Zákon/Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti

17. 12. 2023

Predkladateľ dokumentu: Úrad vlády Slovenskej republiky

Oblasť: práca, spravodlivosť, bezpečnosť, vnútro

Typ: zákon

Dňa 06.12.2023 vláda SR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 189/2023 Z. z. Cieľom predkladaného návrhu zákona je reagovať na pretrvávajúce problémy spojené s nadmerným využívaním, respektíve zneužívaním inštitútu chráneného oznamovateľa. 

Právna úprava zavádza podmienku, aby obsah oznámenia alebo kvalifikovaného oznámenia obsahoval také informácie, ktoré jednoznačne smerujú proti osobe, s ktorou je alebo bola nahlasujúca osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj proti osobe, s ktorou nahlasujúcej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo osobe, s ktorou nahlasujúca osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce a súvisia s jej činnosťou. Je pritom osobitne dôležité, aby intenzita súvisu medzi obsahom oznámenia a činnosťou zamestnávateľa, resp. osoby podľa predchádzajúcej vety dosahovala určitú kvalitatívnu úroveň, čo zákonodarca vyjadruje prostredníctvom prídavného mena „vecný“ (súvis). Výslovne sa zavádza, že oznámenie sa musí týkať, resp. potenciálne prispieť k objasneniu protispoločenskej činnosti zamestnávateľa, kde však podmienka existencie vecného súvisu tiež trvá.

Mení sa aj definícia kvalifikovaného oznámenia, a to tak, že kvalifikovaným oznámením sa rozumie „oznámenie, ktoré je nevyhnutné na objasnenie závažnej protispoločenskej činnosti osoby, s ktorou je alebo bola fyzická osoba v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom obdobnom vzťahu, ako aj osoby, s ktorou tejto fyzickej osobe pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, alebo osoby, s ktorou táto fyzická osoba je alebo bola v kontakte prostredníctvom svojej práce alebo nevyhnutné k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa; medzi kvalifikovaným oznámením a závažnou protispoločenskou činnosťou osoby podľa časti vety pred bodkočiarkou musí existovať vecný súvis“.

V súčasnosti sa oznamovateľ môže domáhať ochrany podľa § 4 ods. 1 (oznamuje trestný čin) alebo § 6 ods. 1 (oznamuje správny delikt), kde ochrana spočíva v tom, že zamestnávateľ môže urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu voči chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom úradu. Navrhuje sa, aby v prípade poskytnutia ochrany podľa § 4 ods. 1 alebo § 6 ods. 1 boli oznamovateľ, zamestnávateľ a úrad okrem tejto skutočnosti informovaní aj o dôvodoch poskytnutia ochrany a poučení o možnosti preskúmať poskytnutie ochrany podľa § 4 ods. 5, respektíve § 6 ods. 5. Novými odsekmi 5 do § 4 a § 6 sa totiž zavádza možnosť, aby zamestnávateľ požiadal o preskúmanie rozhodnutia, ktorým sa poskytla ochrana jeho zamestnancovi, nadriadený správny orgán alebo generálneho prokurátora. 

Generálny prokurátor, respektíve nadriadený správny orgán tak bude podľa týchto ustanovení môcť preskúmavať dôvody poskytnutia ochrany, pričom potvrdí rozhodnutie o poskytnutí ochrany alebo zruší rozhodnutie o poskytnutí ochrany. Zrušením rozhodnutia o poskytnutí ochrany ochrana oznamovateľa poskytovaná podľa § 7 zaniká. Ustanovuje sa oznamovacia povinnosť voči ďalším subjektom (úradu na ochranu oznamovateľov, zamestnávateľovi, orgánu, ktorý poskytol ochranu a chránenému oznamovateľovi) tak, ako je to pri ostatných dôvodoch zániku ochrany oznamovateľa podľa § 8.

V prípade oznamovateľa, ktorý oznámil trestný čin, a ktorému sa neposkytla ochrana, tento oznamovateľ už nebude žiadať o preskúmanie dôvodov neposkytnutia ochrany nadriadeného prokurátora, ale Generálneho prokurátora SR.

Návrhom sa majú rozšíriť prípady, kedy sa nevyžaduje súhlas úradu, na pracovnoprávny úkon alebo rozhodnutie zamestnávateľa v pracovnoprávnom vzťahu voči chránenému oznamovateľovi aj o situáciu, ak ide o pracovnoprávny úkon, ktorý je zamestnávateľ povinný vykonať podľa osobitného predpisu.

Navrhuje sa doplniť výnimka, ktorá vylúči spod pôsobnosti niektorých ustanovení zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti Policajný zbor a jeho príslušníkov.

Jednou z najdôležitejších zmien je to, že návrhom sa majú z prieskumu správnym súdnictvom vylúčiť rozhodnutia generálneho prokurátora podľa § 4 ods. 4 a 5 a § 25aa ods. 3, ako aj rozhodnutia nadriadeného správneho orgánu podľa § 6 ods. 4 a 5 a § 25aa ods. 4.

Návrh zákona bude prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní.

Sprievodná dokumentácia