Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 26. apríl 2024, piatok
 

Služby vo verejnom záujme: Analytika

Čo bolo predmetom analýzy východiskového stavu?

Mapovanie východiskového stavu bolo spojené s Analýzou legislatívy SR k pojmom verejný záujem, služby vo verejnom záujme, všeobecne prospešné služby, verejnoprospešné služby a pod. Analýza legislatívneho prostredia a existujúcich právnych predpisov, popisuje kompetenčný rámec ústredných orgánov štátnej správy (ÚOŠS) a definuje predpoklady pre výkon a financovanie služieb vo verejnom záujme MNO prierezovo, ako aj v jednotlivých sektoroch pôsobenia MNO. V druhom kroku sme analyzovali vymedzenie kompetenčných rámcov ÚOŠS a OÚOŠS. Výstupom je Prehľad kompetenčných rámcov ÚOŠS a OÚOŠS. Na základe analýzy kompetenčného rámca sme definovali rezorty zodpovedné za kompetencie v jednotlivých kategóriách služieb. Materiál na základe prehľadu odbornej literatúry a analýzy legislatívy vysvetľuje pojem služby vo verejnom záujme. Na základe legislatívnej analýzy v SR a vybraných krajín v zahraničí zhodnocujeme legislatívne predpoklady pre poskytovanie a financovanie služieb vo VZ prostredníctvom MNO.

Čo zadefinovala metodika zberu dát?

Metodika je dokument, ktorý definuje rámec a spôsob akým mapovať vzťah medzi verejnou správou a MNO pri poskytovaní služieb tretím stranám, obyvateľom Slovenska. Jej spracovaniu zo strany Ústavu verejnej politiky na Fakulte sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave, predchádzala konceptualizácia toho, čo bude predmetom mapovania a merania v rámci výskumu stavu poskytovania služieb vo verejnom záujme. Metodika identifikovala existujúce koncepty, týkajúcich sa zabezpečovania služieb vo verejnej správe (verejná služba, služby vo verejnom záujme, verejnoprospešné služby, všeobecne prospešné služby). Dokument určuje metódy zberu dát od vytvorenia zoznamu všeobecne prospešných  služieb v kompetencii jednotlivých rezortov, ktorými sú napĺňané všeobecne prospešné služby, až po protokol pre dotazníkový zber dát na úrovni verejnej správy a mimovládnych neziskových organizácií. Metódy zberu dát sú orientované na získanie informácií o poskytovaní všeobecne prospešných služieb a zároveň aj mieru motivácie vstupovať so spolupráce a interagovať navzájom. Metodika sa vzťahuje na tri pilotné oblasti (neformálne vzdelávanie, pomoc ľuďom bez domova a integrácia cudzincov), ale aj na ostatné oblasti, v ktorých dochádza k poskytovaniu všeobecne prospešných oblastiach. Pri tvorbe metodiky sme spolupracovali so zástupcami relevantných rezortov štátnej správy, ktoré nám v troch pilotných oblastiach poskytli podklady ku kategorizácii služieb pre dotazníkový zber dát.

Čo nájdete v predbežnej správe k stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa, alebo spolupracuje so subjektami VS?

Predbežná správa pracuje s dátami, ktoré boli zozbierané v rámci participatívneho procesu zberu dát a dátami zo vstupných analýzami. Využité boli kvalitatívne, ako aj kvantitatívne výskumné metódy spracovania dát. Správa začína zhrnutím hlavných zistení a odporúčaní pre verejnú politiku. Následne predstavuje konceptualizáciu verejných služieb a vysvetľuje, prečo využívame pojem všeobecne prospešné služby na pomenovanie služieb, ktoré má resp. mala by zabezpečovať verejná správa. V texte tejto správy využívame aj zjednodušený pojem služby, ak hovoríme o vybraných všeobecne prospešných službách. Pokračuje odôvodnením výberu troch konkrétnych oblastí všeobecne prospešných služieb, ktoré boli vybrané pre potreby pilotnej štúdie. Správa obsahuje analýzu štyroch samostatných, unikátnych a vzájomne sa dopĺňajúcich datasetov, ktoré reprezentujú výsledky z jednotlivých zberov dát. Každá časť stručne predstavuje postup zberu dát a merania, výsledky a hlavné zistenia.

