Participácia a MÚS

MÚS – miestna územná samospráva predstavuje tú časť verejnej správy, ktorá ponúka jedinečné  podmienky na realizáciu širokej škály participatívnych procesov – od malých verejných priestranstiev (parky, námestia), prijímanie podmetov od verejnosti na využitie brownfieldov, prípravy opatrení na klimatické zmeny, riešení dopravnej bezpečnosti pri školách až po strategické materiály s víziou dlhodobého horizontu rozvoja mesta (obce) a jeho služieb: Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, Komunitný plán sociálnych služieb a pod.

Riešenia problémov a výziev miest a obcí, ako aj príprava spomínaných strategických dokumentov sa v súčasnej dobe už nezaobídu bez aktívnej účasti verejnosti a je úlohou samosprávy nachádzať spôsoby, ako zapájať svojich obyvateľov (ale aj návštevníkov, či ľudí, ktorí mestom/obcou prechádzajú, ale dochádzajú sem za prácou, školou, alebo v meste podnikajú) do správy vecí verejných. 

Riadená participácia

Efektívnym nástrojom zapájania verejnosti je riadená participácia. Riadená participácia je cielený, zúčtovateľný a transparentne komunikovaný proces zapájania verejnosti zhora nadol s cieľom umožniť jej ovplyvniť výslednú podobu verejnej politiky a ktorého iniciátorom je inštitúcia verejnej správy. Pri riadenej participácii o tom, kedy, kto a akým spôsobom bude do procesov zapojený, rozhodujú inštitúcie verejnej správy.

Ako zapájať verejnosť alebo ako môže verejnosť participovať?

  • poskytnutím svojich autentických skúseností, poznatkov a potrieb (kvalitatívnych a kvantitatívnych dát) vo fáze mapovania aktuálneho stavu, vo fáze analýzy požiadaviek obyvateľov, ako aj vo fáze určovania cieľov a priorít,
  • poskytnutím návrhov riešení,
  • pripomienkovaním projektov mesta či obce,
  • spolurozhodovaním pri výbere

Benefity riadenej participácie pre mestá a obce:

  1. dobrá príležitosť presadzovať a vysvetľovať verejný záujem v danom kontexte, 
  2. možnosť zoznámiť sa s bezprostrednými názormi a hodnotami obyvateľov,
  3. prevencia konfliktov a ľahšia akceptácia navrhnutých riešení verejnosťou, 
  4. zvýšenie kvality projektu (samospráva získa viac názorov a zároveň zmapuje potreby zainteresovaných aktérov),
  5. zlepšenie dialógu medzi samosprávou, občianskou, odbornou a politickou verejnosťou,
  6. poskytnutie zrozumiteľných odôvodnení, stransparentňujúcich rozhodnutia samosprávy,
  7. modelovanie systematickej otvorenosti a transparentnosti samosprávy,
  8. zvýšenie dôvery obyvateľov voči samospráve, ale aj naopak: dôvery samosprávy k obyvateľom a ich schopnosti participovať na rozhodovaní,
  9. zmapovanie komunity, spoznanie obyvateľov pri aktivitách pre mesto
  10. prehĺbenie pozitívneho vzťahu obyvateľov k mestu/obci.

Podpora Participatívnej jednotky ÚSV ROS pre mestá a obce

Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti prostredníctvom Participatívnej jednotky ÚSV ROS ponúka mestám a obciam bezplatnú pomoc a podporu pri nastavovaní participatívnych procesov: Workshopy pre samosprávu – UČIACE SA MESTÁ A OBCE

Ponukový list Participatívnej jednotky ÚSV ROS pre mestá a obce (PDF, 239 kB)

PONUKOVY LIST P1_1

PONUKOVY LIST P1 UOSS_2