Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Rómske komunity

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Tvorba nových Pravidiel zapájania verejnosti do tvorby verejných politík

Základné informácie

  • Zaradenie: podaktivita 1 – Participácia a ústredné orgány štátnej správy ,
  • Téma: podpora budovania kapacít pre participáciu na úrovni štátnej správy,
  • Doba realizácie: jún 2022 – november 2023,
  • Spolupracujúce inštitúcie: Rada vlády pre MNO, vybrané ústredné orgány štátnej správy, zástupcovia vysokých škôl, strešné organizácie miestnej a regionálnej samosprávy 
  • Zapojení experti a expertky z ÚSV ROS: Alexandra Poláková Suchalová, Anna Šestáková, Tomáš Winkler, Matej Miklian, Michal Sedlačko
  • Financovanie: projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa.

Východiská

Téma zapájania verejnosti do tvorby verejných politík na Slovensku – participácie je v súčasnosti podrobovaná mnohým výskumných aktivitám, aj v rámci Úradu splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti. Keďže Programové vyhlásenie vlády jednoznačne hovorí, že: „Vláda SR bude podporovať aktívne občianstvo a zjednoduší postupy participácie verejnosti na správe vecí verejných, vrátane participácie na tvorbe, implementácii a kontrole verejných politík, vrátane právnych predpisov.“ (s.17), otvára tým veľký priestor pre zmeny existujúcich dokumentov, ktoré problematiku participácie rámcujú. Medzi ne patrí aj materiál Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík, ktorý boli prijaté uznesením Vlády SR č. 645/2014 ako odporúčací materiál. Aplikačná prax a interné analýzy Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti (ÚSV ROS) ukázali, že Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík sú pre praktické využitie v súčasnosti neaktuálne a nereflektujú nové poznatky ohľadom účasti verejnosti na tvorbe verejných politík. Paradigma vnímania účasti verejnosti na tvorbe materiálov sa od roku 2014 zmenila smerom od iniciatív občianskeho sektora na riadený a uvedomelý proces zo strany ústredných orgánov štátnej správy (ÚOŠS). Na základe úlohy č. 2 (PDF, 381 kB) z Akčného plánu Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na roky 2022 – 2026 bol splnomocnenec vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti poverený vypracovať analýzu zameranú na využívanie a uplatňovanie odporúčacieho materiálu Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík a na základe analýzy pripraviť novelizáciu týchto pravidiel.

Čo sú Pravidlá zapojenia verejnosti do tvorby verejných politík a aké sú ich nedostatky? 

Vláda SR schválila Uznesením vlády SR č. 645/2014 materiál „Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík“ (PDF, 1 MB) v roku 2014. Pravidlá predstavujú základné štandardy a súčasne manuál pre efektívnejšie zapájanie verejnosti do tvorby verejných politík, ktorý zakotvil 4 základné scenáre účasti verejnosti: Scenár 1: Verejnosť je informovaná o tvorbe verejnej politiky, Scenár 2: Verejnosť sa zúčastňuje na diskusii o alternatívach verejnej politiky, Scenár 3: Verejnosť sa zúčastňuje na rozhodovaní o verejnej politike a Scenár 4: Verejnosť sa podieľa na dosahovaní dohody o prioritách verejnej politiky ako aj na jej realizácii. Za obdobie 9 rokov sa však vnímanie participácie posunulo od občianskej zdola iniciovanej participácii smerom k riadenej, uvedomelej, štruktúrovanej a najmä participácii iniciovanej zo strany verejných inštitúcií. Participácia riadená zhora, teda riadená participácia iniciovaná verejnými inštitúciami predstavuje úplne novú paradigmu, ktorá sa odráža v prístupe k rozhodovaniu o dizajne participatívnych procesov, ale hlavne si vyžaduje úplne nový inštitucionálny prístup, špeciálne v prípade tvorby národných politík zo strany ÚOŠS.

