Jeseň sa podpisuje aj pod dopravné nehody
12. 10. 2011Aj keď ešte stále prevláda slnečné počasie, podľa kalendára je tu jeseň, čoskoro môže prísť k zhoršeniu počasia. Dlhšie noci, znížená viditeľnosť aj počas dňa, nízke teploty a zhoršené počasie prinášajú so sebou negatíva, na ktoré by vodiči nemali zabúdať.
Vodiči by sa mali v nasledujúcich dňoch pripraviť na častejšie hmly, dážď a s tým spojenú mokrú vozovku. Je veľmi dôležité v počasí, keď sa hromadí voda na cestách, aby vodiči dodržiavali predpísané rýchlosti, jazdu prispôsobili stavu a povahe vozovky, ako aj poveternostným podmienkam. Práve v takomto počasí je veľká pravdepodobnosť, že sa vozidlo stane neovládateľné v dôsledku tzv. akvaplaningu. Akvaplaning nastáva vtedy, keď je medzi pneumatikou a vozovkou viac vody, ako dokáže dezén na pneumatike odviesť. Auto "pláva" a v dôsledku toho sa stáva neovládateľné. Správnou reakciou je dať dolu nohu z plynu a zošliapnuť spojku. Treba vyrovnať volant a čakať, až pneumatika dosadne na vozovku. Pri šoférovaní treba držať volant dvoma rukami a zbytočne neriskovať predbiehaním. Použitie bezpečnostných pásov by malo byť aj v takýchto prípadoch samozrejmosťou.
Za zníženej viditeľnosti prispieva k bezpečnej jazde najmä zníženie rýchlosti, ale aj používanie svetiel do hmly. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia. K bezpečnosti v takýchto prípadoch prispieva aj zníženie rýchlosti na klzkom povrchu vozovky na potrebnú mieru. Dôležité je zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami, aby bolo možné včas zareagovať a predísť kolíznym situáciám.
V jesennom období sa v blízkosti cestných komunikácií, najmä medzi obcami, vyskytuje množstvo potulujúcej sa zveri. Zvýšené riziko stretu so zverou je najmä v noci a ráno, kedy môže byť viditeľnosť a aj pozornosť vodičov znížená. Ak sa už zviera dostane na vozovku, vodičom neodporúčame, aby sa vyhli prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako zrážka so zvieraťom. To platí hlavne pri jazde na diaľnici.
Obozretní musia byť vodiči aj v prípade poľnohospodárskych prác v blízkosti cestnej komunikácie. V týchto miestach možno predpokladať znečistenú vozovku, najmä blato, lístie. Aj v týchto prípadoch treba počítať so zvýšeným rizikom šmyku.
V týchto dňoch stále evidujeme zvýšený počet motocyklistov. Snažia sa využiť posledné pekné počasie. Motorkári by nemali zabúdať, že pri zrážke s autom, s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla. Keď sa vydajú na dlhšie trasy, mali by myslieť aj na to, že sa skôr stmieva. Preto by mali zvážiť aj výber vhodnej výstroje.
Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejším článkom medzi účastníkmi cestnej premávky. Apelujeme na chodcov, aby používali reflexné prvky na oblečení. Pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. Odporúčame radšej sa viac krát presvedčiť či je bezpečné cez cestu prejsť.
Cyklistom opäť pripomíname povinnosť zo zákona byť osvetlený a mať na sebe reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Ešte stále evidujeme množstvo prípadov, keď cyklisti za zníženej viditeľnosti jazdia na neosvetlenom bicykli bez reflexných prvkov. Výnimkou nie je ani jazda po nesprávnej strane vozovky a pod vplyvom alkoholu. Cyklisti by nemali preceňovať svoje schopnosti, treba zvážiť riziká, ktoré im hrozia v súvislosti so zníženou viditeľnosťou a mokrou vozovkou. Jazda na bicykli za silného vetra, v daždi na mokrej a klzkej ceste, to už je čistý hazard zo životom, treba sa jej vyhnúť.
Vodiči musia v sťažených poveternostných podmienkach najmä predvídať. Sledovať situáciu hlavne v okolí zastávok, škôl a nákupných centier, kde je zvýšený pohyb chodcov.
Každý účastník premávky je podľa zákona povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil jej bezpečnosť a plynulosť. Pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam, aby neohrozil na živote a zdraví seba a ostatných, a nespôsobil sebe a ostatným škody na majetku.
Vodičom odporúčame v tomto období skontrolovať najmä osvetlenie vozidla, funkčnosť stieračov, a keď poklesnú teploty k nule, zájsť do pneuservisu a prezuť letné pneumatiky za zimné. V zimnom období by už mali byť zimné pneumatiky samozrejmosťou.
Za deväť mesiacov tohto roka (1.1.-30.9.2011) polícia eviduje 11.103 dopravných nehôd, o 4.695 menej ako v rovnakom období minulého roka. Zníženie počtu dopravných nehôd je jedným z hlavných cieľov Policajného zboru Slovenskej republiky. Za úspešne klesajúcim štatistickým ukazovateľom sú okrem nového hodnotiaceho systému policajtov, teda osobnej zodpovednosti dopravného policajta za v službe zverený úsek, aj ďalšie aktivity, ktoré Policajný zbor od začiatku roka pre verejnosť na cestách zabezpečuje. Nie sú to len dopravno-bezpečnostné akcie, ale aj informácie odporúčacieho, upozorňujúceho a preventívneho charakteru. Už viac ako rok je cieľom polície zníženie nehodovosti a úmrtnosti na cestách, nie vyberanie pokút.