Príklad: identifikovaní stakeholderi
Môžeme si predstaviť hypotetický príklad, že naša sekcia bola poverená prípravou strategického dokumentu v oblasti podpory a ochrany zdravia obyvateľstva SR. Keďže ide o takú kľúčovú tému, je pochopiteľné, že prijatie stratégie „od stola” by vyvolalo vlnu nevôle a kritiky z rôznych strán. Kým by sme premýšľali nad procesom participácie, mali by sme sa venovať aj komplexnému zmapovaniu stakeholderov. Takéto analýza by nás priviedla zrejme k nasledujúcim výsledkom:
Medzi spolurozhodovateľov by patrili:
- Ministerstvo zdravotníctva SR (minister, štátni tajomníci, generálni riaditelia jednotlivých sekcií),
- premiér,
- iné rezorty a pod.
Medzi kľúčových účastníkov by patrili:
- Úrad verejného zdravotníctva,
- zdravotné poisťovne,
- zástupcovia sekcií a odborov MZ SR,
- Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
- Kancelária WHO na Slovensku.
Medzi technických expertov by sme zaradili:
- sieť zdravotníckych zariadení,
- VÚC,
- odborné komory.
Medzi pripomienkujúcich by patrili:
- pacientske organizácie,
- univerzity a vysoké školy,
- združenia medikov,
- Rada vlády pre občanov so zdravotným znevýhodnením,
- aktívni lekári,
- široká odborná verejnosť.
Medzi pozorovateľmi by boli:
- médiá,
- pacienti,
- informovaná verejnosť,
- obyvateľstvo SR.
Zoznam, samozrejme, nie je vyčerpávajúci a kompletný. Môžeme však vidieť, že spektrum aktérov je široké a rôznorodé a nemožno očakávať, či dokonca vyžadovať od všetkých aktérov rovnakú mieru angažovanosti a záujmu o tému.