  • motivácie mimovládnych a neziskových organizácií (ďalej len MNO) spolupracovať so štátom,
  • zabezpečovanie všeobecne prospešných služieb miestnou a regionálnou samosprávou,
  • poskytovanie všeobecne prospešných služieb MNO,
  • mluvy MNO s organizáciami verejného sektora evidované v Centrálnom registri zmlúv (ďalej len CRZ).

Autori a autorky predbežnej správy: Matúš Sloboda, Emília Sičáková-Beblavá, Brian Fabo a Monika Šmeringaiová / ÚVP FSEV UK v Bratislave

Čo bude obsahom záverečnej analýzy stavu poskytovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje so subjektami verejnej správy?

Analýza detailne rozpracuje témy, ktoré sú spracované v predbežnej správe. Predstavuje návrhy a opatrenia v prospech rozvoja, využívania a financovania služieb, v ktorých MNO nahrádza, dopĺňa alebo spolupracuje s orgánmi verejnej správy pri službách a úlohách, ktoré majú v kompetencii. Súčasťou záverečnej analýzy budú odporúčania pre zlepšenie podmienok poskytovania verejných služieb a vzájomnej spolupráce a návrh optimalizácie poskytovania a financovania služieb, ktoré sú poskytované vo verejnom záujme, v previazaní na prípadné zmeny právnych úprav,  legislatívy, či aplikačnej praxe v zmysle výsledkov analýzy.

Prečo potrebujeme legislatívny zámer?

Hlavným problémom je, že pojem verejný záujem nie je v slovenskej legislatíve jednoznačne zadefinovaný, rovnako ako ani princípy, ktoré by všeobecne (univerzálnym spôsobom) upravovali oprávnenie na podporu neverejného poskytovateľa pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Zároveň, neexistuje jednotný a prehľadný zoznam služieb, za ktoré zodpovedajú jednotlivé orgány verejnej moci podľa kompetenčného zákona, a teda ani definovaná podmnožina, ktoré z týchto služieb sú čiastočne alebo úplne poskytované neverejnými poskytovateľmi. Chýbajú informácie o spôsobe zabezpečenia, ako napr. finančné hľadisko, formy formálnej či neformálnej spolupráce, dôvody (ne)spolupráce a pod. Našim cieľom je pripraviť legislatívny zámer s čo najväčšou legitimitou, postavený na odborných (informovaných) odporúčaniach odborníkov z oblasti verejných politík a verejnej správy, ekonómie, práva a legislatívy, akademického prostredia, ako aj odborníkov z  praxe. Legislatívny zámer zadefinuje relevantné pojmy, princípy, mechanizmy a i., ktoré sú nevyhnutným predpokladom pre zlepšenie podmienok pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme neverejnými poskytovateľmi v Slovenskej republike, a to pri zachovaní zdravej konkurencie.

Pre koho bude určená príručka: typy spolupráce VS a MNO v oblasti poskytovania služieb vo verejnom záujme

Príručka: typy spolupráce verejnej správy a mimovládnych neziskových organizácií v oblasti poskytovania služieb vo verejnom záujme bude určená pre zástupcov verejnej správy na všetkých úrovniach (štátna správa, miestna a regionálna územná samospráva), ako aj predstaviteľom mimovládnym neziskových organizácií. Jej cieľom je pomenovať princípy dobrej spolupráce prostredníctvom kvalitného manažmentu kontrahovania medzi VS a MNO. Ponúkne príklady, ktoré rozširujú možnosti účasti MNO na implementácii verejných politík a profesionalizácie riadenia vzťahov medzi verejnou správou. Okrem iného pomenuje, prečo a v ktorých prípadoch je výhodné využívať na poskytovanie služieb neverejných poskytovateľov (s dôrazom na MNO). Bude obsahovať odporúčané postupy pri uzatváraní spoluprác/kontrahovaní, či už vo forme partnerstiev, priamej finančnej podpory alebo prostredníctvom inovatívnych finančných mechanizmov. Príručka bude prezentovaná na odbornej konferencii v auguste 2023 v Bratislave.