Informatívny materiál/Dlhodobý zámer vo vzdelávacej, výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti pre oblasť vysokých škôl na roky 2023 – 2028
10. 09. 2023Predkladateľ dokumentu: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Oblasť: školstvo, veda, výskum a šport
Typ: informatívny materiál
Dňa 23.08.2023 vláda SR schválila Dlhodobý zámer vo vzdelávacej, výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti pre oblasť vysokých škôl na roky 2023 – 2028 (ďalej len „dlhodobý zámer“).
Cieľom dlhodobého zámeru je stanovenie hlavných strategických cieľov a priorít, ako aj definícia prostriedkov na ich dosiahnutie a merateľných ukazovateľov a termínov v období 2023 – 2028.
Dlhodobý zámer pozostáva z vlastného materiálu a prílohy. Vlastný materiál je rozdelený do piatich hlavných kapitol, ktoré popisujú strategické ciele ministerstva školstva v oblasti vysokých škôl do roku 2028.
Prvá kapitola sa zaoberá podporou diverzifikácie vysokých škôl vo väzbe na profily a poslanie vysokých škôl a štruktúru ich výkonov. Druhá kapitola definuje zabezpečenie dostatočnej, včasnej a adresnej podpory pre všetkých študentov vysokých škôl. Tretia kapitola navrhuje reformu metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným vysokým školám, reflektujúcu ich diverzifikáciu v špecializácii. Štvrtá kapitola sa zameriava na princípy otvorenej vedy a akademickej etiky na vysokých školách. Obsahom piatej kapitoly je podpora kariérneho rozvoja pre vyššiu kvalitu výskumu a vzdelávania. Prílohou dokumentu je prehľad konkrétnych opatrení so začiatkom realizácie v rokoch 2023 – 2028.
Medzi avizované opatrenia patrí napríklad:
- zvýšenie počtu profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov,
- zmena konceptu študentov so špecifickými potrebami,
- úprava metodiky rozpisu štátnej dotácie,
- otvorenie vzdelávacích a vedeckých zdrojov,
- tvorba, aktualizácia a implementácia etických kódexov na úrovni vysokých škôl,
- podpora kariérneho rozvoja pre vyššiu kvalitu výskumu a vzdelávania – napr. budovanie a rozvoj doktorandských, ale aj postdoktorandských škôl, resp. centier, s cieľom zvyšovať kompetencie a zručnosti (začínajúcich) akademikov (v prípade doktorandov aj s cieľom zlepšiť zručnosti školiteľov a celkovo kvalitu procesu (začínajúcich) akademikov v oblasti práce, atď.