Participácia_ako realizovať participatívny proces?
Realizácia participatívneho procesu podľa Scenára 1: Verejnosť je INFORMOVANÁ o príprave verejnej politiky
Charakteristika Scenára 1
- Kroky participatívneho procesu podľa Scenára 1
- Príprava:
- Identifikovanie zainteresovaných aktérov – stakeholderov.
- Identifikovanie tém a problémov, ktoré má verejná politika riešiť, ako aj argumentácií pre možné alternatívy riešenia.
- Identifikovanie záujmov zainteresovaných a možných konfliktov medzi týmito záujmami.
- Návrh dizajnu procesu.
- Participatívne aktivity:
- Informačná kampaň: šírenie informácií o procese tvorby a obsahu verejnej politiky.
- Rozhodnutie o výslednej podobe verejnej politiky a formulovanie záväzkov..
- Informovanie verejnosti o výslednej politike.
- Evaluácia procesu tvorby politiky.
- Príprava:
- Na čo si dávať pozor?
- Príklad z praxe: Agenda 2030
Realizácia participatívneho procesu podľa Scenára 2: Verejnosť sa ZÚČASTŇUJE NA DISKUSII o alternatívach verejnej politiky
- Charakteristika Scenára 2
- Charakteristiky tohto scenára sú zachytené v tabuľke (znovu neopakujeme aktivity z tabuľky k Scenáru 1, hoci väčšinu aktivít je potrebné realizovať aj v tomto prípade).
- Úlohy inštitúcie zodpovednej za prípravu verejnej politiky podľa Scenára 2
- zabezpečenie informačnej kampane,
- koordinácie aktivít zameraných na rôznorodých účastníkov,
- riadenie diskusie o možných riešeniach a argumentoch, ktoré ich podporujú či vyvracajú.
- Kroky participatívneho procesu podľa Scenára 2
- Na čo si dávať pozor?
- Príklad z praxe: Skúsenosti s participáciou na príprave Národného akčného plánu pre deti na roky 2013 – 2017
→ CHCEM VEDIEŤ VIAC
- Viac sa o participácii detí a mládeže (a iných zraniteľných skupín) dočítate v publikácii Hlas menšín.
- O tom, ako efektívne zapájať zraniteľné skupiny sa dozviete v publikácii Metodika zapájania zraniteľných skupín.
Realizácia participatívneho procesu podľa Scenára 3: Verejnosť sa ZÚČASTŇUJE NA ROZHODOVANÍ o verejnej politike
- Charakteristika Scenára 3
- Charakteristiky tohto scenára sú zachytené v tabuľke (znovu neopakujeme aktivity z tabuľky k Scenáru 1, hoci väčšinu aktivít je potrebné realizovať aj v tomto prípade).
- Úlohy inštitúcie zodpovednej za prípravu verejnej politiky podľa Scenára 3
- zabezpečenie informačnej kampane,
- riadenie diskusie,
- koordinácia aktivít rôznorodých účastníkov v argumentácii o jednotlivých možných riešeniach a pri hľadaní optimálneho riešenia, ktoré bude vyhovovať maximálnemu podielu strategických stakeholderov aj verejnosti.
- Kroky participatívneho procesu podľa Scenára 3
- Na čo si dávať pozor?
- Príklad z praxe: Stratégia v oblasti kultúry
Realizácia participatívneho procesu podľa Scenára 4: Verejnosť sa PODIEĽA NA DOSAHOVANÍ DOHODY o prioritách verejnej politiky, ako aj na jej REALIZÁCII
- Charakteristika Scenára 4
- Úlohy inštitúcie zodpovednej za prípravu verejnej politiky podľa Scenára 4
- Význam záväzku, ktorý na seba berie orgán, ktorý je za celý proces zodpovedný (napr. vláda, ministerstvo, samospráva), je v tomto scenári najväčší – nejde totiž iba o záväzok zrealizovať participatívny proces otvorený verejnosti, ale akceptovať to riešenie, ktoré bude vybraté v náročnom procese vzájomných konzultácií a argumentácií všetkých stakeholderov, pracovných skupín, vyjednávacích tímov a ďalších – a toto riešenie presadiť v definitívnom rozhodnutí o konkrétnej podobe novej verejnej politiky.
- Kroky participatívneho procesu podľa Scenára 4
→ CHCEM VEDIEŤ VIAC
- Chýbajú vám informácie o konkrétnych skúsenostiach zo zrealizovaných participatívnych procesov v rôznych témach a na rôznych úrovniach verejnej správy na Slovensku? Nájdete ich v príbehoch pilotných projektov:
- Participácia: cesta mladých ľudí k politikám
- Svidník - mesto pre všetkých
- Participácia v rozvoji environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety
- Participácia a odpadové hospodárstvo
- Prístupné mesto – participácia pri zvyšovaní prístupnosti mesta Nitry
- Prístupné mesto - participácia pri zvyšovaní prístupnosti mesta Nitry (jasná tlač)
- Participatívne mechanizmy: KTO, ČO, KEDY, AKO?
- Participácia obcí pri rozvoji územných klastrov
- Doprava, mesto a ľudia – participácia v plánovaní udržateľnej mobility
- Participácia a plánovanie verejných priestranstiev
- Zaujíma vás, ako sa na zrealizované procesy pozerali odborníci? Zistite to v publikácii:
- Potrebujete inšpirácie, ako motivovať a zapájať verejnosť do tvorby verejných politík? Prečítajte si: