Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 27. apríl 2024, sobota
 

Inkubátor participácie (príklady dobrej praxe)

Základné informácie

  • Zaradenie: podaktivita 1 – Participácia a ústredné orgány štátnej správy,
  • Téma: podpora budovania kapacít pre participáciu na úrovni štátnej správy,
  • Doba realizácie: december 2022 – november 2023,
  • Partneri: vybrané ústredné orgány štátnej správy,
  • Zapojení experti a expertky z ÚSV ROS: Jakub Adámek, Veronika Fajbíková, Lucia Lacika,
  • Financovanie: projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa.

Čo je Inkubátor participácie?

V inkubátore participácie rozširujeme pohľad na rôzne podoby participácie (zapájania verejnosti) a otvárame témy, ktoré skúmajú participáciu v širšom kontexte na vybraných príkladoch praxe zo Slovenska a zahraničia. Vďaka identifikovaným príkladom dobrej praxe vieme priniesť inšpirácie do praxe verejnej správy, ktoré sa dajú využiť pri zapájaní verejnosti nielen v procese tvorby a implementácie verejných politík, ale aj v oblasti spravovania vecí verejných, verejnej kontroly, či dohľadu nad správou vecí verejných. Výstupy, ktoré vznikajú v rámci analýzy modelov zavádzania princípov transparentnosti, participácie a zúčtovateľnosti a zmapované príklady dobrej zahraničnej a domácej praxe predstavujú výstupy, ktoré sú základom budovania našej znalostnej databázy a súčasne slúžia ako podkladové zdroje pre tvorbu indikátorov Indexu participácie (systém monitoringu a hodnotenia podmienok, stavu a kvality participácie v prostredí ústredných orgánov štátnej správy, regionálnej a miestnej územnej samosprávy).

Prečo analyzujeme uplatňovanie princípov transparentnosti a zúčtovateľnosti?

Medzi kľúčové predispozície participácie, medzi ktoré radíme princíp transparentnosti a zúčtovateľnosti. Transparentnosť spolu so zúčtovateľnosťou predstavujú nevyhnutné “podhubie” pre úspešnú realizáciu participatívnych procesov - adekvátna miera prístupnosti informácií nie len o procese samotnom, ale aj o gestorovi participatívneho procesu anuluje informačnú asymetriu medzi potenciálnym aktérom participatívneho procesu a gestorom ešte pred spustením procesu. Zúčtovateľnosť je zas nevyhnutným naplnením transparentnosti a legitimity participatívneho procesu najmä počas a po realizácii procesu.

  • Transparentnosť: analyzujeme faktory, ktoré umožňujú efektívnu realizáciu participácie, ktoré môžu byť zosumarizované ako transparentnosť v zmysle prístupu k informáciám. Proaktívne či reaktívne zverejňovanie adekvátnych a relevantných informácií z verejnej správy vo formátoch, ktoré umožňujú čo najjednoduchší prístup rôznym stakeholderom je základnou predispozíciou zapojenia všetkých relevantných aktérov do tvorby verejných politík.
  • Zúčtovateľnosť: analyzujeme faktory, ktoré umožňujú zvyšovať dôveru relevantných stakeholderov vo svoj štát a jeho inštitúcie, čím sa posilňuje ich dôvera zapájať sa do participatívnych procesov – tieto faktory môžeme zosumarizovať pojmom zúčtovateľnosť. Zahŕňa okrem adekvátneho informovania a otvorenej komunikácie medzi verejnou správou a relevantnými stakeholdermi aj súbor mechanizmov na vyvodzovanie zodpovednosti či „mäkké“ mechanizmy vrátane dodržiavania morálno-etických pravidiel a zásad integrity zo strany predstaviteľov verejnej správy.

Ako sme identifikovali príklady dobrej praxe zo zahraničia?

Zahraničná prax: výberu dobrých príkladov praxe zo zahraničia predchádzala identifikácia relevantných zdrojov informácií. Na úrovni zahraničia sme využili dostupnú databázu záväzkov členských krajín iniciatívy Open Government Partnership, ktorá poskytuje zoznam zaujímavých príkladov dobrej praxe. Cieľom analýzy bolo zostaviť zoznam zaujímavých a inšpiratívnych opatrení, aktivít či nástrojov, ktoré môžu viesť k praktickej podpore princípov transparentnosti, participácie a zúčtovateľnosti, pričom dôraz sme kládli najmä na princíp zúčtovateľnosti, ktorý nemá silné zastúpenie v slovenskej aplikačnej praxi. Z 3855 záväzkov sa do užšieho výberu dostalo 72 záväzkov. Kľúčové kritériá výberu boli: dobré hodnotenie nezávislého hodnotiaceho mechanizmu OGP, dohľadateľnosť výsledkov na internete a udržateľnosť záväzkov. Na základe ich analýzy bolo vybraných pre ďalšiu analytickú činnosť 12 záväzkov, spracovaných do samostatnej prezentácie. Na základe druhého kola posudzovania (vhodnosť pre slovenskú aplikačnú prax) bol výber príkladov dobrej praxe redukovaný na osem príkladov zo štyroch krajín: Estónsko, Severné Macedónsko, Taliansko a Ukrajina.

Z dôvodu vojny na Ukrajine, ktorá vypukla 24. februára 2022, sme boli nútení vyňať z ďalšej analytickej činnosti dva príklady dobrej praxe z Ukrajiny.

Estónsko

  • Prezentácia verejných služieb na lokálnej úrovni: interaktívny dashboard Minu omavalitsus (Moja samospráva), na ktorom môžu občania a verejnosť sledovať výkon a kvalitu verejných služieb vo svojej obci s ohľadom na estónsky priemer. Myšlienka vytvoriť nástroj, ktorý by dokázal vyčísliť ako sa samospráve darí, sa zrodila už v roku 2012, avšak až v roku 2017-2018 sa vyformovala do podoby projektu s názvom “Presentation of Local Public Services”, ktorý ponúkol komplexnú a dynamickú metodiku pre “meranie výkonu” verejných služieb na pôde samospráv. Dnes predstavuje Minu omavalitsus verejne prístupný nástroj, pomocou ktorého môže občan, ako aj štát sledovať aký štandard služieb ponúkajú obce občanom. Dashboard, ako aj metodika a indikátory, ktoré sa sledujú na úrovni miest a obcí poskytuje podkladový zdroj k indikátorom merania Indexu participácie na miestnej úrovni.
  • Zvyšovanie transparentnosti financovania mimovládnych organizácií: verejne prístupná interaktívna platformu s ex post zverejneným objemom dotácií, ktoré boli určené pre mimovládne neziskové organizácie. Jednotlivé tabuľky sú organizované podľa druhu výdavkov (granty, prevádzka, tovary a služby), oblastí záujmu (kultúra, školstvo, hospodárstvo, atď...), ministerstiev a ostatných verejných inštitúcií  (napr. ministerstvo kultúry, najvyšší súd, ministerstvo vnútra), alebo podľa jednotlivých MNO. Dashboard je v správe Siete estónskych mimovládnych neziskových organizácií a slúži primárne ako dobrovoľný nástroj samotných mimovládnych neziskových organizácií pre monitoring ich činností.

Severné Macedónsko

  • Nástroje finančnej transparentnosti: Macedónske úrady vytvorili portál, na ktorom je možné sledovať rozpočty miestnych samospráv. Portál má užívateľsky jednoduché ovládanie a obsahuje aj mapové rozhranie. Samotný nástroj je výstupom širšieho projektu zameraného na budovanie kapacít a posilňovanie princípu participácie na úrovni opštin - najnižších administratívnych jednotiek v Republike Severné Macedónsko.
  • Budovanie povedomia o klimatických zmenách: Záväzok obsahuje prehlbovanie transparentnosti a viditeľnosti verejne prístupných dát o stave klímy a klimatických zmenách v Severnom Macedónsku. Rovnako je jeho obsahom aj zjednodušený prístup a jednoduché formulácie (t.j. také, ktoré nevyžadujú od konzumenta informácie žiadne špecifické vzdelanie, aby ich pochopil v plnej miere) zverejnených dát. Realizácia záväzku prebieha v prostredí portálu Klimatski promeni mk, kde nájdeme veľké množstvo jednoducho čitateľných infografík o stave klímy a životného prostredia. Mimoriadne zaujímavý je interaktívny nástroj Креатор на политики (Tvorba politík), ktorý ponúka interaktívne porovnanie dvoch zvolených „zelených“ politík (napr. výstavba solárnych elektrární, zalesňovanie tranzitných lesných plôch atď...), pričom sa porovnávajú viaceré proxy hodnoty dizajnované do intuitívne čitateľnej podoby (napr. hektáre lesa, ktoré by absorbovali ušetrený objem CO2, počet novovzniknutých pracovných miest, alebo celkové finančné prostriedky potrebné na realizáciu danej politiky). Totožnú funkciu obsahuje aj nástroj Мерки за граѓаните (Opatrenie pre občanov), ktorý ponúka porovnanie opatrení, ktoré bezprostredne zasahujú občanov (napr. výstavba solárnych elektrární na strechách, alebo výstavba pasívnych domov).

Taliansko

  • Sledovanie informácií o výdavkoch všetkých verejných inštitúcií v Taliansku: sa realizuje pomocou dashboardu Soldipubblici, ktorý zabezpečuje prístup verejnosti k informáciám o výdavkoch všetkých verejných inštitúcií v Taliansku. Zverejnené dáta je možné sťahovať, ukladať ale aj analyzovať (napr. vývoj výdavkov v čase) priamo v prostredí webovej stránky projektu. Web zároveň disponuje aj mapovým rozhraním, ktoré ponúka intuitívne vyhľadávanie údajov.

Ako sme identifikovali príklady dobrej praxe zo Slovenska?

Domáca prax: výberu dobrých príkladov domácej praxe predchádzal rešerš aktivít a existujúcich príkladov z prostredia štátnej správy s dôrazom na: ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, okresné úrady (miestne orgány štátnej správy). Zber príkladov dobrej praxe zo Slovenska sme nastavili dvojfázovo cez dotazníkový zber príkladov dobrej praxe v štátnej správe a spracovanie dvoch konkrétnych príkladov, o ktorých sme vedeli vďaka dlhotrvajúcej spolupráci ÚSV ROS a vybraných inštitúcií:

  • Politika otvorenej komunikácie, Úrad pre verejné obstarávanie: Cieľom politiky otvorenej komunikácie je posilňovať meno a budovať značku úradu v prospech verejného záujmu. Politika stanovuje základné rámce činnosti úradu pri podpore informovanosti a komunikácie vo vzťahu k zástupcom občianskej spoločnosti, investigatívnej novinárskej obce, tretiemu sektoru, samospráve, predstaviteľom a účastníkom pracovných a podnikateľských vzťahov a ďalším subjektom konajúcimi vo verejnom záujme. Cieľom je zvyšovať dôveru spoločnosti v činnosť štátu a posilňovať prevenciu a verejnú kontrolu.
  • MuMAP – nástroj verejnej kontroly v samospráve, Najvyšší kontrolný úrad: MuMap predstavuje online georeferencovanú aplikáciu, ktorá sprístupňuje základné sociodemografické dáta a informácie o zisteniach NKÚ v konkrétnych obciach na Slovensku. Aplikácia je cielená na občana samospráv, preto je jej základná myšlienka, že občan môže kontrolovať svoju obec. Aktuálne v aplikácii nájdeme dáta ohľadne kontrolných zistení NKÚ, Prvej pomoci štátu v súvislosti s COVIDom, o hospodárení miest a obcí, a o fondoch EU do roku 2020. Projekt MuMap vznikol na prvom medzinárodnom hackathone, ktorý bol súčasťou kongresu EUROSAI 2020 v Čechách, na ktorom sa ihneď umiestnil medzi prvými miestami.

Ďalšie relevantné výstupy k téme

Na občanoch záleží: Otvorené vládnutie a samospráva

  • Typ výstupu: video záznam z podujatia z cyklu Na občanoch záleží
  • Termín a miesto: 8.2.2022, ZOOM
  • Prezentujú: Jakub Adámek, Martin Giertl, Lucia Lacika
  • Moderuje: Jakub Adámek 
  • Téma: Sedem príkladov dobrej praxe zo zahraničia na regionálnej a lokálnej úrovni, prezentácia výberu inšpiratívnych verejných politík z databáz Iniciatívy pre otvorené vládnutie, ktoré sú zamerané na budovanie transparentnosti a zúčtovateľnosti v samosprávach.
  • Výstup: prezentácia / dobré príklady zo zahraničnej praxe (PDF, 5 MB).

Vedia úrady zrozumiteľne komunikovať?: Politika otvorenej komunikácie (diskusný panel)

  • Typ výstupu: video záznam z odbornej konferencie Participácia 2.0
  • Termín a miesto: 11.8.2022, Vodárenské múzeum, Bratislava
  • Prezentujú: Janka Zvončeková (ÚVO), Natália Pindrochová (ÚOO), a Elena Gallo Krigerová (CVEK)
  • Moderuje: Matúš Záhradník
  • Téma: diskusia o  politike otvorenej komunikácie a komunikácii úradov na Slovensku. Vedia verejné inštitúcie komunikovať s verejnosťou? Dá sa priblížiť  odbornú agendu úradov občanovi tak, aby ho to zaujalo a rozumel téme? O tom ako sa učiť od iných, alebo prezentácia dobrej praxe. A ako sa dajú zapájať mimovládne neziskové organizácie do komunikácie odborných tém zrozumiteľným jazykom. To všetko boli otázky tejto diskusie.

Zahraničná prax a Iniciatíva pre otvorené vládnutie

  • Typ výstupu: prezentácia príkladov zo zahraničia spojená s verejným brainstormingom na odbornej konferencii Participácia 2.0
  • Termín a miesto:
  • Prezentujú: Jakub Adámek
  • Téma: predstavenie úspešných projektov, ktoré podporujú princípy zúčtovateľnosti, participácie a transparentnosti v Estónsku a Severnom Macedónsku. Po prezentácii nasledoval „verejný brainstorming“ zameraný na možnosti implementáciu týchto projektov v prostredí verejnej správy na Slovensku.  Ako funguje a na čo slúži interaktívny dashboard, ktorý informuje o kvalite služieb v  Estónskych samosprávach? Ako budovať kapacity zamestnancov obecných úradov? Ako presadzovať participatívnu tvorbu verejných politík na úrovni obcí? Ako zvyšovať princíp transparentnosti pomocou nových smart nástrojov. Čo by podobné projekty priniesli verejnej správe a občianskej spoločnosti na Slovensku, a čo by pre nás všetkých znamenal ich prenos a aké úskalia by ich aplikácie do praxe mohla priniesť?  Na všetky tieto otázky spoločne hľadali odpovede zúčastnený úradníci.
  • Prezentácia (PDF, 820 kB)

Zúčtovateľnosť: Čo to je a ako ju máme merať?

  • Typ výstupu: Diskusia na podujatí Deň otvoreného vládnutia 2022
  • Termín a miesto: 09.11.2022. Nová Cvernovka, Bratislava
  • Prezentuje: Jakub Adámek
  • Téma: Myšlienka zorganizovať túto diskusiu bola motivovaná ambíciou Iniciatívy pre otvorené vládnutie na  ÚSV ROS vytvoriť Index otvoreného vládnutia– metodický nástroj, ktorý by kvantitatívne vyhodnocoval stav a úroveň princípov otvoreného vládnutia - participácie, transparentnosti a zúčtovateľnosti v prostredí ústredných orgánov štátnej správy na Slovensku (ďalej len ÚOŠS) na dvojročnej báze. Zatiaľ čo je obsah pojmov transparentnosť a participácia pomerne dobre známy, pojem zúčtovateľnosť môže prestavovať istý problém. V praxi sa opakovane stretávame s množstvom nejasností, intuitívnych definícií, ale aj množstvom nie vždy dopĺňajúcich sa odborných definícií. Vo výsledku preto ani nie sú za každých okolností jasné znaky, podľa ktorých by sme vedeli niektoré aspekty zúčtovateľnosti uchopiť a skúmať v prostredí štátnej správy. Diskusie sa zúčastnili zástupcovia štátnej správy, akademického sektora, tretieho sektora, ale aj zamestnanci ÚSV ROS. Vo výsledku sa podarilo zadefinovať viacero kľúčových otázok, rovnako sa aj vzájomne konfrontovali viaceré uhly pohľadu na pojem zúčtovateľnosti a možnosti jeho operacionalizácie. Účastníci diskusie taktiež priniesli viacero príkladov dobrej praxe toho, ako sa zúčtovateľnosť môže napĺňať z pohľadu ich profesionálneho pozadia
  • Výstup