Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Polícia

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 17. október 2021, nedeľa
 

Fiktívne vs. skutočné doručenie zásielky

Čoraz viac času trávime na internete a uprednostňujeme nákup on-line pred návštevou predajne. Nakupujeme cez počítač, alebo mobilný telefón. To zneužívajú aj podvodníci, ktorí e-mailom kontaktujú potenciálne obete a predstierajú doručenie zásielky. Najčastejšie sa vydávajú za Slovenskú poštu alebo Fedex. Spoliehajú sa na to, že práve vy čakáte jej doručenie. V texte e-mailu odkazujú na dodatočnú úhradu spojenú s doručením. Často to odôvodňujú ďalšími nákladmi na doručenie, navýšenie cla za tovar a podobne. 

Pri podvodnom doručovaní príde klientovi e-mail s výzvou na zaplatenie dodatočnej platby súvisiacej s doručením zásielky. E-mail obsahuje odkaz na platobný e-comm terminál alebo phishingovú web stránku, teda takú, ktorá svojim vzhľadom pripomína skutočnú stránku banky alebo spoločnosti poskytujúcej bezhotovostnú platobnú službu. Následne klient uskutoční platbu a na podvodnej stránke zadá všetky údaje z platobnej karty, prípadne na podvodnej stránke platobnej služby (najčastejšie paypal alebo skrill) uvedie svoje identifikačné a autentifikačné detaily. V skutočnosti ale nejde o stránky týchto služieb. Formát a rozsah údajov, ktoré páchatelia získajú, sú rôzne, v závislosti od spôsobu a mechaniky hromadného útoku. Cieľom týchto hromadných útokov je získať vaše identifikačné a autentifikačné klientske údaje. Niekedy sú spojené aj s inštaláciou „sniff malwaru“ teda škodlivého kódu do počítača alebo telefónu. Pomocou škodlivého softvéru tak majú páchatelia prístup k vašim citlivým údajom.

Seriózne spoločnosti fungujú tak, že adresát dostane e-mail o existencii zásielky, s odkazom na približný termín jej doručenia, prípadne meno a telefónne číslo kuriéra. Takisto zväčša obsahuje špecifický identifikátor zásielky. Skutočné výzvy nikdy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s požiadavkou na dodatočnú platbu. V prípade, že vznikne neočakávaný finančný náklad v súvislosti so zásielkou, jeho úhrada je spravidla konzultovaná s klientom telefonicky a v prípade vyriešenia problému dostane klient e-mail alebo sms správu s odkazom na platbu, či QR kód. Rovnako prílohu tvorí vyčíslenie dodatočného nákladu na faktúre alebo dodacom liste, dnes už štandardne v elektronickej podobe.

Na podvody pravidelne upozorňujeme verejnosť v závislosti na opakujúcich sa prípadoch napríklad aj na sociálnej sieti: "Falošné emaily" , Slovenská pošta - podvodné emaily, Upozornenie Slovenskej pošty na falošné emaily.