Služby vo verejnom záujme
„Nie je povinnosťou verejnej správy zabezpečovať služby, ale zaistiť, aby boli poskytované.“ (Mario Cuomo)
Základné informácie
- Zaradenie: podaktivita 1 – Participácia a ústredné orgány štátnej správy
- Téma: služby vo verejnom záujme, zvyšovanie účasti MNO na tvorbe a implementácii verejných politík
- Obdobie realizácie: február 2022 – november 2023
- Experti a expertky zapojení do zberu dát: Mária Milková, Michaela Ďurdíková, Veronika Zahorjan, Lucia Švecová, Adriána Kováčová, Mária Murray Svidroňová, Katarína Vitališová
- Financovanie: tento projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa
Východiská
Verejná správa a mimovládne neziskové organizácie (MNO), realizujú činnosti a poskytujú služby, ktorých spoločným menovateľom je často verejný záujem. Do produkcie služieb vo verejnom záujme (t. j. verejné služby v oblastiach všeobecného záujmu), sa zapájajú aj MNO, čím v určitých oblastiach poskytovania služieb občanom dochádza k prekryvu kompetencií verejnej správy. Tento trend je možné pozorovať na všetkých úrovniach verejnej správy (národná, regionálna, lokálna). Ide o služby, kde dopĺňajú alebo nahrádzajú služby, ktoré majú byť poskytované verejnou správou (štátnou správou či samosprávou). Z mnohých dôvodov môže byť poskytovanie týchto služieb štátom, či samosprávou neefektívne a neadresné, pričom MNO vďaka skúsenostiam z terénu a z priameho kontaktu s občanmi vedia zabezpečiť ich vyššiu efektivitu a kvalitu. MNO poskytujú služby tohto typu v sociálnej oblasti, zdravotníctve, v životnom prostredí, vo vzdelávaní a v mnohých ďalších oblastiach, ktoré zatiaľ nie sú na Slovensku dostatočne zmapované.
Na aké problémy a prekážky v poskytovaní služieb vo verejnom záujme narážajú MNO?
V porovnaní s inštitúciami verejnej správy MNO narážajú na legislatívne a ekonomické prekážky, resp. nerovnaké podmienky financovania týchto služieb. Musia sa spoliehať na rôzne zdroje financovania, čo vedie k nestabilite zabezpečovania a poskytovania služieb vo verejnom záujme. Neudržateľnosť financovania konštatujú autori vo väčšine odborných publikácií, ktoré sa venujú v ostatných rokoch situácii neziskového sektora na Slovensku, ale aj v zahraničí, pričom sa často odvolávajú na legislatívu, ktorá nedokáže poskytnúť MNO, ktoré dopĺňajú alebo nahrádzajú verejnú správu, dostatočnú oporu a motiváciu.
Zámery a ciele
Zlepšenie podmienok pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme považujeme za výhodné pre obe strany, verejnú správu i MNO, ako aj pre tretiu stranou, ktorou je občan a verejnosť, keďže umožní zabezpečenie a skvalitnenie služieb tam, kde štát alebo samospráva z objektívnych dôvodov nemôže alebo nedokáže pôsobiť. Na to, aby sa mohol tento vzťah ďalej rozvíjať, je potrebné reflektovať na pomenované výzvy či nedostatky (v legislatívnom prostredí, v oblasti financovania či budovania udržateľných kapacít).
Hlavný cieľ: participatívne zmapovať existujúci stav a podmienky pre poskytovanie služieb vo verejnom záujme a následne participatívne navrhnúť opatrenia pre optimalizáciu podmienok a zlepšenie existujúcej situácie v oblasti poskytovania služieb vo verejnom so zámerom vniesť do praxe poskytovania týchto služieb princípy predvídateľnosti, transparentnosti, udržateľnosti a efektívnosti.
Špecifické ciele:
- zabezpečiť participatívny proces zberu dát pre potreby spracovania analýzy podmienok pre poskytovanie služieb vo verejnom záujme a tvorby odporúčaní pre zmenu legislatívy a model ich financovania prostredníctvom mimovládnych neziskových organizácií,
- otvoriť diskusiu o porozumení pojmu verejný záujem a služba vo verejnom záujme, alternatívne pojmu všeobecná prospešnosť a všeobecne prospešné služby,
- pripraviť legislatívny zámer, ktorý uchopí pojem verejný záujem, resp. služby vo verejnom záujme vzhľadom na aktuálne požiadavky meniaceho sa prostredia a potrieb spoločnosti a tiež pomenuje princípy oprávnenosti financovania takýchto služieb z verejných zdrojov,
- pomenovať finančné mechanizmy vhodné na financovanie z verejných zdrojov, aplikovateľné v našom prostredí,
- konkretizovať všeobecne prospešné služby, pri ktorých spolupracujú, dopĺňajú alebo nahrádzajú verejnú správu MNO.
