Služby vo verejnom záujme

„Nie je povinnosťou verejnej správy zabezpečovať služby, ale zaistiť, aby boli poskytované.“ (Mario Cuomo)

Základné informácie

  • ""Zaradenie: podaktivita 1 – Participácia a ústredné orgány štátnej správy
  • Téma: služby vo verejnom záujme, zvyšovanie účasti MNO na tvorbe a implementácii verejných politík
  • Obdobie realizácie: február 2022 – november 2023
  • Experti a expertky zapojení do zberu dát: Mária Milková, Michaela Ďurdíková, Veronika Zahorjan, Lucia Švecová, Adriána Kováčová, Mária Murray Svidroňová, Katarína Vitališová
  • Financovanie: tento projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa

Východiská

Verejná správa a mimovládne neziskové organizácie (MNO), realizujú činnosti a poskytujú služby, ktorých spoločným menovateľom je často verejný záujem. Do produkcie služieb vo verejnom záujme (t. j. verejné služby v oblastiach všeobecného záujmu), sa zapájajú aj MNO, čím v určitých oblastiach poskytovania služieb občanom dochádza k prekryvu kompetencií verejnej správy. Tento trend je možné pozorovať na všetkých úrovniach verejnej správy (národná, regionálna, lokálna). Ide o služby, kde dopĺňajú alebo nahrádzajú služby, ktoré majú byť poskytované verejnou správou (štátnou správou či samosprávou). Z mnohých dôvodov môže byť poskytovanie týchto služieb štátom, či samosprávou neefektívne a neadresné, pričom MNO vďaka skúsenostiam z terénu a z priameho kontaktu s občanmi vedia zabezpečiť ich vyššiu efektivitu a kvalitu. MNO poskytujú služby tohto typu v sociálnej oblasti, zdravotníctve, v životnom prostredí, vo vzdelávaní a v mnohých ďalších oblastiach, ktoré zatiaľ nie sú na Slovensku dostatočne zmapované.

Na aké problémy a prekážky v poskytovaní služieb vo verejnom záujme narážajú MNO?

V porovnaní s inštitúciami verejnej správy MNO narážajú na legislatívne a ekonomické prekážky, resp. nerovnaké podmienky financovania týchto služieb. Musia sa spoliehať na rôzne zdroje financovania, čo vedie k nestabilite zabezpečovania a poskytovania služieb vo verejnom záujme. Neudržateľnosť financovania konštatujú autori vo väčšine odborných publikácií, ktoré sa venujú v ostatných rokoch situácii neziskového sektora na Slovensku, ale aj v zahraničí, pričom sa často odvolávajú na legislatívu, ktorá nedokáže poskytnúť MNO, ktoré dopĺňajú alebo nahrádzajú verejnú správu, dostatočnú oporu a motiváciu.

Zámery a ciele

Zlepšenie podmienok pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme považujeme za výhodné pre obe strany, verejnú správu i MNO, ako aj pre tretiu stranou, ktorou je občan a verejnosť, keďže umožní zabezpečenie a skvalitnenie služieb tam, kde štát alebo samospráva z objektívnych dôvodov nemôže alebo nedokáže pôsobiť. Na to, aby sa mohol tento vzťah ďalej rozvíjať, je potrebné reflektovať na pomenované výzvy či nedostatky (v legislatívnom prostredí, v oblasti financovania či budovania udržateľných kapacít).

Hlavný cieľ: participatívne zmapovať existujúci stav a podmienky pre poskytovanie služieb vo verejnom záujme a následne participatívne navrhnúť opatrenia pre optimalizáciu podmienok a zlepšenie existujúcej situácie v oblasti poskytovania služieb vo verejnom so zámerom vniesť do praxe poskytovania týchto služieb princípy predvídateľnosti, transparentnosti, udržateľnosti a efektívnosti.