Analýza súčasne platných Pravidiel zapájania verejnosti do tvorby verejných politík (PDF, 189 kB) ukázala ich nasledovné nedostatky kategorizované nasledovne:

  1. nesúlad s platnou legislatívou, resp. s inými dokumentami,
  2. nejasne formulovaný účel,
  3. nejasná cieľová skupina – pre koho sú?,
  4. chybná terminológia,
  5. nezrozumiteľné pre užívateľa (ktoréhokoľvek) / náročná použiteľnosť v praxi,
  6. zastaralé východiskové zistenia,
  7. nedostatočná vynútiteľnosť vzhľadom na ich odporúčací charakter.

Prečo potrebujeme nové Pravidlá zapojenia verejnosti do tvorby verejných politík? 

Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti na základe výskumných a iných aktivít realizovaných od 2018 (aj v NP Participácia 1) identifikoval potrebu celkom nového prístupu k participatívnym procesom aj v kontexte zahraničných skúseností a princípov medzinárodných iniciatív napr. OGP, OECD, Rada Európy a i. Tento však súčasné Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík neodzrkadľujú a ako ukazujú aj vyššie uvedené nedostatky, sú materiálom, ktorý sa v súčasnej situácii tvorby verejných politík nedá využívať. Je teda potrebné vytvoriť materiál, ktorý vyššie uvedené nedostatky odstráni a bude zohľadňovať aj ďalšie problémy, ktoré sú spojené s participatívnou tvorbou verejných politík na Slovensku napr. absentujúci manuál/metodika pre gestorov verejných politík ako k zapájaniu verejnosti pristupovať cielene, štruktúrovane a účinne. Zámerom nového materiálu je o.i. aj rámcovo štandardizovať participatívny proces tvorby verejných politík na úrovni ÚOŠS.

Ciele a štruktúra aktivít

Prečo bude tvorba nových Pravidiel zapájania verejnosti do tvorby verejných politík realizovaná so zapojením verejnosti?

Keďže ide o materiál, ktorý by mal nastaviť základné rámce a štandardy pre participatívnu tvorbu verejných politík na národnej úrovni avšak s presahom na tvorbu politík na všetkých úrovniach spravovania spoločnosti t.j. aj na regionálnej a miestnej, je nevyhnutné, aby bol pripravovaný so zapojením všetkých cieľových skupín, ktorých sa bude dotýkať, v jasne definovanom riadenom procese. Zároveň je možné predpokladať, že ak bude materiál pripravený v participatívnom procese nielen s verejnosťou, ale aj so zástupcami verejnej správy, zvýšime tak pravdepodobnosť, že jeho význam budú akceptovať, a tak budú mať vyššie motiváciu podľa materiálu postupovať a považovať ho „za svoj“. Na druhej strane predpokladáme, že aj na strane verejnosti vďaka participatívnemu procesu nastane hlbšie pochopenie procesu tvorby materiálov, a teda narastie aj pochopenie pre proces riadený ústrednými orgánmi štátnej správy príp. regiónu, mesta či obce.

Participatívny proces a jeho harmonogram

Proces tvorby návrhu prebieha v šiestich hlavných krokoch pred predložením návrhu do medzirezortného pripomienkového konania:

  1. krok: Príprava a pripomienkovanie návrhu štruktúry materiálu vypracovaného autorským tímom ÚSV ROS.
  2. krok: Tvorba obsahu materiálu autorským tímom ÚSV ROS.
  3. krok: Participatívne fórum k vybraným kapitolám obsahu materiálu – stretnutie so zástupcami občianskej spoločnosti na základe výzvy.
  4. krok: Zapracovanie pripomienok a návrhov, ktoré vzídu z Participatívneho fóra a finalizácia návrhu autorským tímom ÚSV ROS.
  5. krok: Diskusia o finálnom materiáli v širšom autorskom tíme.
  6. krok: Prezentácia hotového materiálu na verejných podujatiach ÚSV ROS.

Participatívny proces zabezpečí participáciu na expertnej, stakeholderskej aj občianskej úrovni. Viac informácií o cieľoch, aktéroch a fázach participatívneho procesu, ako aj o možnostiach ako sa zapojiť do tvorby Indexu participácie, nájdete v dokumente Grafické znázornenie participatívneho procesu nájdete aj v našej novovytvorenej sekcii – plánované a realizované participatívne procesy.

Očakávané výsledky a výstupy

  • participatívne vytvorené nové Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík,
  • legitimizované nové Pravidlá formou uznesenia Vlády SR ako nového odporúčacieho/záväzného materiálu k podpore účasti verejnosti na tvorbe verejných politík,
  • nastavený proces zavedenia nových Pravidiel do legislatívnej a aplikačnej praxe ÚOŠS,
  • zrealizované odborné podujatia, spojené s prezentáciou nových Pravidiel a princípov riadenej participácie,
  • adaptácia Pravidiel na prostredie regionálnej a miestnej územnej samosprávy.

Nadviazanie odbornej spolupráce s Európskou komisiou 

Na online pracovnom stretnutí expertov Úradu splnomocnenca vlády SR s expertami Kompetenčného centra Európskej komisie pre participáciu a deliberatívnu demokraciu (The European Commission's Competence Centre on Participatory and Deliberative Democracy), ktoré sa konalo 20. 07. 2023 prostredníctvom portálu Webex, sa Alexandra Poláková Suchalová, Matej Miklian a Tomáš Winkler rozprávali o možnostiach vzájomnej medziinštitucionálnej spolupráce s kolegami z Európskej komisie: Mateuszom Tokarskim, Ventseslavom Kozarevom a Elisou Vecchione. 

Na spoločnom stretnutí boli prerokované rôzne možnosti eventuálnej spolupráce, pričom bola jasne deklarovaná snaha oboch strán o nadviazanie strategického - medziinštitucionálneho partnerstva. Výsledkom stretnutia je koncepčný plán nasledujúcich krokov, ktorý nastaví smerovanie spolupráce v krátkodobom, primárne však v dlhodobom horizonte. Po vzájomnej dohode je ďalšie stretnutie naplánované na druhú polovicu septembra 2023, kedy bude upresnená podoba formalizovania dohodnutej spolupráce (formou memoranda o spolupráci). Stretnutie prebehlo v anglickom jazyku. 

Podkladové materiály: 

 Zápis a sumarizácia dohodnutej spolupráce:

Realizované podujatia

  • diskusia a pracovný workshop k téme Participácia a dialóg so štátom v rámci konferencie Na spolupráci záleží (7.11.2022, Nová Cvernovka, Bratislava, Slovensko),
  • diskusia a pracovný workshop k téme Participácia na legislatívnom procese - aplikačná prax v rámci Dňa otvoreného vládnutia 2022, realizovaného ako súčasť konferencie Na spolupráci záleží (9.11.2022, Nová Cvernovka, Bratislava, Slovensko),

Expertný tím pre tvorbu Pravidiel zapájania verejnosti do tvorby verejných politík

""Alexandra Poláková Suchalová - analytička, metodička a expertka na participáciu, odborná garantka pre podaktivitu 1: Participácia a ÚOŠS v rámci národného projektu ÚSV SR ROS Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík II, výskumníčka a odborná asistentka na Ústave verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Magisterské štúdium, ktoré ukončila v roku 2007, bolo jej prvým kontaktom s problematikou participácie, ktorá sa stala témou jej diplomovej práce. Po ukončení magisterského štúdia pokračovala v štúdiu na rovnakom pracovisku aj na doktorandskom štúdiu, ktoré ukončila v roku 2010 obhajobou dizertačnej práce na tému problematiky sociálneho bývania, ktorá vyšla v publikácii Mapovanie sociálneho bývania v mestách Slovenska. Okrem vedecko-výskumnej a pedagogickej činnosti v oblasti verejnej politiky, sa venuje aj lektorskej činnosti napr. pre NKÚ. Od roku decembra 2021 pôsobí na ÚSV SR ROS.

""Anna Šestáková - odborná expertka, výskumníčka, procesná analytička. Participuje na národnom projekte Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejnej politiky ako súčasť tímu, ktorý zodpovedá za konzultačné a analytické činnosti v rámci PODA 1 (ústredné orgány štátnej správy). Magisterské štúdium skončila na Katedre psychológie Filozofickej Fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Následne absolvovala postgraduálne štúdium v oblasti Sociálna a pracovná psychológia na FiF UK. Počas štúdia sa venovala výskumnej činnosti, v ktorej pokračovala ako zamestnankyňa Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského a neskôr mimovládnej organizácie Centrum Memory. Špecializuje sa na sociálnu a politickú psychológiu a na kvalitatívny výskum. Má skúsenosti s prednášaním a publikovaním; v minulosti prednášala na Akadémii médií kurz Psychológia reklamy a na Katedre psychológie UK kurz Psychológia osobnosti a Psychológia nezamestnanosti.

""Tomáš Winkler - absolvent magisterského štúdia v odbore etnológia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2020 úspešne ukončil doktorandské štúdium na Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV v. v. i., kde následne pôsobil do konca roka 2021 ako vedecký pracovník. Výskumne sa venoval témam mestských sociálnych hnutí, mestskému aktivizmu a fungovaniu kultúrno-kreatívnych centier na Slovensku. Je autorom vedeckej monografie Transactional Activism in Bratislava: a Case Study of Nová Cvernovka Cultural and Creative Centre (2021) a niekoľkých vedeckých štúdií. V súčasnosti pracuje ako analytik prierezových činností v rámci národného projektu Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby Verejných politík II.

""Matej Miklian - na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti sa v rámci projektu Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík 2 venuje prierezovým činnostiam. V súčasnosti primárne obsahovo-procesnému zabezpečeniu a tvorbe novej verzie dokumentu Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík. Absolvoval magisterské štúdium sociálno-politickej filozofie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Navštevoval postgraduálne štúdium strategického managementu na Faculty of Social Sciences – Solvay Business school, Vrije Universiteit Brussel v Belgicku. Počas štúdia absolvoval odbornú stáž v kancelárii kvestora Európskeho parlamentu v Bruseli a taktiež odbornú stáž na odbore vnútornej politiky Kancelárie prezidenta SR. Má pracovné skúsenosti z Európskeho parlamentu v Bruseli, kde rok pracoval na generálnom sekretariáte a dlhoročnú prax vo verejnej správe. Absolvoval niekoľko študijných pobytov v Nórsku (EEA Grants), Turecku (Erasmus+) či Francúzsku. V súčasnosti je ašpirantom rigorózneho konania na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

""Michal Sedlačko - expert národného projektu Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík II, lektor, výskumník, ktorý dlhodobo pôsobí v akademickom prostredí, vrátane desiatich rokov na Ústave výskumu trvalej udržateľnosti na Ekonomickej univerzite vo Viedni. Spolupracoval s Fakultou sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského. Posledných šesť rokov pracuje ako koordinátor Kompetenčného centra pre administratívne vedy na Univerzite aplikovaných vied Fachhochschule Campus Wien vo Viedni. Venuje sa téme poznatkov vo verejnej správe a politike a trvalej udržateľnosti. Od roku pôsobí 2019 ako externý spolupracovník Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti.

Ďalšie informácie

Nedostatky participácie v štátnej správe (newsletter NP PARTI, marec 2022)

  • Typ výstupu: sumarizácia zistení z analýzy kvality participácie na Slovensku
  • Autorka: Anna Šestáková
  • Stručný opis: Aké sú najčastejšie nedostatky participatívnych procesov na Slovensku? Výsledky mapovania najčastejších nedostatkov na úrovni štátnej správy na základe analýzy 32 prípadových štúdií z prostredia verejnej správy na Slovensku. Problémy sú zoradené zhora nadol od najčastejších po menej časté.

Úspechy a nedostatky participácie v prostredí štátnej správy / 11. 8. 2022

  • Typ výstupu: prezentácia výsledkov výskumu
  • Prezentuje: Anna Šestáková
  • Diskutujú: Michal Sedlačko, FH Campus Wien / Roman Havlíček, Ministerstvo životného prostredia SR / Katarína Staroňová, FSEV UK v Bratislave / Martin Pavluvčík, Ministerstvo financií SR
  • Stručný opis: prezentácia zistení z analytickej činnosti na konferencii NP PARTI 2 – PARTICIPÁCIA 2.0 / odborná konferencia projektu Podpora partnerstva a dialógu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík 2 vo Vodárenskom múzeu v Bratislave