Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Polícia

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 25. apríl 2024, štvrtok
 

Pri zrážke s vlakom zomrú alebo sa zrania dve osoby týždenne

26. 06. 2013

prechody cez kolaje_ilustr

S blížiacim sa letným obdobím, školskými prázdninami, organizovaním rôznych kultúrno-spoločenských podujatí, festivalov a podobne súvisí aj zvýšený počet osôb, ktoré budú cestovať vlakmi osobnej prepravy. 

Policajný zbor v tejto súvislosti apeluje na občanov, aby dbali na zvýšenú bezpečnosť  pri železničnej preprave a aj pri pohybe v blízkosti koľajníc. Vyvarovali sa najmä nastupovaniu  a vystupovaniu z  pohybujúceho vlaku, otváraniu dverí pred jeho zastavením, vystupovaniu  mimo stanice alebo zastávky alebo na strane koľajníc, na ktorej nie je nástupište, budova stanice alebo označenie zastávky. Nielen že ohrozujú svoj život, ale riskujú aj pokutu až do 500 eur a v blokovom konaní do 60 eur. Rovnako by nemali prechádzať cez dráhu mimo určeného priestoru priechodu alebo priecestia, vstupovať na dráhu tam, kde je to zakázané. Za takéto konanie im môže byť uložená pokuta až do 300 eur a v blokovom konaní do 50 eur. Služba železničnej polície v roku 2012 riešila celkovo 7.223 a v tomto roku za prvých 5 mesiacov 2.563 takýchto priestupkov.

Okrem uvedených sankcií je ale potrebné si uvedomiť, že následky takéhoto konania, pri ktorom dôjde k zrážke osoby s vlakom, môžu byť oveľa vážnejšie až tragické. V roku 2012 bolo na železničných dráhach mimo železničných priecestí usmrtených celkovo 91 osôb a 15 osôb utrpelo vážne zranenia, čo predstavuje týždenne dve usmrtené alebo ťažko zranené osoby. Za prvých 22 týždňov (prvých 5 mesiacov) v tomto roku zahynulo na dráhach 36 osôb a 12 utrpelo ťažké zranenia.

Príčiny úmrtí a zranení sú rôzne, od samovrážd až po nepozornosť. Najčastejšími sú nehody spôsobené napríklad zlým odhadom vzdialenosti prichádzajúceho vlaku pri prechode cez koľajnice, zníženou viditeľnosťou za šera, hmly, hustého dažďa, kedy  výhľad často zakrýva dáždnik alebo kapucňa. Kombinácia týchto okolností spolu s počúvaním hudby cez slúchadlá, telefonovaním alebo alkoholom býva tragická. Z objasňovania takýchto prípadov vyplýva, že k  takémuto konaniu ľudí často vedie skracovanie si vzdialenosti, neochota používať nadchody alebo podchody v železničných staniciach a podobne. Zaznamenané boli aj prípady zrazenia osôb na trati, keď si skracovali cestu medzi obcami chôdzou medzi koľajnicami alebo v ich blízkosti. V takýchto prípadoch môže dôjsť k zachyteniu osoby vlakom alebo tlaková vlna spôsobená okoloidúcim vlakom zapríčiní stratu stability a strhne osobu pod jeho kolesá, v lepšom prípade odhodí smerom od vlaku.

Minulý štvrtok ráno v katastri mesta Ilava zrazil osobný vlak 64-ročného chodca, ktorý prechádzal cez koľajisko. Nemal šancu prežiť. O štyri dni na to, v pondelok 24. júna v neskorých nočných hodinách v katastri Liptovského Mikuláša došlo na železničnej trati k nehode medzi vlakom a 45-ročnou ženou, ktorá sa postavila na trať. Utrpela zranenie, ktorému na mieste podľahla.           

Zabrániť nehodám spôsobených samovraždami osôb na šírej trati je takmer nemožné, avšak zvýšením pozornosti osôb pri pohybe v blízkosti koľajníc a rešpektovaním obmedzení a príkazov v obvode železničných dráh a pri ich preprave sa riziko ohrozenia života a zdravia výrazne znižuje.