Špecifické ciele:

Štruktúra činností

  • spracovanie analýzy východiskového stavu, zameranú na legislatívne prostredie EÚ a SR,
  • mapovanie zahraničnej dobrej praxe,
  • výber troch pilotných oblastí (neformálne vzdelávanie, pomoc ľuďom bez domova a integrácia cudzincov),
  • zabezpečenie odbornej metodiky zberu dát v spolupráci s dodávateľom (Fakultou sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave),
  • príprava a implementácia participatívneho zberu dát prostredníctvom realizácie:
    • rozhovorov na dotknutých ÚOŠS,
    • online dotazníkového prieskumu ( samospráva),
    • online dotazníkového prieskumu (MNO),
    • fokusových skupín (MNO, štátna správa a samospráva),
  • analýza zmlúv MNO s organizáciami verejného sektora evidované v Centrálnom registri zmlúv,
  • spracovanie predbežného vyhodnotenia zozbieraných dát dodávateľom - predbežná analýza,
  • spracovanie prípadových štúdií, zameraných na inovatívne nástroje financovania z verejných zdrojov v zahraničí,
  • realizácia druhej fázy participatívneho procesu:
    • otvorenie diskusie pri okrúhlych stoloch (MNO, štátna správa a samospráva, akadémia) s cieľom zabezpečenia odbornej konfrontácie s výsledkami výskumu,
    • realizácia cyklu expertných panelov, ktorých výsledkom sú podklady pre tvorbu legislatívneho návrhu a návrh legislatívnych zmien,
  • spracovanie legislatívneho návrhu,
  • vytvorenie príručky zameranej na spoluprácu / uzatváranie partnerstiev s neverejnými poskytovateľmi, ktorá bude slúžiť nie len pre MNO, ale aj pre verejnú správu.

Poznámka: chronológiu prác a informácie o detailnom priebehu realizácie nájdete TU.

Prečo sme zvolili participatívny prístup?

Participatívnym prístup nám pomôže podporiť proces:

  • otvorenia odbornej diskusie a rozšírenia priestoru pre zapojenie relevantného spektra aktérov,
  • vzájomného pochopenia a akceptácie záujmov a potrieb subjektov verejnej správy a MNO,
  • zmeny naratívu smerom od princípu konkurencie k partnerstvu pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme verejným/neverejným poskytovateľom,
  • zabezpečenia vstupov, potrebných pre definovanie služieb vo verejnom záujme a nastavenia finančných mechanizmov pre jednotlivé služby vychádzajúce zo všeobecne prospešných oblastí,
  • vytvorenia akceptovateľného návrhu na zmenu legislatívy a príručky kontrahovania, ktorá bude vychádzať z potrieb existujúcej aplikačnej praxe.

Participatívny proces a jeho harmonogram

Participatívny proces sa realizuje v období od február 2022 – október 2023, zabezpečuje participáciu na expertnej, stakeholderskej aj občianskej úrovni. Vytvára priestor pre konzultovanie a spolutvorbu. Viac informácií o cieľoch, aktéroch a fázach participatívneho procesu, ako aj o možnostiach ako sa zapojiť do procesu tvorby, nájdete v dokumente Návrh participatívneho procesu zberu dát pre analýzu služieb vo verejnom záujme a tvorby odporúčaní pre zmenu legislatívy a model ich financovania, alebo v našej novovytvorenej sekcii – plánované a realizované participatívne procesy/služby vo verejnom záujme, v ktorej informujeme o jeho priebehu.

Očakávané výstupy

  • spracovaná analýza východiskového stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
  • spracovaná metodika zberu dát,
  • spracovaná predbežná správa k stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
  • spracovaná záverečná analýza stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami VS,
  • spracovaný návrh optimalizácie a štandardizácie služieb vo verejnom záujme,
    • legislatívny zámer k službám vo verejnom záujme,
    • príručka k typom spolupráce verejnej správy a MNO v oblasti poskytovania služieb vo verejnom záujme.

S kým spolupracujeme na príprave analýzy služieb vo verejnom záujme?

Na základe výsledkov verejného obstarávania sme uzatvorili spoluprácu s Ústavom verejnej politiky na Fakulte sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave. Predmetom dodávateľskej služby bude odborná metodika zberu dát, predbežné spracovanie dát z dotazníkového prieskumu a fókusových skupín a  záverečná správa k poskytovaniu služieb vo verejnom záujme v SR verejnou správou a MNO.

  • Autori a utorky metodiky: Emília Sičáková-Beblavá a Zuzana Polačková
  • Recenzent: Michal Sedlačko

Kontakt

Mária Milková (+421 2 509 44 981)

Ďalšie relevantné výstupy k téme