Štruktúra činností
- spracovanie analýzy východiskového stavu, zameranú na legislatívne prostredie EÚ a SR,
- mapovanie zahraničnej dobrej praxe,
- výber troch pilotných oblastí (neformálne vzdelávanie, pomoc ľuďom bez domova a integrácia cudzincov),
- zabezpečenie odbornej metodiky zberu dát v spolupráci s dodávateľom (Fakultou sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave),
- príprava a implementácia participatívneho zberu dát prostredníctvom realizácie:
- rozhovorov na dotknutých ÚOŠS,
- online dotazníkového prieskumu ( samospráva),
- online dotazníkového prieskumu (MNO),
- fokusových skupín (MNO, štátna správa a samospráva),
- analýza zmlúv MNO s organizáciami verejného sektora evidované v Centrálnom registri zmlúv,
- spracovanie predbežného vyhodnotenia zozbieraných dát dodávateľom - predbežná analýza,
- spracovanie prípadových štúdií, zameraných na inovatívne nástroje financovania z verejných zdrojov v zahraničí,
- realizácia druhej fázy participatívneho procesu:
- otvorenie diskusie pri okrúhlych stoloch (MNO, štátna správa a samospráva, akadémia) s cieľom zabezpečenia odbornej konfrontácie s výsledkami výskumu,
- realizácia cyklu expertných panelov, ktorých výsledkom sú podklady pre tvorbu legislatívneho návrhu a návrh legislatívnych zmien,
- spracovanie legislatívneho návrhu,
- vytvorenie príručky zameranej na spoluprácu / uzatváranie partnerstiev s neverejnými poskytovateľmi, ktorá bude slúžiť nie len pre MNO, ale aj pre verejnú správu.
Poznámka: chronológiu prác a informácie o detailnom priebehu realizácie nájdete TU.
Prečo sme zvolili participatívny prístup?
Participatívnym prístup nám pomôže podporiť proces:
- otvorenia odbornej diskusie a rozšírenia priestoru pre zapojenie relevantného spektra aktérov,
- vzájomného pochopenia a akceptácie záujmov a potrieb subjektov verejnej správy a MNO,
- zmeny naratívu smerom od princípu konkurencie k partnerstvu pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme verejným/neverejným poskytovateľom,
- zabezpečenia vstupov, potrebných pre definovanie služieb vo verejnom záujme a nastavenia finančných mechanizmov pre jednotlivé služby vychádzajúce zo všeobecne prospešných oblastí,
- vytvorenia akceptovateľného návrhu na zmenu legislatívy a príručky kontrahovania, ktorá bude vychádzať z potrieb existujúcej aplikačnej praxe.
Participatívny proces a jeho harmonogram
Participatívny proces sa realizuje v období od február 2022 – október 2023, zabezpečuje participáciu na expertnej, stakeholderskej aj občianskej úrovni. Vytvára priestor pre konzultovanie a spolutvorbu. Viac informácií o cieľoch, aktéroch a fázach participatívneho procesu, ako aj o možnostiach ako sa zapojiť do procesu tvorby, nájdete v dokumente Návrh participatívneho procesu zberu dát pre analýzu služieb vo verejnom záujme a tvorby odporúčaní pre zmenu legislatívy a model ich financovania, alebo v našej novovytvorenej sekcii – plánované a realizované participatívne procesy/služby vo verejnom záujme, v ktorej informujeme o jeho priebehu.
Očakávané výstupy
- spracovaná analýza východiskového stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
- spracovaná metodika zberu dát,
- spracovaná predbežná správa k stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
- spracovaná záverečná analýza stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
- spracovaný návrh optimalizácie a štandardizácie služieb vo verejnom záujme,
- legislatívny zámer k službám vo verejnom záujme,
- príručka k typom spolupráce verejnej správy a MNO v oblasti poskytovania služieb vo verejnom záujme.
S kým spolupracujeme na príprave analýzy služieb vo verejnom záujme?
Na základe výsledkov verejného obstarávania sme uzatvorili spoluprácu s Ústavom verejnej politiky na Fakulte sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave. Predmetom dodávateľskej služby bude odborná metodika zberu dát, predbežné spracovanie dát z dotazníkového prieskumu a fókusových skupín a záverečná správa k poskytovaniu služieb vo verejnom záujme v SR verejnou správou a MNO.
- Autori a utorky metodiky: Emília Sičáková-Beblavá a Zuzana Polačková
- Recenzent: Michal Sedlačko
Kontakt
Mária Milková (+421 2 509 44 981)