SMERNICE OECD

Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti

Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti (DOCX, 26 kB) (ďalej len „smernice“) predstavujú medzinárodný kódex etických zásad, smerovaných vládam, aby odporučili ich dodržiavanie nadnárodným spoločnostiam v rámci svojej územnej pôsobnosti i smerom k zahraničiu. Výnimočnosť smerníc spočíva v tom, že sú jediným medzinárodným kódexom, ktorý sa vlády zaviazali podporovať v záujme presadzovania štandardov zodpovednosti, morálky, kultúry
a integrity nadnárodných spoločností v systéme medzinárodných obchodných vzťahov.

Smernice slúžia ako referenčný rámec poskytujúci zásady, normy a odporúčania 
na zodpovedné podnikanie, v súlade s platnými právnymi predpismi a medzinárodne uznávanými štandardmi. Sú navrhnuté tak, aby umožňovali určitú flexibilitu pri zavádzaní protikorupčných programov a zásad, najmä vzhľadom na veľkosť firmy, odlišnosti jednotlivých odvetví, štátov a kultúr.

Štáty,ktoré pristúpili k smerniciam, sa zaviazali podporovať ich implementáciu v súlade s Rozhodnutím Rady o Smerniciach OECD pre nadnárodné spoločnosti z 27. júna 2000. Smernice, napriek názvu viažucemu sa na nadnárodné spoločnosti, reflektujú potreby všetkých spoločností nadnárodných i domácich a podporujú aj malé a stredne veľké podniky, aby sa v maximálnej miere riadili ich zásadami. Smernice sú však právne nezáväzné, v prípade ich porušenia nie je možné spoločnosti sankcionovať alebo žiadať kompenzácie.

Smernice formou dobrovoľných princípov, odporúčaní a zásad dobrej praxe
pre zodpovedné podnikanie sa dotýkajú mnohých oblastí pôsobenia spoločností, akými
sú transparentnosť, zamestnanecké vzťahy, boj proti korupcii, konkurenčný boj a iné. Štáty,ktoré pristúpili k smerniciam sa zaviazali zriadiť národné kontaktné miesta, ako fórum
pre diskusie, podporu účinnosti a presadzovanie koncepčného zámeru smerníc pri riešení sporov nadnárodných spoločností.

Slovenská republika zriadila Národné kontaktné miesto pre Smernice pre nadnárodné spoločnosti (ďalej len „Národné kontaktné miesto“) pri Ministerstve hospodárstva Slovenskej republiky, Rozhodnutia č.3/2016 ministra hospodárstva Slovenskej republiky v roku 2016 (PDF, 417 kB). Národné kontaktné miesto bolo zriadené na dobu určitú do 31. decembra 2023. Následne bolo opätovne zriadené Rozhodnutím č. 9/2023 ministerky hospodárstva Slovenskej republiky z 18.decembra 2023 (PDF, 77 kB). Legitimitu Národného kontaktného miesta upravuje Štatút Národného kontaktného miesta pre Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti (PDF, 243 kB). Priebeh rokovania určuje Rokovací poriadok Národného kontaktného miesta pre Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti (PDF, 1 MB).

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v nadväznosti na implikácie preventívneho pôsobenia a uplatňovania kapitoly VII. Smerníc, zameranej na „Boj proti podplácaniu, žiadaniu úplatkov a vydieraniu“,požiadalo o členstvo v Národnom kontaktnom mieste. Rozhodnutím ministra hospodárstva Slovenskej republiky č. 7/2017 z 10. apríla 2017 bol schválený Dodatok č. 1 k Štatútu Národného kontaktného miesta pre Smernice OECD (PDF, 579 kB)  pre nadnárodné spoločnosti a Dodatok č. 1 k Rokovaciemu poriadku Národného kontaktného miesta pre Smernice OECD (PDF, 718 kB)  pre nadnárodné spoločnosti. Týmto aktom sa Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky stalo platným členom Národného kontaktného miesta.

Informácie o zriadení a kompetenciách Národného kontaktného miesta sú zverejnené na webovom sídle Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.[1]