali do Jeruzalema na Veľkonočné sviatky.
  • slepý Bartimej, Timejov syn“ aramejčina má pre slovo „syn“ výraz „bar“ teda Bartimej je skutočne Timejov syn. Čo však znamená slovo „Timaios“? Toto meno spomína len Platón vo svojich Dialógoch[4],  ale tu asi nebude súvislosť. Nevieme nájsť ani semitské slovo z ktorého by toto meno mohlo pochádzať. Lk a Mt vlastné meno slepca neuvádzajú.
  • Ježišu, syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou“ – toto zvolanie je výrazom slepcovej viery v Ježiša ako „Syna Dávidovho“ = Mesiáša. Zároveň je na povzbudenie, že slepec neprosí o peniaze, ale prosí o uzdravenie. Hĺbka jeho viery je aj v tom, že sa nenechal odradiť tými, ktorí ho okríkali. Naopak, kričal ešte viac.
  • Ježiš sa zastavil a povedal im zavolajte ho – vlastne tí, ktorí nechceli, aby sa Bartimej stretol s Ježišom, stávajú sa teraz jeho poslami...
  • On odhodil plášť, vyskočil a šiel k Ježišovi.“ – túto bezprostrednú poznámku môžeme vysvetľovať aj tak, že symbolizuje odhodenie „starého“ spôsobu života...
  • Ježiš mu povedal: "Čo chceš, aby som ti urobil?" Slepec mu odpovedal: "Rabboni, aby som videl!“ Ježišova otázka je prekvapujúca, má však asi zdôrazniť, že slepec bude žiadať uzdravenie (aj duchovné). „Rabboni“ je emfatická forma oslovenia „rabbi“ – niečo ako „môj učiteľ“.   
  • A Ježiš mu povedal: "Choď, tvoja viera ťa uzdravila!“ Tento verš naznačuje, že slepec dosiahol navrátenie zraku ako v telesnom, tak aj v duchovnom význame. Toto udravenie je okamžité – na rozdiel od Mk 8,22n, kde „...prišli do Betsaidy. Tam priviedli k nemu slepca a prosili ho, aby sa ho dotkol.  On vzal slepca za ruku, vyviedol ho za dedinu, poslinil mu oči, vložil naňho ruky a opýtal sa ho: "Vidíš niečo?"  Ten sa pozrel a povedal: "Vidím ľudí; zdá sa mi, akoby stromy chodili."  Potom mu znova položil ruky na oči. Tu začal vidieť i celkom ozdravel a všetko videl zreteľne.“
  • A hneď videl a šiel za ním po ceste.“ Tieto slová znamenajú, že Bartimej nasledoval Ježiša na ceste do Jeruzalema, ba že sa stal jeho učeníkom.
  • Tento úryvok sa nachádza za správami o nepochopení troch Ježišových predpovedí utrpenia a po zvláštnej žiadosti Jakuba a Jána, ktorí nechápali celkom dobre, čo to znamená ísť za Ježišom a byť jeho učeníkmi. Príbeh Bartimeja tak má znázorniť, čo znamená byť skutočným učeníkom Ježiša Krista. 

Záver: Mohli by sme pouvažovať o duchovnom rozmere „byť slepý“ a „vidieť“. A možno aj o tom, akou tragédiou moderného človeka je keď je „slepý“ a pritom tvrdí so všetkou suverenitou, že „vidí“.... (uzurpovanie si práva rozhodovať o tom čo je dobré a čo zlé a pod.)



[1] Pavol Farkaš in Slovenské hlasy z Ríma, ročník 44 č. 3.

[2] W.E.Brooks, The Perpetuity of Christ´s Sacrifice, 205: “quod non in thora, non in mundo”. Na základe tohoto princípu napríklad Filón (De ebrietate 61) nazýva Sáru ametor (bez matky).

[3] I keď z textu Gn 14,20 (A on mu dal desatinu zo všetkého) nevyplýva celkom jednoznačne, kto komu odovzdal desiatok, autor Listu Hebrejom je v súlade s interpretáciou svojej doby, podľa ktorej Abrahám odovzdal desiatok Melchizedechovi, a v jeho osobe, aj sám Lévi mu odovzdal desiatok, čo naznačuje nadradenosť Melchizedecha (Hebr. 7,2.9).

[4] „V predhovore vystupujú tri osoby, a to Kritias, aténsky politik a literát, blízky Platonov príbuzny, ďalej Timaios a napokon Hermokrates.“

Pozri http://www.ii.fmph.uniba.sk/~filit/fd/platon_timaios_l284.html

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy