Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. apríl 2024, piatok
 

Participácia a ústredné orgány štátnej správy: Analytika

Základné informácie

  • Zaradenie: podaktivita 1 – Participácia a ústredné orgány štátnej správy,
  • Téma: podpora budovania kapacít pre participáciu na úrovni ústredných orgánov štátnej správy, analytické činnosti,
  • Cieľ: spracovanie analýzy kvality a stavu participácie v prostredí ÚOŠS a návrhy na optimalizáciu riadenia participatívnych procesov v prostredí ÚOŠS,
  • Obdobie realizácie: december 2021 – november 2023,
  • Výstup: analýza Participácia a ústredné orgány štátnej správy,
  • Zapojení experti a expertky: Alexandra Poláková Suchalová, Anna Šestáková, Miroslava Dujičová, Richard Lukačka, Samo Čevala, Michal Sedlačko,
  • Financovanie: tento projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa.

Zdôvodnenie

Napriek vytvoreným legislatívnym predpokladom poskytujúcim vysoký štandard formálneho zapojenia verejnosti, ústredné orgány štátnej správy bojujú so schopnosťou dostatočne zvnútorniť podstatu participácie a zapojenia verejnosti do prípravy, schvaľovania, implementácie, monitorovania, vyhodnocovania a aktualizácie/revízie verejných politík. Ak formálnu participáciu nenahradí riadená, viacúrovňová participácia na všetkých úrovniach: politickej, expertnej, stakeholderskej, občianskej úrovni (vrátane operatívnej úrovne riadenia participatívneho procesu), nie je možné, aby sa Slovensko posúvalo smerom k moderným demokraciám s európskymi hodnotami. Nevyhnutným predpokladom pre identifikovanie slabých miest skutočnej participácie je pochopenie príčin úspechu/neúspechu participatívnych procesov v rámci existujúcej aplikačnej praxe. Výsledky participatívnych procesov nie sú len produktom snahy jednotlivcov, ale aj odrazom fungovania širšieho systému, funkčnosti procesov a riadenej podpory, ktorú vlastníci participatívneho procesu, teda verejné inštitúcie, poskytujú alebo naopak neposkytujú tým, ktorí sú poverení realizáciou a riadením participatívneho procesu.

Ciele analytického programu

Cieľom analytických činností je na základe predchádzajúcej výskumnej práce, identifikovať silné a slabé stránky realizovaných participatívnych procesov, so zámerom dizajnovania vhodných optimalizačných opatrení pre aplikačnú prax ÚOŠS. Našim zámerom je získať detailné informácie o príčinách úspešnosti/neúspešnosti participatívnej tvorby verejných politík na národnej úrovni s dôrazom na úskalia, ktoré prináša aplikačná prax. Chceme zistiť, aké kroky bude potrebné realizovať pre optimalizáciu riadenia participácie a štandardizáciu postupov v inštitúciách ÚOŠS. Získané poznanie bude kľúčové pre identifikáciu potenciálnych bariér pri prechode od formálnej participácie k riadenej participácii.

S kým spolupracujeme v rámci analytického programu?

Definitívnemu rozhodnutiu o tom, ktoré ÚOŠS budú súčasťou analytického programu, predchádzala analýza verejne dostupnej dokumentácie (portál Slov-lex, webstránky ÚOŠS a pod. za roky 2018-2022. Hlavnými kritériami zaradenia materiálu ako vhodného na ďalšie analyzovanie boli:

  • materiál legislatívnej povahy (materiály nelegislatívnej povahy boli vylúčené, keďže sú to materiály s nižšou záväznosťou a nie priamou vynútiteľnosťou),
  • ukončené medzirezortné pripomienkové konanie,
  • robustnosť medzirezortného pripomienkového konania (podľa počtu pripomienok),
  • indikácia úrovne zapojenia podľa Správy o účasti verejnosti,
  • silne medializovaný proces,
  • rezortná príslušnosť,
  • identifikovaný kľúčový informant.

Na základe spomenutých kritérií bola vytvorená databáza verejných politík, ktoré boli následne podrobnejšie študované, čo viedlo k spracovanie užšieho výberu politík pre analýzu. Následne boli vybrané tri konkrétne ministerstvá (PDF, 37 kB) ako gestori vybraných politík, ktoré najlepšie plnili vyššie uvedené kritériá. Spolupráca s ÚOŠS prebieha na základe priameho oslovenia ÚOŠS na úrovni štátnych tajomníkov a splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. Na základe prvých stretnutí bola nadviazaná spolupráca s troma ústrednými orgánmi štátnej správy:

Štruktúra činností

  1. vytváranie databázy verejných politík (podlinkovať prílohou č.1), ktoré by mohli byť predmetom analýzy a spracovanie užšieho výberu politík pre analýzu (podlinkovať prílohou č.2),
  2. identifikácia verejných politík a výber ÚOŠS a ich oslovenie k spolupráci – záverečný  zoznam politík k analýze (podlinkovať prílohou č.4),
  3. realizácie stretnutí s vrcholnými predstaviteľmi oslovených ministerstiev,
  4. spracovanie metodologického rámca pre analýzu (podlinkovať prílohu č.3),
  5. realizácia kvalitatívneho výskumu(textové analýzy, kvalitatívne pološtruktúrované rozhovory, sumarizácia, spracovanie a zhodnotenie zozbieraných dát),
  6. spracovanie prípadových štúdií k jednotlivým participatívnym procesom,
  7. formulácia analytických záverov a prezentovanie záverov na záverečnej konferencii,
  8. praktické uplatnenia zistení do praxe VS – realizácia odborných workshopov pre predstaviteľov a zamestnancov ÚOŠS,
  9. publikovanie a tlač výstupov, zistení a odporúčaní vo forme samostatnej publikácie.

Aké sú doplnkové aktivity?

Analýza: Participácia a ústredné orgány štátnej správy?

Analýza je zameraná na zmapovanie interných procesov prípravy, realizácie, ako aj chronológiu postupu prác, s cieľom identifikovať uplatňované postupy, slabé/silné stránky nastavenia procesov (v prípade, že je relevantné s prepojením na existujúcu legislatívu). Metodologickým rámcom pre formulovanie analytických záverov a odporúčaní bolo súčasné expertné poznanie v oblastiach ako sú: úrovne zapojenia verejnosti ako aj iných aktérov (napr. rôznych demografických skupín), spôsoby využívania formátov, nástrojov a metód participácie a kritériá ich hodnotenia, ako aj identifikácia reálnych problémov, bariér, možností, kontextu, postojov, pocitov, záujmu, vôle, ochoty na jednej strane aktérov, avšak na strane druhej aj poverených a zapojených zamestnancov na rôznych úrovniach v organizačných štruktúrach vybraných inštitúcií, k participatívnej tvorbe verejných politík. Záverečná analýza s názvom (NE)RIADENÁ PARTICIPÁCIA: Kvalitatívna analýza vybraných participatívnych procesov v prostredí ústredných orgánov štátnej správy (PDF, 2 MB) formuluje závery, zistenia a odporúčania pre prax vrátane návrhu systémových krokov, smerujúcich k cielenej optimalizácii participatívnych procesov v prostredí  ÚOŠS (na základe návrhov optimalizácie dizajnu riadenia participatívnych procesov pre 3 spolupracujúce ÚOŠS: Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo vnútra SR).

Obsahová stránka záverečnej analýzy:

  • Teoretický rámec: riadená participácia a jej pasce
  • Metodológia výskumu       
    • Cieľ výskumu a výskumné otázky  
    • Typ realizovaného výskumu a metódy zberu dát   
    • Výber skúmaných prípadov
    • Analytický rámec    
    • Analýza dát  
  • Ministerstvo vnútra SR     
    • Prípadová štúdia 1: Zákon o cestnej premávke č. č. 246/2022 Z.z
    • Prípadová štúdia 2: Zákon o dobrovoľníctve         
    • Prípadová štúdia 3: Zákon o integrovanom záchrannom systéme 
    • Prípadová štúdia 4: Zákon o registri mimovládnych neziskových organizácií
  • Ministerstvo spravodlivosti SR    
    • Prípadová štúdia 1: Novela zákona o obetiach trestných činov     
    • Prípadová štúdia 2: Novela zákona o registri partnerov verejného sektora
    • Prípadová štúdia 3: Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám
    • Prípadová štúdia 4: Reforma súdnej mapy 
    • Prípadová štúdia 5: Rekodifikácia práva obchodných spoločností
  • Ministerstvo životného prostredia SR     
    • Prípadová štúdia 1: Novela zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch  
    • Prípadová štúdia 2: Novela zákona o Environmentálnom fonde   
    • Prípadová štúdia 3: Novela zákona o ohrozených druhoch
    • Prípadová štúdia 4: Zákon o ochrane ovzdušia      
    • Prípadová štúdia 5: Zákon o zálohovaní jednorazových obalov   
    • Prípadová štúdia 6: Novela zákona o zálohovaní jednorazových obalov  
  • Čo sme zistili?        
    • Prečo došlo k tvorbe a novelizácii legislatívnych materiálov a k zapojeniu verejnosti?   
    • Ako prebiehajú participatívne procesy v prostredí ústredných orgánov štátnej správy?

Doplnkový online prieskum: mapovanie materiálov legislatívnej a nelegislatívnej povahy plávanovaných/realizovaných so zapojením verejnosti 2023

Nový prvok v analytickej činnosti predstavovala príprava dotazníkového prieskumu, ktorého cieľom bolo mapovanie participatívnej tvorby materiálov legislatívnej a nelegislatívnej povahy za rok 2023, ktoré v roku 2023 plánujú, alebo už realizujú ÚOŠS so zapojením verejnosti (odbornej a/alebo širokej). Dotazník bol rozposlaný 2. júna 2023 na 26 inštitúcií z prostredia ÚOŠS. Termín na vyplnenie dotazníka bol stanovený na 30.6.2023. Výsledkom je materiál ZVYŠOVANIE PARTICIPÁCIE VEREJNOSTI V PROCESOCH TVORBY VYBRANÝCH VEREJNÝCH POLITÍK (PDF, 870 kB), ktorý zabezpečil mapovanie materiálov legislatívnej a nelegislatívnej povahy plánovaných alebo realizovaných so zapojením verejnosti pre rok 2023. Dotazník bol rozposlaný na jednotlivé ústredné orgány štátnej správy. Do prieskumu sa zapojilo 26 inštitúcií.

Ďalšie relevantné výstupy k téme

BUĎ SA NECHÁME VLIECŤ, ALEBO BUDEME NAVIGOVAŤ /  29. marec 2021

  • Typ výstupu: newsletter, rozhovor
  • Zapojení experti: Michal Sedlačko, expert ÚSV ROS, FH Campus Wien a Ursula Rosenbichler (UR), vedúca oddelenia III/C/9 - Strategické riadenie výkonnosti a administratívne inovácie v rámci Spolkového ministerstva pre umenie, kultúru, štátnu službu a šport Rakúskej republiky, ktorá je súčasnou koordinátorkou témy participácie na spolkovej úrovni štátnej správy
  • Stručný opis: ako a prečo v Rakúsku nastavili životný cyklus verejnej politiky ako rámec pre organizovanie participácie, aká bude úloha participácie v digitálnom veku, prečo potrebujeme tlmočníkov poznania na rozhraniach medzi verejnou správou, hospodárstvom a občianskou spoločnosťou

NEDOSTATKY PARTICIPÁCIE V ŠTÁTNEJ SPRÁVE /  10. marec 2022

  • Typ výstupu: newsletter, zistenia z analýzy
  • Autorka: Anna Šestáková
  • Stručný opis: sumarizácia zistení z analýzy kvality participácie na Slovensku: aké sú najčastejšie nedostatky participatívnych procesov na Slovensku? Výsledky mapovania najčastejších nedostatkov na úrovni štátnej správy na základe analýzy 32 prípadových štúdií z prostredia verejnej správy na Slovensku. Problémy sú zoradené zhora nadol od najčastejších po menej časté.

ÚSPECHY A NEDOSTATKY PARTICIPÁCIE V PROSTREDÍ ŠTÁTNEJ SPRÁVY / 11. august 2022

  • Typ výstupu: diskusia, prezentácia výsledkov výskumu
  • Prezentuje: Anna Šestáková
  • Diskutujú: Michal Sedlačko, FH Campus Wien / Roman Havlíček, Ministerstvo životného prostredia SR / Katarína Staroňová, FSEV UK v Bratislave / Martin Pavluvčík, Ministerstvo financií SR
  • Stručný opis: prezentácia zistení z analytickej činnosti na konferencii NP PARTI 2 – PARTICIPÁCIA 2.0 / odborná konferencia projektu Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík 2 vo Vodárenskom múzeu v Bratislave

Kontakt

Alexandra Poláková (+421 2 509 44 988)

Ďalšie relevantné výstupy k téme