Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

MPK/Sprísnenie emisných noriem CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá

21. 08. 2023

Predkladateľ dokumentu: Ministerstvo životného prostredia

Oblasť: Životné prostredie, doprava

Typ: MPK

Dňa 15.08.2023 bol v MPK zverejnený návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení naradenie (EÚ) 2019/1242, pokiaľ ide o sprísnenie emisných noriem CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a zavedenie povinností nahlasovania, a ktorým sa zrušuje nariadenie (EÚ) 2018/956. Cieľom je stanoviť nové emisné normy na zníženie emisií CO2 a prispieť k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050 a na tento účel prispieť v súlade s európskym  klimatickým zákonom k dosiahnutiu aspoň 55% zníženia emisií skleníkových plynov do roku 2030 v porovnaní s rokom 1990.

Návrh nariadenia je pripravený s cieľom zaistiť predvídateľnosť priemyslu v oblasti investícií, stimulovania zamestnanosti, podnecovania inovácií a podporu konkurencieschopnosti. Okrem toho má urýchliť zavádzanie vozidiel s nulovými alebo nízkymi emisiami a vývoj palivovo účinných technológií v Európskej únii a tak vytvoriť základ pre úspechy automobilového priemyslu Únie na svetových trhoch.

Vzhľadom na to, že účinok emisných noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá na zníženie emisií vozového parku nie je okamžitý, a vzhľadom na dynamiku obnovy vozidlového parku je dôležité, aby sa včasným opatrením zabezpečilo dosiahnutie dlhodobého cieľa. 

Tento návrh nariadenia stanovuje prísnejšie výkonové emisné požiadavky pre emisie COnových ťažkých úžitkových vozidiel po roku 2030, aby sa prispelo k dosiahnutiu cieľa Únie spočívajúceho v znížení jej emisií skleníkových plynov, ako sa ustanovuje v nariadení (EÚ) 2018/842, a cieľov Parížskej dohody a zabezpečilo riadne fungovanie vnútorného trhu. Cieľ pre rok 2025 ostáva nezmenený na úrovni 15%. Komisia navrhuje, aby sa cieľová hodnota pre celý vozový park EÚ v prípade nových ťažkých úžitkových vozidiel zvýšila z 30% na 45% do roku 2030,  po roku 2030 na úrovni 65% a po roku  2040 na úrovni 90 %, pre všetky podskupiny ťažkých úžitkových vozidiel definovaných v nariadení.   

Komisia v návrhu nariadenia stanovuje aj dlhodobý cieľ pre nové mestské autobusy2035, ktorý bude na úrovni 100%. Tento cieľ znamená, že po roku 2035 by malo dôjsť k zákazu predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Návrh nariadenia navrhuje dodatočné povinnosti v oblasti monitorovania a nahlasovania údajov, zavedenie centrálneho registra a ustanovuje aj nové administratívne pokuty, nemení však pokuty za prekročenie emisných limitov (4250 EUR za každý dodatočný g CO2/tkm od roku 2025 a 6800 EUR za g CO2/tkm od roku 2030). Zavádzaný centrálny register podľa návrhu nariadenia bude viesť a aktualizovať Komisia. Návrh nariadenia upravuje aj revíznu klauzulu, pričom nový rok revízie návrhu nariadenia bude 2028.

Návrh nariadenia  po roku 2030 ruší kreditný mechanizmus pre nízkoemisné a bezemisné ťažké úžitkové vozidlá, aby tieto vozidlá umelo neznižovali výšku cieľa pre výrobcov vozidiel a nenavrhuje žiadny dodatočný kreditný mechanizmus na podporu alternatívnych palív, ani zohľadnenie emisií z celého životného cyklu vozidiel.

Návrh nariadenia pozostáva z dôvodovej správy, samotného návrhu nariadenia, legislatívneho finančného výkazu, a z príloh nariadenia. Prvá príloha určuje cieľové hodnoty špecifických emisií pre ťažké úžitkové vozidlá, druhá príloha určuje postup zhromažďovania, monitorovania a podávania správ o emisiách z nových ťažkých úžitkových vozidiel a tretia príloha určuje  postup, metódy a výpočty normalizácie špecifických emisií uvedených v článku 4 návrhu nariadenia, štvrtá a piata príloha určuje pravidlá, postupy pre monitorovanie a nahlasovanie údajov, piata príloha šiesta príloha obsahuje tabuľku zhody.

MPK končí: 06.09.2023

Sprievodná dokumentácia

 

Dôležité odkazy

[DoleziteOdkazy]

Dôležité oznamy

[DoleziteOznamy]